schijfremmen combineren met verschillende remschijven

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ja, klopt idd. Heb laatst een moeten doen waar ik een trechter met roerstaafje op kon zetten.
Maar dan waren ze wel nog veel later dan Avid....ach ja....

Voordeel van die Juicy's vind ik ook dat er weinig opzit wat kapot kan gaan. Als je bekijkt hoe simpel en klein/kort maar degelijk dat in elkaar gezet is... Die Juicy's heb ik ook al ongeveer net zolang als die Hope.. Nooit iets aan gehad itt de elixers die veel jonger zijn.
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jouw Shimanos zijn van 2010 ofzo.
Bijna antiek, net als de Juicies.
Als je het dekseltje van die Shimanos er af haalt kan je ze met een spuit leeg slurpen.
Wel ondhandiger dan een trechter.

En ergens kreeg ik de indruk dat je maar iets deed :winkie:
Excuses daarvoor :D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Jahman..... 8)

Dat...en daarna met de spuit aan de caliper verder leeg getrokken.. easy peasy..

De Juicy 7 had in die tijd (2, 3 jaar eerder) trouwens ook al een systeem om t pad-contact in te stellen...

Antiek, vintage of niet.... :bier:
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probleem is dat die verstelling in de remgreep zit, terwijl de actie in de remklauw moet plaatsvinden.
En tussen de remgreep en de remklauw werkt ook het zelfstellende en warmte compenserende open systeem.
Dus je gaat aan de hendel iets verstellen wat eigenlijk aan de blokjes versteld moet worden.
Succes is hooguit matig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Nou, dacht dat uiteindelijk alles goed ging komen.. De juiste wielen, remmen, adapters, schijven...
Peeeeep, kraak, squeek....

Zoek, zoek, alles weer opnieuw op moment vastzetten. Verdorie, ik had toch alles zorgvuldig schoongemaakt ingevet en afgesteld...? Ik heb toch verdorie geen titanframe gekocht om alsnog met dat etterend geluid te zitten. :-{

Wielen wisselen, pedalen, cassettes, snelspanners. Blijkt het t wiel te zijn; de naaf waar ik laatst met wat moeite nieuwe lagers ingezet heb.
Weer andere wielset, geen CL, weer opnieuw beginnen. Voorrem ook aanpassen. Handvaten weer eraf....want..

Deze shimano's hebben meerdere voordelen niet die de avids wel hebben. Je hoeft de handvaten niet los te halen om de hendels eraf te halen...en je kunt ze zowel links als rechts monteren..

Zucht, nu lijkt op n mooi wielsetje na, alles redelijk op orde. Alleen moeten er wel nieuwe remblokken op. Krijg ze niet meer stil..ouwe meuk!

De avidschijf waar die nu mee gecombineerd wordt is wat dikker en de remhendel staat nu dus heel strak. Daluk met nieuwe blokken zal t niet te doen zijn. dus toch maar wat vloeistof eruit halen.
Of is the master nog steeds van mening dat t wel los zal lopen? Terugduwen en hopen?
Ik zie eerlijk gezegd niet waar die overtollige vloeistof dan heen moet? Welk reservoir?

De schijf loopt nu gelukkig niet aan, ook niet met de dikkere schijf; da's n goed teken. Dus tot zover klopt de theorie wel.

Dus zal eerst de zuigers verder terugduwen en dan evt wat vloeistof eruit persen
(kapje bij hendel beetje opendraaien en blokken terugduwen en dan zal t vanzelf ook wel goed komen; ja, dat zou mooi zijn maar gaat in de praktijk natuurlijk niet werken).

Maar t punt is natuurlijk dat die zuigers na zoveel jaar niet zover terug willen...gaan aanlopen ..en dan zul je zien dat ik de zuigertjes toch helemaal eruit moet gaan halen... :evil:
Maar....mss hebben we geluk...en moeten we er geen selffullfilling prophecy van maken.. :wink:

:bier:
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kent de term "Goose Warble" in combinatie met Avid/Sram?

https://www.mtbr.com/threads/sram-brake ... e.1093935/

https://www.mtbr.com/threads/sram-squeal.1111485/

https://www.mtbr.com/threads/riddle-me- ... se.610733/
Of is the master nog steeds van mening dat t wel los zal lopen? Terugduwen en hopen?
Ik zie eerlijk gezegd niet waar die overtollige vloeistof dan heen moet? Welk reservoir?
Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik zou wat olie uit de klauw laten ontsnappen. Een paar drupjes, opvangen in een doekje.
Dan de blokjes iets uit elkaar duwen.
Heeft Sram Avid ook bleedblocks?
Die zijn precies de dikte die je nodig hebt voor een nieuwe schijf en nieuwe blokjes, dus dan zit je altijd goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Hah, ja, dat ken ik wel. maar niet uit eigen ervaring. Met avids nooit last van gehad. Met geen enkele rem eigenlijk.

Maar ik heb t nu over die xt-remmen, niet over avid.
Ga eerst ns nieuwe blokjes regelen, dan zien we wel verder. Maar je bent dan dus toch ook van mening dat er nu wrs wel wat vloeistof uit zal moeten.. Zullen zien..
Komt goet.. :bier:
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je het reservoir horizontaal zet, de deksel + rubber eraf haalt kun je zien hoeveel olie erin zit. Zolang de opening naar het systeem toe onder de olie staat is er niks aan de hand, dan kan er geen lucht in.

Dus eventueel ietsje eruit halen, met iets tussen de oude blokken de zuigertjes in de caliper terugduwen, blokjes eruit en bleedblock ertussen en dan ontluchten (indien nog nodig). Als je klaar bent moet het reservoir zo vol zitten dat als je de rubber + deksel terugschroeft het overloopt. Schoonmaken, paar keer remmen en het zou aardig goed moeten zitten.

De nieuwere Shimano hendels zijn een stuk makkelijker, klemmen kunnen open zodat je grips er niet af hoeven en het ontluchten met het trechtertje is imo de handigste manier die er is. Alleen zijn ze niet li-re wisselbaar, maar daar heb je maar een keer last van: als je ze koopt met de leidingen aan de "verkeerde" kant (zoals ik, mijn voorrem moet persé rechts...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

1 Setje van deze besteld; gaan we ns uitproberen..

https://www.mtb-brakepads.nl/remblokken ... -cycletech
feel the fear,do it anyway!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ik heb ook weer eens geprobeerd met shimano cl schijf, maar zelfde geluid.
Vreemde is wel dat als je tijdens t remmen en piepen heel ff druk op de pedalen zet t gepiep meteen stopt...en dat doet me dan denken aan een resonantieprobleem.
feel the fear,do it anyway!
Plaats reactie