Balhoofdlager

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
pdebruin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 00:21
Mijn mountainbike: Scott Scale 940 (2020) Rockshox SID RL, DT Swiss XR1700

Mijn onderste balhoofdlager is gesneuveld. Inmiddels stad en land afgereden voor een vervangend model maar zonder resultaat

MTB is een Scott scale geïntegreerd balhoofd (IS) 52/40/8mm 45c/45/c. Inmiddels ben ik er achter dat een lager van 51.8 te klein is de schuifmaat zegt 52/51.9. Nu heb ik een lager meekregen dat aan deze eisen voldoet echter is deze niet 8mm maar 7mm dik. Lager geplaatst crown race op de vork en na het fixeren van de vork is er nog een minimale clearance tussen vork en frame. Hoeveel kwaad kan het om een 7mm lager te gebruiken ipv de 8mm die er eigenlijk in hoort?

Lbs gaf aan nog nooit problemen gehad maar ik heb zo iets het is 8mm met een reden.

Help!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Zonder foto niets van te zeggen eigenlijk

Er zijn verschillen in de diktes in de crown race (die je op de vork drukt) daar kun je misschien een mm terug pakken?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dit lijkt met 7.5mm in de buurt te komen. Maar inderdaad, zonder foto kunnen wij niet zeggen of dat past
pdebruin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 00:21
Mijn mountainbike: Scott Scale 940 (2020) Rockshox SID RL, DT Swiss XR1700

Zoals gevraagd hierbij de foto's; zoals te zien is met een 7 mm lager de clearance minimaal, loopt niet aan en kan vrij bewegen.

Afbeelding
met 40/52/7mm 45/45
Afbeelding
met 40/52/8mm
Afbeelding
40/52/8mm met crown race
Afbeelding
40/52/8mm
Afbeelding
verschil in hoogte
Afbeelding
40/52/7mm
Afbeelding
40/52/7mm met crown race
pdebruin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 00:21
Mijn mountainbike: Scott Scale 940 (2020) Rockshox SID RL, DT Swiss XR1700

Omdat de clearance me toch niet zinde het 7mm Enduro lager terug gebracht en er een besteld van Hope (by Enduro) ook 7mm maar met een bijpassende crown race (inc seal) voor het vuil (Hope Pick'n'Mix Bottom Cup HSCJ (IS52/40.0) Daarnaast in china een lager weten te vinden met de "orginele" maten en deze is inmiddels ook onderweg. Hoop alleen wel dat die lager van Hope wat langer meegaat €€€

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door pdebruin op di 29 juni 2021, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Omdat de crownrace van Hope ook een seal heeft gaat het lager een stuk langer mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

pdebruin schreef: do 10 juni 2021, 16:05 Mijn onderste balhoofdlager is gesneuveld. Inmiddels stad en land afgereden voor een vervangend model maar zonder resultaat

MTB is een Scott scale geïntegreerd balhoofd (IS) 52/40/8mm 45c/45/c. Inmiddels ben ik er achter dat een lager van 51.8 te klein is de schuifmaat zegt 52/51.9. Nu heb ik een lager meekregen dat aan deze eisen voldoet echter is deze niet 8mm maar 7mm dik. Lager geplaatst crown race op de vork en na het fixeren van de vork is er nog een minimale clearance tussen vork en frame. Hoeveel kwaad kan het om een 7mm lager te gebruiken ipv de 8mm die er eigenlijk in hoort?

Lbs gaf aan nog nooit problemen gehad maar ik heb zo iets het is 8mm met een reden.

Help!
Ik heb toevallig recent voor mijn Lapierre 727 de balhoofdlagers vervangen en had hetzelfde. Dacht eerst ook 52 te meten maar dan kwam ik op 7 mm hoogte uit, maar mijn oude was toch echt 8. Alleen die combi bestond niet, maar de combi 51.8 en 8 mm wel. Dat bleek dus de juiste te zijn.
Vreemde is echter dat de keuze 51.8 nu helemaal verdwenen is van die handige Mantel-configuratie-pagina :~
https://www.mantel.com/fsa-balhoofdlagers-staal
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tip;

Ik bestel de lagers vaak bij

https://www.derks-wielersport.nl/balhoofdlagers

Die heeft veel meer en ook de afwijkende maten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

hanjovdberg schreef: wo 23 juni 2021, 14:14 Tip;

Ik bestel de lagers vaak bij

https://www.derks-wielersport.nl/balhoofdlagers

Die heeft veel meer en ook de afwijkende maten.
Thxn. :-q

Die heeft hem nog wel erop staan zie ik: https://www.derks-wielersport.nl/balhoo ... vedes.html
Maar nu niet op voorraad. Ook bij de lagers begint het leverprobleem te komen....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Even een mailtje sturen of bellen. Zijn goede lui. Zit niet echt in de buurt maar zijn snel in reactie.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie