Cube mtb stuur verhogen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Vjenne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 13 september 2012, 21:57

Goedemorgen

Iemand een idee hoe ik het stuur iets hoger kan zetten? Zie foto

Wil graag wat rechterop zitten... heb het idee dat ik aardig plat lig nu met name lange stukken is dat niet prettig.

https://ibb.co/YRCswdR
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zo te zien wijst de stuurpen nu naar naar beneden, die kun je omdraaien en dan win je wat hoogte. MIsschien ben je ook gebaat bij een kortere stuurpen met nog wat meer rise als je nu het gevoel hebt dat je te gestrekt zit. Een stuur met meer rise is ook een optie.
Vjenne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 13 september 2012, 21:57

Bedankt voor je snelle antwoord. Wat bedoel je precies dat mijn stuurpen nu naar beneden wijst?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een stuurpen heeft een hoek, die kan 0 graden zijn (tov. de stuurbuis) maar ook 7 of 10 of zelfs 25 graden waardoor hij meer rise heeft. Een stuurpen met rise kun je op twee manieren monteren, positief (zodat hij omhoog wijst) en negatief (zodat hij naar beneden wijst). Op de foto lijkt je stuurpen naar beneden te wijzen maar een foto vertekend altijd een beetje. Als dit inderdaad het geval is kun je hem omdraaien en dat levert een verhoging op.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het lijkt er op de foto ook op alsof er een spacer op je stuurpen ligt (tussen cap en stuurpen). Als dat zo is, dan kan je die onder je stuurpen leggen. Scheelt een paar millimeter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maak eens een goede foto van de zijkant vd stuurpen.
De rest vd fiets is onbelangrijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vjenne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 13 september 2012, 21:57

Afbeelding

Zal mooi zijn als hij iets hogerop kon maar denk het niet, mss maar naar de fietsenmaker brengen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoals George al schreef kan je de stuurpen ondersteboven monteren.
Daarom staat het merk Easton er ook op 2 manieren op ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Niet over de stuurpen, maar wellicht helpt het ook (een beetje) om de remhendels iets naar boven te draaien: als je vindt dat je 'plat ligt', dan helpt de huidige hoek van de remhendels niet.
Strong, light, cheap: pick two.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook zo een soort stuurpen kopen

Afbeelding

Mij lijkt het niks, maar zo komt je stuur wel omhoog.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Stuurpen ondersteboven monteren gaat al wat schelen. Belangrijk is om de schroeven op het juiste moment vast te zetten en liefst van loctite 243 te voorzien. Ze zullen ook wel vanzelf vast blijven zitten, maar het is staal in alu en dat kan vast gaan oxyderen.
Als je bij mij in de buurt woont zit je fietsenmaker dat ook, ik woon in Utrecht.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Stuurpen omdraaien, en met de positie van je stuur kun je ook wat winnen.

Ik zou je stuur iets naar 'voren' draaien, en vervolgens je remgrepen een stuk naar 'achteren' (je remgrepen staan nu al te ver naar voren zoals al eerder opgemerkt)
Everybody bought a new bike!
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Als je het niet aandurft toch maar aan een deskundige overlaten om ongelukken te voorkomen.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

asphaltdude schreef: di 21 september 2021, 07:43 Stuurpen omdraaien, en met de positie van je stuur kun je ook wat winnen.

Ik zou je stuur iets naar 'voren' draaien, en vervolgens je remgrepen een stuk naar 'achteren' (je remgrepen staan nu al te ver naar voren zoals al eerder opgemerkt)
Ik denk ook te zien dat het een riser is waarbij de rise nu naar voren is gericht. Dus met stuurpen omdraaien en stuur 90 graden naar je toe draaien zou je best wat kunnen winnen. Als je laat weten waar je woont is er vast wel iemand die je hierbij even wilt helpen als je het zelf lastig vindt (of niet snapt wat ik bedoel).
Plaats reactie