Veerweg verhogen of niet? dat is de vraag...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
nwlp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 7 juni 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel + YT CAPRA

hei allen,

hier terecht gekomen omdat ik sinds een jaartje de trotse eigenaar ben van een Trek Top Fuel 9.7.

de Top is een Top MTB, en we hadden nooit gedacht dat het zo snel zou gaan. Het bewijs hiervan is dat we na een jaartje rijden zijn door geevalueerd naar het betere (zwaardere) Enduro werk. Ook met de hulp van mijn zoon, die toch liever harder berg afgaat en liever het technische werk opzoekt... ondertussen zoeken we de mooie enduro routes op in Vlaanderen en Wallonie. Vorige zomer hebben we ook wat mooie afdalingen in Oostenrijk gedaan, vooral rood...zwart is (was?) toen nog te zwaar voor ons.

en dat is dus de reden waarom ik op het forum zit te zoeken. Ik begin langzaam de grenzen van deze mooie fiets te bereiken. Zeker ivm drops, jumps en stenen afdalingen. Vooral de voorvork is regelmatig 'bottom-out' al wat minder sinds ik de lucht druk in de vork hoog gezet heb... volgens de Trek calculator zou ik op 124 psi moeten rijden...ik zit nu op 160 psi. Volgens mijn dealer is dit beter, lees minder slijtage gevoelig, dan telkens een bottom-out te doen... achterveer zit ik nu op 290 psi ipv de 235 psi volgens de calculator en mijn gewicht. De achter veer heb ik ook volledig uitgedraaid qua rebound.

Ik heb volume spacers of bottom-less tokens besteld, maar nog niet geplaatst.

Eigenlijk zou ik mijn vork willen upgraden. Relatief betaalbaar is om de Reba een veerweg van 140 te geven. Zeker omdat ik sowieso binnenkort het jaarlijkse onderhoudje dien te plannen...

Mijn concrete vraag heeft iemand hier ervaring mee? Is dit de upgrade waard? Wat is het effect op de geometrie en dus het rijden van de MTB?

Verder zit ik ook op de limiet met de remmen... ik zou graag een upgrade naar 4 klauwsremmen met een grotere diameter willen doen. Hier heb ik nog geen idee van wat dat zou gaan kosten... iemand met zulk een upgrade ervaring?

Probleem is, ik kan en wil nog geen nieuwe fiets halen. Dus ofwel deze upgrades, ofwel... 'op het gemakske blijven rijden' ;-)

had ik dit 1,5 jaar geleden geweten, dan hadden we de TREK FUEL EX of misschien zelfs de Slash besteld... toen heb ik me laten tegen houden omdat ik dacht een mix van technische XC routes te rijden en nu en dan een enduro routje... het is dus iets anders uitgedraaid...

ik hoor graag jullie reacties,

p-)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat heb je nu voor een remmen? Als het shimano's zijn kun je ontzettend voordelig de klauwen omwisselen voor 4-pot klauwen. Aanrader.

Qua vork en demper: ik zou eerlijk gezegd even doorsparen voor een betere vork en demper, zeker als je bij de demper op 290psi zit en waarschijnlijk uit de rebound loopt qua afstelling. Een Pike Select, DVO Sapphire 34 of zo'n populaire 35mm Suntour zou een flinke verbetering moeten zijn.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
nwlp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 7 juni 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel + YT CAPRA

Makkelijk schreef: wo 9 juni 2021, 08:46 Wat heb je nu voor een remmen? Als het shimano's zijn kun je ontzettend voordelig de klauwen omwisselen voor 4-pot klauwen. Aanrader.
Hei Makkelijk,

zijn inderdaad Shimano XT 160 mm. heb je wat meer info hierover of een link waar ik dit kan bestuderen? enige idee van de kost van deze upgrade? zou fijn zijn...

merci

p-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Herkenbaar.
Maar eerst een waarschuwing vooraf.
Door vering en remmen aan te passen kunnen de grenzen verder verlegd worden.
Maar frame en achterbrug zijn niet meegegroeid, die krijgen het een stuk zwaarder, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Als vork zou ik een model met dikkere vorkpoten kiezen.
Bijv. een Fox 34 of 36mm, of een RS Pike, Zeb of Lyrik.
Achter kan je misschien volstaan met de vol.spacers.

Heb je nu Shimano remmen?
Dan kan je de bijpassende 4-pots remklauwen los aanschaffen en aansluiten op de leidingen.
2 opties voor de aansluiting, schroefnippel of banjobout. Even kijken wat er op zit. De 4 pots hebben een eigen banjobout, die moet je dan meebestellen. Staat vermeld op de pag. bij de goede webshops.

Heb je nu geen Shimano, dan een compleet setje SLX, XT, Zee of Saint.
Of de budget 4 pots uit de 520 serie
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lees dat je nu shimano 160mm hebt.
Dan voor een 203 en achter minstens 180mm schijven monteren.
Scheelt veel voor weinig geld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dan zou ik beginnen met eerst grotere schijven: 203 voor en 180 achter. Samen met een paar adapters hoeft dat je kop niet te kosten. Kan je het geld dat je overhoudt mooi steken in een nieuwe vork, want die Reba verlengen daar ga je niks mee opschieten.

Edit: wat TSTM dus zegt :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Reba verlengen werkt averechts.
De vorkpoten zijn 32mm en dat gaat alleen maar meer flexen bij en langere veerweg.

Andere optie, deze Trek verkopen en een anders fiets kopen, die in zn geheel meer geschikt is voor het ruigere werk.
Deze Trek verkoopt makkelijk, dus misschien een Slash bestellen?
Of een leuke 2e hands hier op het forum?

Ik heb een geschiedenis van gescheurde frames en achterbruggen.
En als ik terugkijk was dat allemaal bij fietsen waar de veerweg en de remmen vergroot waren.
Een paar cm meer veerweg en krachtigere remmen brengen je in een andere zone. En daar is de fiets niet op berekend.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En zodra je gaat vervangen, verschuif je de zwakke punten. Straks zijn remmen en vering in orde voor wat je wil, maar zijn je wielen te slap. Dan upgrade je de wielen, en dan? Dan wordt het frame de beperkende factor. En dan koop je alsnog die Fuel?

Ik ga mee met wat TSTM zegt. Ga maar vast rondkijken, misschien kom je wat leuks tegen. Fuel EX is weinig mis mee en veel allrounderderder dan die Top Fuel. En als die niet volstaat, wordt het tijd voor N+1.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik ben het er niet volledig mee eens. Als je nu geen nieuwe fiets kunt betalen zijn grotere remschijven sowieso een goeie investering. +43 adapter op de voorvork en +20 adapter op het frame en dan 203 + 180mm SLX schijven (XT is onnodig duur voor een paar gram minder.)

160mm is op een lichte trailfully ook nog belachelijk klein. Eventueel je voorste caliper vervangen voor een 4-piston: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ds-p72268/ + https://www.bike-components.de/en/Shima ... 20-p74859/
Laatst gewijzigd door Makkelijk op wo 9 juni 2021, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
nwlp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 7 juni 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel + YT CAPRA

bedankt allemaal voor de reacties... :-q

probleem is dat ik deze fiets via een 'lease' formule aangeschaft heb en ik hem in principe niet de eerste 2 jaar kan verkopen...

Anders was ik idd al aan het kijken naar iets nieuws...

Ik ga eerst wat met de spacers spelen, kijken wat dat brengt. Het 'onderhoudsbudget' in deze leasing besteden aan de remmen.

En eens in de pen duiken betreffende een eventuele eerdere verkoop of omruil

p-)
Gebruikersavatar
nwlp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 7 juni 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel + YT CAPRA

Makkelijk schreef: wo 9 juni 2021, 09:24 Ik ben het er niet volledig mee eens. Als je nu geen nieuwe fiets kunt betalen zijn grotere remschijven sowieso een goeie investering. +43 adapter op de voorvork en +20 adapter op het frame en dan 203 + 180mm SLX schijven (XT is onnodig duur voor een paar gram minder.)

160mm is op een lichte trailfully ook nog belachelijk klein. Eventueel je voorste caliper vervangen voor een 4-piston: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ds-p72268/ + https://www.bike-components.de/en/Shima ... 20-p74859/
thanks makkelijk,

denk dat ik hier eens ga naar kijken...

p-)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

nwlp schreef: wo 9 juni 2021, 09:29 bedankt allemaal voor de reacties... :-q

probleem is dat ik deze fiets via een 'lease' formule aangeschaft heb en ik hem in principe niet de eerste 2 jaar kan verkopen...

Anders was ik idd al aan het kijken naar iets nieuws...

Ik ga eerst wat met de spacers spelen, kijken wat dat brengt. Het 'onderhoudsbudget' in deze leasing besteden aan de remmen.

En eens in de pen duiken betreffende een eventuele eerdere verkoop of omruil

p-)
Voor nu inderdaad kijken hoeveel volume spacers je er voor en achter in kunt jassen en gewoon volrammen. Dan kun je weer met iets meer sag rijden (grip, comfort)
Waar woke is, is vuur
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

nwlp schreef: wo 9 juni 2021, 09:32
thanks makkelijk,

denk dat ik hier eens ga naar kijken...

p-)
Zou in elk geval beginnen met de schijven, 160 is echt heel klein en schijfmaat is de meest effectieve manier om meer rempower te krijgen. Frame zal achter alleen niet meer dan 180mm verdragen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Voor naar een grote schijf gaan kan ook al enorm helpen. Wel ff opletten wat er maximaal in je vork mag.
Achter 180 is in mijn beleving al best te doen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Reba mag 203mm hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie