Werking Lockout op Rockshox Recon Gold RL

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Mijn vrouw en ik hebben nu zo'n 6 jaar ervaring met moutainbikes. In die tijd heb ik steeds het onderhoud aan onze beide fietsen gedaan. We hebben in die tijd met 5 modellen voorvork te maken gehad (2 Suntours en 3 Rockshox). Allen hadden ze een remote lockout die min of meer hetzelfde werken. Trek aan het hendeltje (Oneloc) of druk op de knop en de vork wordt gelockt. Release de hendel of knop en de vork staat weer open.

Ik denk (of dacht) ook redelijk goed te weten hoe het systeem werkt. De lockout maak deel uit van de compressiedemper. De in de vork aanzwezige olie wordt bij de in- en uitgaande beweging van de veerbenen door de kanaaltjes in de demper geperst waardoor de veerbeweging gedempt wordt. Als je de lockout bedient sluit er een klepje waardoor de olie niet of in ieder geval minder makkelijk door de demper gaat en je heb een "harde" voorvork. Het klepje sluit doordat er aan de kabel getrokken wordt en het klepje via een bedieningsmechaniekje gesloten wordt.

Nu had ik pas bij mijn RockShox Recon Gold RL een defect. De lcokout deed niets meer. Ik had er nog net garantie op dus naar de LBS met dat ding. Deze hebben de vork naar SRAM doorgestuurd. Daar bleek dat de demper defect was. Deze werd dan ook onder garantie vervangen. Toen ik de vork weer geonteerd had bleek tot mijn verbazing dat de lockout omgekeerd werkte. De lcokout stond als het ware continue gesloten en ik moest de lockout hendel in gespannen toestand zetten om vering te hebben. Navraag leerde dat mijn originele demper voorlopig niet leverbaar was (corona crisis) en dat het dit was of niets. Ze hadden volgens hun eigen zeggen het nieuwe model demper geleverd. Ik vond het eigenlijk irritant en heb bij een webshop zelf maar een passende demper besteld. Toen ik deze ontving zat er een productie sticker van 2021 op en ja hoor hij werkte op dezelfde, in mijn ogen, foute manier.

Waarom ik dit fout vind? Op mijn totale rittijd gebruik ik de lockout mischien een paar procent van de tijd. En ik kan me niet voorstellen dat er veel gebuikers zijn die de lockout continu gebruiken. Kun je net zo goed een starre vork kopen. Een kabel en veer continue gespannen houden en het maar af en toe ontspannen lijkt me wat betreft de engineering nogal een idiote beslissing.

Nu is mijn vraag of dit inderdaad idioot is, of zijn er bezitters van een fiets met voorvork die altijd al zo werkte en is dit heel normaal? Met name bezitter van een fiets met een heel recente RockShox. Ik hoor graag van jullie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoort er bij die andere demper ook niet een andere remote, zodat voor de gebruiker alles weer werkt zoals voorheen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Als de handel er af is of kapot is hoort de vork te veren, en zo te zien vind jij dat ook. Dan is de vork iig nog bruikbaar zonder handel.

Mijn oude SID had een lockout die de andere kant op werkte, de handel werkte niet dus heb ik met het binnenkabeltje de lockout in de verende stand vastgezet en de handel eraf gehaald want het ding zat me in de weg
De replacement vork (dank rockshox) had een andere lockout en handel die wel weer de goede kant op werkte. Aangezien de handel ook niet meer in de weg zat mocht hij blijven zitten (misschien 10 keer gebruikt in 2 jaar tijd, vooral om te kijken of hij het nog deed :) )

Dus rockshox weet zelf ook nog niet wat ze willlen want bij jouw vork gaan ze blijkbaar van goed naar fout.

Maar niet te druk om maken, je kunt altijd het vastzet truukje nog gebruiken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vraag of ze een ombouwset naar handmatig (op de vorkpoot) bexiening kunnen leveren.
Ruimt een beetje weer op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

ThaSingleTrackMastah schreef: do 3 juni 2021, 15:33 Hoort er bij die andere demper ook niet een andere remote, zodat voor de gebruiker alles weer werkt zoals voorheen?
Soort van. Bij de extra demper die ik besteld heb (en ook weer terug gestuurd) zat ook een nieuwe remote. Het verschil? De icoontjes van het open en gesloten slotje op het plaatje wat op de vork gemonteerd wordt waren van plaats verwisseld. Zodat nu in ieder geval het pijltje naar het goede plaatje verwees. Maar werken als voorheen was er dus niet bij.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dit is nu precies het systeem wat ik al een aantal keer voorbij zag komen en waar ik toen al precies hetzelfde als Ed van zei; dit werkt precies tegenovergesteld van wat je wilt. Want ook Fox heeft zo'n systeem wat precies tegenovergesteld werkt. Dus kabel spannen is unlocken.

Dat is idd totaal onlogisch want je wilt ten alle tijde dat een vork z'n werk doet en niet in de lock mode schiet.

Je hebt dus de push to lock en de push to unlock methode. Imho is de push to lock de enige juiste en veilige methode.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

De reba in mijn HT werkt ook push to unlock en heb ik ook nooit echt logisch gevonden, is er een manier om dit zelf aan te passen tijdens onderhoud?
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij niet zo eenvoudig en anders even contact opnemen met SRAM? Over het algemeen zijn dat wel gasten die willen meedenken en helpen.

Vervangen van de demper cartridge en bijbehorende lock mechanisme ben ik bang.

Na 2019 hebben veel fabrikanten voor de push to unlock methode gekozen. Nu lees ik dat 2021 weer push to lock is. Op een paar threads op mtbr.com lees je ook deze discussies. Ook dat men bij opbouw geen rekening gehouden heeft met de verschillen en dus een ptu vork en een ptl demper heeft aangeschaft. Dan ben je helemaal de sigaar ... :winkie:

Toch blijf ik het vreemd vinden dat er zo weinig gereageerd wordt. Je remote hoeft maar te haperen, kabel te breken, remote te verschieten en je rijd de hele rit met een gelockte voorvork .. :o :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daarom:
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Of;

Afbeelding
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie