Zit er verschil in calipers voor en achter (Shimano m81xx)?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

suravida schreef: ma 31 mei 2021, 12:05 Als de hendel wel druk opbouwt en je hem dus niet helemaal tegen het stuur trekt, en het remt toch slecht zijn je blokken of schijf vet/vies. Maak dus op in ieder geval de schijf goed vetvrij voordat je de nieuwe caliper (onnodig) monteert want anders heb je weer hetzelfde probleem. ;-)
Er gaat een nieuwe schijf op. De schijf is zwart uitgeslagen waar hij op remt en ik krijg het er niet afgepoetst :( op een ander moment meer eens met thinner proberen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

markje schreef: ma 31 mei 2021, 12:50
suravida schreef: ma 31 mei 2021, 12:05 Als de hendel wel druk opbouwt en je hem dus niet helemaal tegen het stuur trekt, en het remt toch slecht zijn je blokken of schijf vet/vies. Maak dus op in ieder geval de schijf goed vetvrij voordat je de nieuwe caliper (onnodig) monteert want anders heb je weer hetzelfde probleem. ;-)
Er gaat een nieuwe schijf op. De schijf is zwart uitgeslagen waar hij op remt en ik krijg het er niet afgepoetst :( op een ander moment meer eens met thinner proberen.
Heb je langdurig slepend geremd waardoor de boel heel erg heet is geworden? Dat zou de verkleuring van de schijf kunnen verklaren. Mogelijk zijn de remblokjes verglaasd.
Oplossing is de blokjes opschuren en opnieuw inremmen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Mad Wally schreef: ma 31 mei 2021, 13:18
markje schreef: ma 31 mei 2021, 12:50

Er gaat een nieuwe schijf op. De schijf is zwart uitgeslagen waar hij op remt en ik krijg het er niet afgepoetst :( op een ander moment meer eens met thinner proberen.
Heb je langdurig slepend geremd waardoor de boel heel erg heet is geworden? Dat zou de verkleuring van de schijf kunnen verklaren. Mogelijk zijn de remblokjes verglaasd.
Oplossing is de blokjes opschuren en opnieuw inremmen.
Dan heeft ie aangelopen zonder dat ik het heb gemerkt; ik heb geen afdaling gehad namelijk. Ik heb vrijdag niets vreemds gemerkt, gisterenochtend pas op de heenweg naar de LDD: op de heenweg bij een stoplicht piepten ze flink, maar ze remden nog wel. Bij de LDD remden ze voor geen meter meer. Als de remmen hebben aangelopen, dan was het niet te horen in ieder geval.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Heb ik ook wel eens, ineens verschrikkelijk piepende remmen (shimano resin) en dan remmen, vergeet het maar. Ik heb het zelf wel eens meegemaajkt dat bij inremmen van remmen ze eerst pakken en tijdens het inremmen ineens in de piepende modus vliegen. Na het met water met schoonmaakmiddel maak ik namelijk altijd de schijven even schoon en rem de remmen weer in door een 200 meter met aanlopende remmen er door heen te trappen

Opschuren van de remblokken en met schone lucht uitblazen, schijven reinigen, en inremmen helpt soms.
Nieuwe remblokken werkt beter.

En jouw probleem lijkt me niets met schijfgrootte of remklauw te maken te hebben. Elke 8000 rem moet je met gemak kunnen blokkeren op het achterwiel. Zelfs met 140 schijven.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Marke schreef: ma 31 mei 2021, 16:44 Heb ik ook wel eens, ineens verschrikkelijk piepende remmen (shimano resin) en dan remmen, vergeet het maar. Ik heb het zelf wel eens meegemaajkt dat bij inremmen van remmen ze eerst pakken en tijdens het inremmen ineens in de piepende modus vliegen. Na het met water met schoonmaakmiddel maak ik namelijk altijd de schijven even schoon en rem de remmen weer in door een 200 meter met aanlopende remmen er door heen te trappen

Opschuren van de remblokken en met schone lucht uitblazen, schijven reinigen, en inremmen helpt soms.
Nieuwe remblokken werkt beter.

En jouw probleem lijkt me niets met schijfgrootte of remklauw te maken te hebben. Elke 8000 rem moet je met gemak kunnen blokkeren op het achterwiel. Zelfs met 140 schijven.
Het lijkt nu wel opgelost te zijn. Met nieuwe blokken blokkeert het achterwiel al op het asfalt. Morgenavond inremmen en dan binnenkort eens richting Nijmegen of Apeldoorn voor wat meer heuvels om te kijken hoe het remt.

Met resinblokken heb ik 0 ervaring, ik heb altijd met metal gereden. Deze blokken zaten bij de fiets.
Plaats reactie