De anodisatielaag biedt bescherming.
Ook de epoxy isoleert.
En sommige velgen hebben een strook kevlar op de plek vd spaakgaten, dat isoleert ook.
Maar als je veel draait terwijl er al spanning op de spaak staat slijt je anodisatie door en heb je grote kans op contact tussen carbon en alu.
Dan gaat het aluminium oxideren tot er niets meer van over is.
Dit heb je nodig voor contact erosie. Zout water (strandrace of pekel) is een goede elektroliet, maar ook regenwater of kraanwater kan al genoeg zijn.
grafiet = carbon
Hoe verder uit elkaar, hoe meer corrosie.
De combinatie alu carbon is dus erg slecht.
(https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/a ... ijst/7942/)
Zelf wielen bouwen - tips en tricks
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar waarom alu gebruiken?
Messing weegt 0,9 gram per nippel en met 32 nippels kan je per wiel dus max 28,8 gram besparen. Als je de nippels helemaal weglaat !
Maar alu is ook niet gewichtloos dus...
Messing weegt 0,9 gram per nippel en met 32 nippels kan je per wiel dus max 28,8 gram besparen. Als je de nippels helemaal weglaat !
Maar alu is ook niet gewichtloos dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16703
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Inmiddels bezig met het achterwiel omspaken, met messing nippels
De spaken zijn iets aan de korte kant, maar volgens mij niet tè kort (met zaklampje gekeken hoe ver de spaken in de nippels komen). Dat zorgde er wel voor dat de tweede helft van de spaken tijdens het aandraaien met de nipple driver al te strak (voor die fase van het werk) kwamen te staan. Opgelost door een tweede nipple driver te maken met iets langere punt
Het wiel staat nu al aardig op spanning, maar moet nog afgerond worden. Daarna het voorwiel nog.
De Hope achternaaf is exact tien gram zwaarder dan de Shimano RS770, ondanks dat die naaf een stalen freewheelbody heeft en de Hope alu. Die tien gram worden echter precies gecompenseerd door de andere spaken en 12mm nippels ipv 14mm. Het herspaakte wiel is namelijk op de gram even zwaar als het oude
Het oude wiel had 32 Sapim D-Light spaken, het nieuwe is half DT Comp half DT Revo.
Verder zit ik nog te wachten op de naven en velgen die ik bij Wiggle besteld had, daarmee bouw ik een setje voor de verkoop. Non-boost DT370 naven met 27mm brede Race Face velgen, 28 DT comp spaken en messing of alu nippels (als ik een koper vind voordat ik begin te bouwen kan die nog kiezen). Ik had die wielen eigenlijk eerst willen doen, maar de koerier (of douane?) heeft blijkbaar tijd zat...
De Hope naven kwamen ook uit Engeland, maar van een andere shop en die leverde veel sneller.
De spaken zijn iets aan de korte kant, maar volgens mij niet tè kort (met zaklampje gekeken hoe ver de spaken in de nippels komen). Dat zorgde er wel voor dat de tweede helft van de spaken tijdens het aandraaien met de nipple driver al te strak (voor die fase van het werk) kwamen te staan. Opgelost door een tweede nipple driver te maken met iets langere punt
Het wiel staat nu al aardig op spanning, maar moet nog afgerond worden. Daarna het voorwiel nog.
De Hope achternaaf is exact tien gram zwaarder dan de Shimano RS770, ondanks dat die naaf een stalen freewheelbody heeft en de Hope alu. Die tien gram worden echter precies gecompenseerd door de andere spaken en 12mm nippels ipv 14mm. Het herspaakte wiel is namelijk op de gram even zwaar als het oude
Het oude wiel had 32 Sapim D-Light spaken, het nieuwe is half DT Comp half DT Revo.
Verder zit ik nog te wachten op de naven en velgen die ik bij Wiggle besteld had, daarmee bouw ik een setje voor de verkoop. Non-boost DT370 naven met 27mm brede Race Face velgen, 28 DT comp spaken en messing of alu nippels (als ik een koper vind voordat ik begin te bouwen kan die nog kiezen). Ik had die wielen eigenlijk eerst willen doen, maar de koerier (of douane?) heeft blijkbaar tijd zat...
De Hope naven kwamen ook uit Engeland, maar van een andere shop en die leverde veel sneller.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
- Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal
Grappig... Ik was ook weer een setje in elkaar aan t klussen en merk dat ook bij mij de driver te kort was of was ik te lomp met de driver in de accuboor ?kermit schreef: ↑di 2 november 2021, 11:57 Inmiddels bezig met het achterwiel omspaken, met messing nippels
De spaken zijn iets aan de korte kant, maar volgens mij niet tè kort (met zaklampje gekeken hoe ver de spaken in de nippels komen). Dat zorgde er wel voor dat de tweede helft van de spaken tijdens het aandraaien met de nipple driver al te strak (voor die fase van het werk) kwamen te staan. Opgelost door een tweede nipple driver te maken met iets langere punt
Het wiel staat nu al aardig op spanning, maar moet nog afgerond worden. Daarna het voorwiel nog.
De Hope achternaaf is exact tien gram zwaarder dan de Shimano RS770, ondanks dat die naaf een stalen freewheelbody heeft en de Hope alu. Die tien gram worden echter precies gecompenseerd door de andere spaken en 12mm nippels ipv 14mm. Het herspaakte wiel is namelijk op de gram even zwaar als het oude
Het oude wiel had 32 Sapim D-Light spaken, het nieuwe is half DT Comp half DT Revo.
Verder zit ik nog te wachten op de naven en velgen die ik bij Wiggle besteld had, daarmee bouw ik een setje voor de verkoop. Non-boost DT370 naven met 27mm brede Race Face velgen, 28 DT comp spaken en messing of alu nippels (als ik een koper vind voordat ik begin te bouwen kan die nog kiezen). Ik had die wielen eigenlijk eerst willen doen, maar de koerier (of douane?) heeft blijkbaar tijd zat...
De Hope naven kwamen ook uit Engeland, maar van een andere shop en die leverde veel sneller.
Al met al leuk en rustgevend werkje moet ik zeggen.
En ja, sinds de brexit duurt het LANG!! Wacht al 20d op mn spul van wiggle.
-
- Moderator
- Berichten: 16703
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik heb de slijptol op een oude schroevendraaier gezet.
Roger Musson adviseert een punt van 3mm (maar die leverde dus net iets te strakke spaken op), mijn doe het zelf versie heeft een punt van 4mm. Ik wilde toch graag alle nippels even ver op de spaken als uitgangspunt.
Roger Musson adviseert een punt van 3mm (maar die leverde dus net iets te strakke spaken op), mijn doe het zelf versie heeft een punt van 4mm. Ik wilde toch graag alle nippels even ver op de spaken als uitgangspunt.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
- Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal
Dat spant veel makkelijker op ben ik wel achter. In heb begin zonder een drver gedaan... Voordat je dan een recht wiel hebtkermit schreef: ↑di 2 november 2021, 12:18 Ik heb de slijptol op een oude schroevendraaier gezet.
Roger Musson adviseert een punt van 3mm (maar die leverde dus net iets te strakke spaken op), mijn doe het zelf versie heeft een punt van 4mm. Ik wilde toch graag alle nippels even ver op de spaken als uitgangspunt.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, je kunt bijv. je duimnagel in de laatste gang vh draad duwen en dan aandraaien tot je nagel uit het draad wordt geduwd door de nippel.
Dat truukje werkt bij 1 wielset heel goed, maar als je meerdere sets per dag doet...
Ik heb een lang bitje vd schroefmachine op maat gemaakt, een iets langer puntje dan "normaal".
Werkt ook handig bij het plaatsen vd nippels in diepe velgen, het iets langere puntje houdt de nippel goed op zn plek zodat de nippel niet in de holle ruimte vd velg valt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Zo doe ik het ook
Hiervoor bestaat een nipple houder met veertjeThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 2 november 2021, 13:46 Werkt ook handig bij het plaatsen vd nippels in diepe velgen, het iets langere puntje houdt de nippel goed op zn plek zodat de nippel niet in de holle ruimte vd velg valt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, maar dit bitje doet het ook.
Eerst de nippels met de hand op hun plek en een paar slagen vast, dan het bitje in de schroefmachine en een paar keer in de rondte.
Ik heb zelfs een bitje met een zaagsnede, voor het geval de spaken te lang uitvallen, kwam ooit handig van pas. Gelukkig had ik die spaaklengte niet zelf uitgerekend
Eerst de nippels met de hand op hun plek en een paar slagen vast, dan het bitje in de schroefmachine en een paar keer in de rondte.
Ik heb zelfs een bitje met een zaagsnede, voor het geval de spaken te lang uitvallen, kwam ooit handig van pas. Gelukkig had ik die spaaklengte niet zelf uitgerekend
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16703
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Nou, ze hebben mijn gemopper opgepikt en vandaag de spullen bezorgdkermit schreef: ↑di 2 november 2021, 11:57Verder zit ik nog te wachten op de naven en velgen die ik bij Wiggle besteld had, daarmee bouw ik een setje voor de verkoop. Non-boost DT370 naven met 27mm brede Race Face velgen, 28 DT comp spaken en messing of alu nippels (als ik een koper vind voordat ik begin te bouwen kan die nog kiezen). Ik had die wielen eigenlijk eerst willen doen, maar de koerier (of douane?) heeft blijkbaar tijd zat...
De Hope naven kwamen ook uit Engeland, maar van een andere shop en die leverde veel sneller.
Dus naast mijn eigen wielen omspaken kan ik ook hiermee aan de slag. Die Race Face velgjes zien er best goed uit, asymmetrisch en met decente (donkergrijze) stickers. Wordt een leuk wielsetje icm de DT naafjes!
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Ik heb begrepen dat de hele DT Swiss serie naven is "opgeschoven".
- De 370 is ge-upgrade naar star ratchet en is daarmee een (oude) 350 geworden.
- De 350 is lichter gemaakt en voorzien van een 36 tands star ratchet en is daarmee de (oude) 240 geworden.
- De 240 is gewijzigd (verbeterd ) naar exp.
Klopt dit, en kunnen jullie bevestigen dat de 370 nu inderdaad star ratchet heeft?
Grappig feit: De aanduiding 240, 350 etc sloeg op het gewicht van de achternaaf. Dit gaat dan nu niet meer op.
- De 370 is ge-upgrade naar star ratchet en is daarmee een (oude) 350 geworden.
- De 350 is lichter gemaakt en voorzien van een 36 tands star ratchet en is daarmee de (oude) 240 geworden.
- De 240 is gewijzigd (verbeterd ) naar exp.
Klopt dit, en kunnen jullie bevestigen dat de 370 nu inderdaad star ratchet heeft?
Grappig feit: De aanduiding 240, 350 etc sloeg op het gewicht van de achternaaf. Dit gaat dan nu niet meer op.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Moderator
- Berichten: 16703
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Mijn 370 heeft gewoon een drie (dubbele) pallen vrijloop. Vanochtend gekeken, die body gaat er nog makkelijker af dan bij Hope
Maar het kan een "oud" model zijn hoor, dus de nieuwe zou best een ratchet vrijloop kunnen hebben. Maar dat zal DT toch wel op hun site communiceren?
Maar het kan een "oud" model zijn hoor, dus de nieuwe zou best een ratchet vrijloop kunnen hebben. Maar dat zal DT toch wel op hun site communiceren?
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Op hun site staan geen nieuwsberichten en de 370 wordt helemaal niet genoemd omdat die alleen oem is. Daar wordt je dus niet echt wijzer van.kermit schreef: ↑wo 3 november 2021, 16:55 Mijn 370 heeft gewoon een drie (dubbele) pallen vrijloop. Vanochtend gekeken, die body gaat er nog makkelijker af dan bij Hope
Maar het kan een "oud" model zijn hoor, dus de nieuwe zou best een ratchet vrijloop kunnen hebben. Maar dat zal DT toch wel op hun site communiceren?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Moderator
- Berichten: 16703
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ze hebben wel een hoop wielen waar naven met het 370 binnenwerk in zitten. Maar ja, zie er maar eens achter te komen wat precies waarin gebruikt wordt. Hun assortiment is groot en enigzins onoverzichtelijk...
Ik zie wel dat er upgrade kits bestaan om de pallenvrijloop om te bouwen naar ratchets:
https://hollandbikeshop.com/fietskledin ... gKv1vD_BwE
Ik zie wel dat er upgrade kits bestaan om de pallenvrijloop om te bouwen naar ratchets:
https://hollandbikeshop.com/fietskledin ... gKv1vD_BwE
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After