Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De spaken stonden echt nog erg los na het opdraaien van de nippels met de driver, zo'n "bol" wiel, je kent het wel. Maar ik kan ook niet goed verklaren waarom er deze keer wat meer werk aan was dan de eerdere wielen en waarom er een verschil tussen achter en voor was. Belangrijkste is dat ik het goed gekregen heb :)
Dat deze velgen wat gevoeliger zijn voor "meebewegen" met de spaakspanning denk ik inderdaad wel.

Ik ben vergeten te wegen of de opgave van 390 gram per velg een beetje klopte. Maar het zal ongetwijfeld ergens in die buurt zitten, het precieze gewicht boeit me niet echt. Ik wilde voor dit setje alleen geen velgen van rond de 500 gram :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Weer wat verder, inmiddels ook het achterwiel kunnen wegen en de set komt op nagenoeg precies 1.600 gram uit.
Goed genoeg voor een budget-wintergravelaar ;-)

De banden gaan echt retestrak om de Ryde velgen, da's wel een dingetje als ik eens lek zou rijden. In elk geval maar een stevige bandenlichter extra meenemen... alleen met de hand is niet te doen. En misschien toch weer eens tubeless proberen, de eerste poging met de WTB banden was geen groot succes maar dan gooi ik er nu een ander merk latex in (heb zowel Squirt als Stan's staan).

Ik heb het originele voorwiel even in de richtbok gehangen en er de spaakspanningsmeter op gezet: maar liefst 20% verschil in spaakspanning aan dezelfde kant van het wiel! :o
Dat ga ik natuurlijk wat beter proberen te krijgen. Het wiel is wel netjes recht.

Met mijn gewicht (70kg) en gebruik (verharde wegen en eenvoudige paden) zou het desondanks niet snel problemen gegeven hebben, maar goed gespaakt is anders. Achterwiel check ik t.z.t. uiteraard ook nog. Als ik die wielen nog eens wil verkopen moeten ze wel goed zijn :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Ik heb goede ervaringen met de Tacx bandenlichters. Goedkoop en nagenoeg onverwoestbaar.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tot nu toe lukt het met een Mavic bandenlichter/naafsleutel. Die is breed en plat, en (blijkbaar) ook stevig genoeg. Maar ik heb zoveel bandenlichters liggen, ik kan wel een museum beginnen... :D

De originele wielen heb ik inmiddels nagelopen en wat bijgesteld, spaakspanning is nu gelijkmatiger en ze zijn nog steeds recht.
Ik heb in totaal 4 ons gewonnen met de nieuwe wielen, van 2.000 naar 1.600 gram. En of het nu spiegies is of dat ik het echt kan voelen weet ik niet, maar het leek gisteren wel zo :D

Verschil zit 'm uiteraard in de velgen, in 28 butted tegen 32 plain spaken, maar ook de naven zullen wel iets schelen in gewicht al is het alleen al vanwege de stalen body van de originele naaf tegen de alu van de nieuwe. Wat ik wel een beetje mis is de stevige ratel van de Alex naaf, op een wegfiets vind ik dat altijd wel prettig als signaal dat er iemand aan komt (in het bos heb ik liever een stillere naaf).

Ik merk overigens wel verschil met de naaf/body uit de Rolf wielset die ik voordat ik zelf ging spaken in mijn Genesis had zitten. Die greep echt sneller aan als de Shimano RS770 en deze Novatec. Zit ook in een andere prijsklasse natuurlijk, als je een losse White Industries naaf koopt (het binnenwerk en body van de Rolf was van WI) ben je heel wat meer kwijt dan voor deze twee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Aangemoedigd door o.a. dit topic, een achterwiel met een slag (en onlangs een gebroken spaak), wil ik ook wat meer handigheid krijgen in de edele kunst van het spaken. In eerste instantie om de bestaande wielen eens goed na te richten en op de juiste spanning te zetten.
Allereerst aan het knutselen geslagen en van wat resthout e.d. een wielrichter gebouwd (model Musson). De slag had ik er met dit hulpmiddel zou uit!
Afbeelding
Ook bij onze Chiinese vrienden een spaakspanningsmeter aangeschaft (ZTTO). Deze is volgens de handleiding al gecalibreerd, of dat een beetje klopt vraag ik mij af, maar de metingen zijn wel consistent. Als ik meerdere keren dezelfde spaak meet is de waarde telkens gelijk. Onderling hebben de spaken een behoorlijk verschil in spanning. De uitersten zitten tussen de 65-115kg! Ondanks deze verschillen is het wiel wel recht :~
Wat is nu de beste aanpak?. Alle spaken helemaal lossen en opnieuw beginnen met opspannen. Of de slappe spaken strakker zetten en de strakke iets lossen tot alles gelijk is qua spanning? En welke spaakspanning is goed? Het Musson handboek geeft hier geen duidelijk antwoord op. De spaken zijn 1,8mm en ik ben zelf 85kg.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet altijd de spaken van 1 kant vergelijken!
Tussen L en R bij een achterwiel zit een verhouding 60% - 100%.

Een achterwiel waar een slag in is gekomen kan nooit meer optimaal worden wat betreft spaakspanning.
Het belangrijkste is dan dat het wiel weer recht is.
Immers:
Niet recht = nu weggooien.
Wel recht, maar onregelmatige spaakspanning = later weggooien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 augustus 2021, 16:38 Je moet altijd de spaken van 1 kant vergelijken!
Tussen L en R bij een achterwiel zit een verhouding 60% - 100%.

Een achterwiel waar een slag in is gekomen kan nooit meer optimaal worden wat betreft spaakspanning.
Het belangrijkste is dan dat het wiel weer recht is.
Immers:
Niet recht = nu weggooien.
Wel recht, maar onregelmatige spaakspanning = later weggooien.
Zeker! Maar nu je dit schrijft begin ik te twijfelen.... :-? Zal nog een keer meten en de waardes per kant opschrijven...
Maar als ik de spaken los, en de velg is dan recht, dan is het in principe toch nog steeds een recht wiel? Het zou dan met een regelmatige spaakspanning ook recht moeten blijven.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Altijd L en R apart meten.

Als je de spaken lost, en de velg is recht (dan moet je m wel echt los halen en op een plat vlak leggen, anders zie je nog niets) en je had voorheen wel een slag, dan is er waarschijnlijk iets met je spaken, uitgerekt ofzo.
Dat geeft ook weinig hoop voor de toekomst.
Veel werk en dezelfde uitkomst: de levensduur is ingekort.

Gewoon recht maken en fietsen.
Ondertussen nadenken over een ander wiel (of wielset)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Om de wielbouwskills niet te laten verstoffen en om wat leuks te doen te hebben op een natte herfstdag heb ik weer wat spul besteld om een wielsetje te kunnen maken.
O ja, en natuurlijk ook om de investering in al die tools niet zinloos te laten zijn :roll: :D

Een setje DT370 naven (non boost, wel steekas), Race Face Arc velgen (27.5" en 27mm binnenbreedte) en DT comp spaken met messing nippels. Moet nog binnen komen, ik verwacht ergens volgende week.
En als ik er een strak wielsetje van gemaakt heb hoop ik het weer te kunnen verkopen zonder er op toe te hoeven leggen... zelf heb ik geen fiets staan waar het bruikbaar voor zou zijn :-D

Dat blijft wel een uitdaging. Ik zou eigenlijk wel met enige regelmaat een wielsetje willen bouwen maar niet op een manier dat het me geld kost. Heb geen zin om spullen te kopen, er een wielset van te maken en dan met verlies te moeten verkopen (over de uren heb ik het niet, want ik doe (nog?) behoorlijk lang over een set en dat is ook deel van mijn eigen plezier/leerproces).
Maar als je kijkt naar wat je aan inkoop materiaal kwijt bent en dat vergelijkt met wat de goedkopere internetadresjes voor een wielsetje met ongeveer dezelfde spullen vragen zit je al aan min of meer hetzelfde bedrag :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: do 21 oktober 2021, 11:26 Om de wielbouwskills niet te laten verstoffen en om wat leuks te doen te hebben op een natte herfstdag heb ik weer wat spul besteld om een wielsetje te kunnen maken.
O ja, en natuurlijk ook om de investering in al die tools niet zinloos te laten zijn :roll: :D

Een setje DT370 naven (non boost, wel steekas), Race Face Arc velgen (27.5" en 27mm binnenbreedte) en DT comp spaken met messing nippels. Moet nog binnen komen, ik verwacht ergens volgende week.
En als ik er een strak wielsetje van gemaakt heb hoop ik het weer te kunnen verkopen zonder er op toe te hoeven leggen... zelf heb ik geen fiets staan waar het bruikbaar voor zou zijn :-D

Dat blijft wel een uitdaging. Ik zou eigenlijk wel met enige regelmaat een wielsetje willen bouwen maar niet op een manier dat het me geld kost. Heb geen zin om spullen te kopen, er een wielset van te maken en dan met verlies te moeten verkopen (over de uren heb ik het niet, want ik doe (nog?) behoorlijk lang over een set en dat is ook deel van mijn eigen plezier/leerproces).
Maar als je kijkt naar wat je aan inkoop materiaal kwijt bent en dat vergelijkt met wat de goedkopere internetadresjes voor een wielsetje met ongeveer dezelfde spullen vragen zit je al aan min of meer hetzelfde bedrag :-{
Heb je geen vrienden die een leuk wielsetje nodig hebben :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan hier op het forum inhaken op ieder "wielen topic" en je diensten aanbieden. Gratis of tegen een kleine vergoeding.
De TS koopt dan het spul, laat het bij jou afleveren en jij kan aan de slag. Als je klaar bent haalt hij het op, doe je evt samen nog een rondje 013 ofzo.

Je moet een wielset uit de aanbieding natuurlijk niet vergelijken met losse componenten die je zelf kiest en tegen adviesprijs koopt.
Dan moet je de adviesprijs vd wielset gebruiken, of net zo lang wachten tot je alle losse componenten ook in de aanbieding hebt kunnen kopen.
Maar ik snap je punt.
Bedenk echter wel dat je bij zo'n aanbieding een wielset koopt die door iemand anders is samengesteld.
Niet verkeerd, maar niet met het spul dat je zelf zou kiezen. De nadruk ligt vrijwel zeker ergens anders dan waar jij m zou leggen.
Net zoals met een complete fiets, of zelf een fiets opbouwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, als je voor jezelf bouwt kies je wat je zelf het mooiste/beste vind, binnen je budget.

Maar als ik spul koop om de skills te verbeteren/routine op te doen en het weer moet zien te verkopen zit je wel met die aanbiedingssets als "concurrentie". Al zijn die van mij dan natuurlijk wel beter gespaakt ;-)

Eigenlijk kom ik zelf met zo'n beetje elke wielset wel goed weg, ik ben niet heel zwaar en ik rij niet lomp. In bijna veertig jaar op sportieve fietsen twee keer iets stuk gehad. Een alu nippel terwijl er 28kg BOB achter de fiets hing, en een onverklaarbare spaakbreuk in een Easton Havoc (notabene enduro!) wiel. Dat is toen onder garantie gefixt.
Dus ik ben niet zozeer zelf gaan bouwen omdat ik ontevreden was over wat ik kon kopen. Ik wilde vooral wat bijleren en iets te doen hebben op een slechte winterdag.

Inmiddels staan beide gravelbikes en de e-mtb van mijn vriendin op zelfgespaakte sets. Voor mijn eigen mtb's heb ik nog geen reden kunnen bedenken om de huidige wielen te vervangen door zelfgebouwde...
En ik heb een van de originele sets uit elkaar getrokken en opnieuw gespaakt, maar ondanks dat je hetzelfde werk doet is dat toch minder leuk als een nieuwe set bouwen :~ :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Ik herken je verhaal wel!

Ik heb vorig jaar ook leren wielspaken. (Volgens mij vlak na jou).

Ik zou ook graag wat meer setjes spaken om routine te krijgen maar geen zin om spullen aan te schaffen en het vervolgens met verlies van de hand te moeten doen.

Heb wel sinds kort een gravelbike in de schuur staan. Hier zit nog een standaard wielsetje in en daar wil ik wel een andere voor gaan maken. Moet me alleen nog even goed verdiepen in de “standaarden” voor een gravelbike.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor beide gravelbikes heb ik al setjes gespaakt :)

Voor een gravelbike zou ik eerst kiezen met wat voor banden je wilt rijden, 700c (622) of 650b (584) en hoe breed. Tenzij je voornamelijk terrein rijdt met je gravelbike zou ik voor de grotere wielen kiezen.

Een interne velgbreedte rond de 22/23mm is redelijk ideaal voor de meeste gravel bandbreedtes. Op de ene fiets heb ik 47mm banden op 22mm velgen, op de andere liggen 38mm rubbers op 23mm velgen. Vallen allebei mooi naar mijn idee. Als je erg brede 650b banden wilt rijden kun je nog iets bredere velgen nemen.

Ik zou gewoon 32 spaken doen, 28 kan ook als je niet te zwaar en/of te lomp bent.
En de asstandaards zie je vanzelf bij je huidige wielset ;-) Volgens mij worden 12mm steekassen voor en achter het meest gebruikt, maar de meeste naven zijn aan te passen (Shimano niet).

Afhankelijk van wat je uit wilt geven kan het een uitdaging worden om betaalbare onderdelen te vinden. Ik was voor de goedkoopste van mijn twee gravelsets ongeveer 250 kwijt (Novatec naven, Ryde Edge22 velgen, DT comp spaken en messing nippels). Desondanks is dat best een lichte set geworden met 1.600 gram, oa door de redelijk lichte velgen van 390 gram.
De andere set was wel duurder, vooral door de 44mm hoge carbon velgen. Die set komt op 1.680 gram (velgen 420 gram).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Thx voor de tips!

Ik ga er binnenkort eens naar kijken.

Ik rijd in Noord Holland praktisch alleen verhard dus 700C it is. In mijn frame past ook max 35 m’n (of 38 mm?). Dus wat jij op noemt zat ik ook ongeveer aan te denken.

Gewoon 32 spaken is voor mij een no-brainer. Die paar gram heb ik over voor wat extra stevigheid!
Plaats reactie