Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met 650b passen vaak wel wat bredere banden dan met 700c, dus als je wel breder zou willen is dat ook een optie.
In mijn Genesis zijn de 700x40c (= 38mm breed...) banden de max., maar met de kleinere wielen passen er ook de 47mm brede WTB's prima in.

Maar je rijdt alleen verhard lees ik, dan hoef je ook niet breder.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vraag me af welke naven er nu in je gravel bike zitten.
Want als die fatsoenlijk zijn kan je ook alleen de velgen en spaken upgraden.
Het verschil tussen een Shimano 400 en een DT240 naaf is kwa fietsgevoel heel klein.
Maar het scheelt wel minstens 300 euro.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Naven van Marin, het gaat om een Marin Gestalt. Het precieze type weet ik niet maar zou ik morgen even kunnen bekijken.

Ik had er zelf nog niet eens over nagedacht om de naven gewoon te blijven gebruiken. Maar zo gek is dat natuurlijk niet. Bedankt voor de verhelderende tip! :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iemand die een wielbouwer inschakelt, die neemt geen enkel risico en kiest ook naven die lang mee kunnen (serviceable), kunnen worden omgebouwd enz.
Dus zo maar 300 euro extra.
Die naven zijn dan ook wat lichter, maar daar merk je onderweg niets van.
Als zelfbouwer met een budget kan je tzt gewoon een ander naafje inspaken, dus je gebruikt wat je nu hebt, of koopt een setje Deore.
Al helemaal als het een vingeroefening is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 21 oktober 2021, 22:41 ...Als zelfbouwer met een budget kan je tzt gewoon een ander naafje inspaken...
En dat ga ik dus maar doen :)

Ondanks dat de Shimano RS770's (= Ultegra) prima naafjes zijn heb ik toch steeds een klein beetje spijt gehad van het feit dat ik de carbon velgen voor de Genesis niet meteen met Hope's ingespaakt heb. En nu zag ik een set Pro 4's voor een redelijke prijs dus heb ze maar besteld... :oops:
Ik wil de spaken gewoon hergebruiken, zoveel is er nog niet met de wielen gereden en al helemaal geen heftige dingen. Naven zijn zwart en ik denk dat dat in de Genesis nog wat fraaier staat dan de blank gepolijste 770's.

Dus als ik klaar ben met de DT370/Race Face wielen kan ik nog een keer aan de slag.
Hoef ik me deze kerst niet te vervelen :D

T.z.t. ga ik de Shimano naven te koop zetten, maar met de optie dat ik er voor de koper wielen van maak. Dus het zou zomaar kunnen dat ik dan de wielenrichter nog een keer moet aanzwengelen... het wordt nog wel wat met die routine opdoen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Spaken hergebruiken >>zijn de flensafmetingen van de naven gelijk? Of eigenlijk; zijn de steekcirkeldiameters van de spaakgaten in de flenzen gelijk?
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Overigens herkenbaar dat je wil 'blijven bouwen'. Ik grijp ook graag elke kans aan; niet eens zozeer om de skills bij te houden, maar puur voor de hobby.
'Gelukkig' zijn de helft van de spaakgaten in m'n crest-velg uitgescheurd. Mag dus iets anders voor komen :lol: :-{
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Smithy schreef: vr 22 oktober 2021, 15:44 Spaken hergebruiken >>zijn de flensafmetingen van de naven gelijk? Of eigenlijk; zijn de steekcirkeldiameters van de spaakgaten in de flenzen gelijk?
Omdat de spaken zo schuin vanaf de naaf lopen heeft die afmeting relatief weinig invloed. Op de velg staan de spaken veel meer richting "haaks" en daarom is de ERD belangrijker voor de berekening van de spaaklengte.

Mocht ik hier de plank misgeslagen hebben zit ik straks met een spaak-voorraad-probleempje en meer kosten dan ik dacht :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Ik snap je punt, maar dan heb je het over de afstand van flens L naar flens R. Die maat is niet zo belangrijk nee. Maar de spaakgaten in de flens zitten op een bepaalde afstand van de hartlijn; die afstand is de helft van de steekcirkeldiameter van de spaakgaten in de flens (maat dL in plaatje).
Die maat heeft dezelfde invloed als de ERD; beide maten werken in dezelfde richting.
Ik gok dat de Pro4 grotere flenzen en grotere steekcirkeldiameters heeft dan de shimano-naaf. Dan zouden je spaken dus te lang zijn?
Afbeelding


(Edit; eerst denken, dan typen Smithy). Kermit, je bedoelt waarschijnlijk dat de spaak niet recht naar de velg gaat, maar eigenlijk 'haaks' vertrekt vanwege het spaakpatroon. Dat is inderdaad een punt, flensdia maakt dan eigenlijk heel weinig uit. Weer wat geleerd :-q
Ik heb teveel radiale wielen gespaakt denk ik :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, bij een radiaal wiel telt die flensdiameter wel wat directer door :D

Desondanks, ik heb -mosterd na de maaltijd- toch even de boel door twee spaakcalculators gehaald en daaruit bleek dat mijn spaken toch net iets te lang zijn om 1 op 1 over te zetten. Ach ja... :oops:

Dus meteen actie ondernomen en ook passende spaken besteld, wordt nu aan de zwaarst belaste kanten DT comp en aan de andere kant DT Revo (was helemaal Sapim D-Light). En omdat het toch om een zomerfiets gaat ga ik eens met alu nippels aan de slag.
Ik zat nog even te kijken naar platte spaken maar die waren niet in allebei de lengtes leverbaar die ik nodig heb.

Dus ik "hergebruik" straks alleen de velgen.
Wat natuurlijk ook nog een optie is, is om de huidige wielen compleet te verkopen en dezelfde velgen nog eens te bestellen... Kan interessant zijn mits de verkoopprijs goed is. Ga ik eens over peinzen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik zou spaken liever alleen hergebruiken bij een velgvervanging. En dan ook alleen door de nieuwe velg tegen de oude aan te tapen en rechtstreeks over te zetten. Dus niet de spaken helemaal uit de naaf te halen

De spaakkoppen zetten zich wat bij het opspannen en zeker bij een andere naaf en zeker ander merk naaf is die extra zetting soms net wat te veel van het goede.

En voor kermit: ik zou een extra setje velgen bestellen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Smithy schreef: vr 22 oktober 2021, 16:21 ...
Afbeelding


(Edit; eerst denken, dan typen Smithy). Kermit, je bedoelt waarschijnlijk dat de spaak niet recht naar de velg gaat, maar eigenlijk 'haaks' vertrekt vanwege het spaakpatroon. Dat is inderdaad een punt, flensdia maakt dan eigenlijk heel weinig uit. Weer wat geleerd :-q
Ik heb teveel radiale wielen gespaakt denk ik :lol:
Doordat de spaak de flens onder een hoek verlaat moet je de cos van die hoek in je berekening meenemen. Dan kom je tot de ontdekking dat het verschil in diameter vd flens slechts voor 1/3 meetelt. En die 1/3 verdeel je over 2 spaken, dus per spaak kijk je naar 1/6 van het verschil.
Dat blijft bij de wissel van Shimano naar Hope dus (net) binnen 2mm en dat kan je wel wegsteken.

Tijdje terug 2x een Shimano XT (boost en non boost) vervangen door Koozers. Die hebben zelfs 58mm ipv 56 (Hope) en ook dat ging goed met dezelfde spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt het eigenlijk dat alu nippels icm carbon velgen geen goed idee is ivm corroderen?
Als je daarop googled kom je verschillende berichten tegen, van rampverhalen tot mensen die er nooit problemen mee hebben. Uiteraard smeer ik de nippels (met olie) bij de montage, zowel de draad als de kop.

Een groot deel van de carbon wielen wordt met alu nippels gebouwd, dus het zal niet standaard na een half jaar uit elkaar donderen lijkt me... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: di 26 oktober 2021, 14:53 Klopt het eigenlijk dat alu nippels icm carbon velgen geen goed idee is ivm corroderen?
Als je daarop googled kom je verschillende berichten tegen, van rampverhalen tot mensen die er nooit problemen mee hebben. Uiteraard smeer ik de nippels (met olie) bij de montage, zowel de draad als de kop.

Een groot deel van de carbon wielen wordt met alu nippels gebouwd, dus het zal niet standaard na een half jaar uit elkaar donderen lijkt me... ;-)
Ik rijd al een jaar of 6 met carbon velgen en alu nippels, probleemloos. Kan misschien ook met de kwaliteit/afwerking van het carbon te maken hebben.

Onlangs ook een set nagekeken van iemand anders welke ik 5 jaar geleden gebouwd had, en daar was ook geen enkel issue.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Jan the Man schreef: di 26 oktober 2021, 15:00
Ik rijd al een jaar of 6 met carbon velgen en alu nippels, probleemloos. Kan misschien ook met de kwaliteit/afwerking van het carbon te maken hebben.

Onlangs ook een set nagekeken van iemand anders welke ik 5 jaar geleden gebouwd had, en daar was ook geen enkel issue.

Ciao,
Jan
Of kwaliteit van de gebruikte spaaknippel....
Plaats reactie