Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

tiewrap schreef: do 6 januari 2022, 21:08 Ik kan die app niet vinden, dat is de exacte naam ?
Of is ie er niet voor Android ?
Dat is inderdaad de naam, maar ik gebruik iOS. Wellicht is er wat vergelijkbaars voor Android?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
pmg79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:47

De_smits schreef: wo 5 januari 2022, 23:11 Mooie opstelling.
Zit op je Parktool geen stelschroef om te kalibreren?
Ik heb recentelijk een China variant van ZTTO ontvangen en die heeft achter de veer een stelbout zitten als aanslag.
Met jouw opstelling zou je dan mooi kunnen bijstellen.
De Parktool heeft dat ook inderdaad, dus ik zou hem kunnen kalibreren. Vind zelf alleen het tabelletje van Partool niet heel leesbaar, maak nu daarom een eigen tabelletje in stappen van 10kg voordat ik begin met een nieuw wiel.
pmg79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:47

kermit schreef: do 6 januari 2022, 11:15 Leuk gedaan :-q
Wat ik me wel afvraag, als je 120kg op die constructie zet, gaat het houtwerk dan niet meebuigen? Of wacht, dat zit natuurlijk in de meting in (als in, als de unster 120kg aangeeft staat er 120kg op de spaak ook al is het frame iets gebogen).
Ik zag ook een filmpje op YT van iemand die een vergelijkbare calibratie opstelling gemaakt had, maar dan met dikke stalen U-profielen. Aangezien ik niet kan lassen vond ik dat wat ver gaan :D

Ik heb ook die ZTTO meter en de tabel die erbij zit klopt in elk geval niet met mijn meter. Inmiddels weet ik wel ongeveer de waardes die ik moet halen voor een goed wiel, en die zijn hoger dan wat er in de tabel staat. Maar het hoofddoel van de meter is voor mij ook vooral dat ik kan checken of de spaken mooi gelijk staan.

Roger Musson geeft aan dat hij vooral op het geluid van de spaken af gaat, en dat doe ik tijdens het opspannen ook. Uiteraard kan ik op basis daarvan niet vaststellen hoe hoog de spanning precies is (daarvoor heb ik nog lang niet genoeg ervaring), maar die methode is verbazingwekkend nauwkeurig met betrekking tot gelijkmatig opspannen. Als ik de toon van de spaken zo'n beetje gelijk heb en dan met de meter controleer liggen de waardes echt heel dicht bij elkaar, stond er de eerste keren van te kijken :-D
En uiteraard werkt het veel sneller dan elke keer de meter erop. Dus ik werk nu veel met het geluid van de spaken en check naar het eind toe alle spaken een paar keer met de meter.
Heb waarschijnlijk hetzelfde filmpje gezien en vond staal ook een beetje overkill :-D . De houten balken zijn dik genoeg en het is ook maar een kleine overspanning. Bij het verhogen van het aantal kg merk ik niet dat ze doorbuigen (je hoort ook geen gekraak oid). Ze zullen vast een beetje "werken", maar je hebt er geen last van. En zoals je zelf ook aangeeft, heeft het geen invloed op de meting.

Herken wat je zegt; als je wat vaker een wiel maakt dan krijg je inderdaad steeds beter een gevoel voor de spaakspanning door voelen en/of geluid. Merk wel dat bij mij de meter toch iets nauwkeuriger is dan mijn handen en/of oren. En bij spaken die je nog niet eerder hebt gebruikt is een meter ook wel fijn vind ik (heb ooit een mavic wiel met dikke aluminium spaken van een nieuwe velg voorzien). De app heb ik niet gebruikt, dus hoe die bevalt weet ik niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die zicral Mavic spaken staan vast niet in de tabel, dus die zou je dan ook eerst in je "calibrator" moeten opspannen om een waarde te krijgen waarmee je kunt werken? Of hoe heb jij dat toen gedaan?

Het is misschien wel de moeite waard om zo'n ding te maken, vanaf dat moment kun je zelf voor elke spaak bekijken welke waarde je op je metertje wilt zien...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik vind het frame een hele mooie uitvinding. Echter een unster kost ook best wat ... 8)

Dus als je die niet zo hebt liggen dan is dat ook weer een aanschaf die je moet doen.

Maar hetzelf kunnen ijken is natuurlijk wel heel gaaf.

Ik zat nog te denken of je misschien iets kunt met een momentsleutel maar dat gaat niet werken helaas aangezien die nooit zo hoog komt.

Iemand dan andere briljante ideeën?

Ik ga de digitale variant van ZTTO maar eens bestellen. Vind dat bij die knijp variant de waardes zo dicht bij elkaar liggen dat je nauwelijks verschillen kunt aflezen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
pmg79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:47

kermit schreef: zo 9 januari 2022, 13:16 Die zicral Mavic spaken staan vast niet in de tabel, dus die zou je dan ook eerst in je "calibrator" moeten opspannen om een waarde te krijgen waarmee je kunt werken? Of hoe heb jij dat toen gedaan?

Het is misschien wel de moeite waard om zo'n ding te maken, vanaf dat moment kun je zelf voor elke spaak bekijken welke waarde je op je metertje wilt zien...
Klopt, die staan niet in de tabel inderdaad. Heb vier versterkingshoeken aan elkaar gemaakt tot een vierkant en in één een sleuf gemaakt. De spaken hadden een verdikking en daarmee heb ik ze "opgehangen" (beetje lastig uit te leggen, als je het ziet dan snap je het gelijk :roll: )

Als je regelmatig wielen maakt met veel verschillende spaken, dan kan ik het zeker aanraden om er een te maken. Het is ook niet veel werk en de kosten vallen mee.
pmg79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:47

hanjovdberg schreef: zo 9 januari 2022, 14:39 Ik vind het frame een hele mooie uitvinding. Echter een unster kost ook best wat ... 8)

Dus als je die niet zo hebt liggen dan is dat ook weer een aanschaf die je moet doen.

Maar hetzelf kunnen ijken is natuurlijk wel heel gaaf.

Ik zat nog te denken of je misschien iets kunt met een momentsleutel maar dat gaat niet werken helaas aangezien die nooit zo hoog komt.

Iemand dan andere briljante ideeën?

Ik ga de digitale variant van ZTTO maar eens bestellen. Vind dat bij die knijp variant de waardes zo dicht bij elkaar liggen dat je nauwelijks verschillen kunt aflezen.
De weegschaal die ik heb gebruikt heb je voor €21 thuisbezorgd en dan heb je nog wat hardware en hout nodig als je dat niet hebt liggen. Voor minder dan €40 moet je een heel eind kunnen komen, maar het is niet gratis inderdaad.

De digitale ZTTO geeft verschillen een stuk beter weer dan de knijpvariant
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

pmg79 schreef: di 11 januari 2022, 17:46 De digitale ZTTO geeft verschillen een stuk beter weer dan de knijpvariant

Hoe 'goed' is die ZTTO out of the box, in vergelijking met het papiertje wat erbij kwam?
Ik gebruik hem ook, maar heb hem nog niet gecontroleerd/gecalibreerd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

pmg79 schreef: di 11 januari 2022, 17:46
hanjovdberg schreef: zo 9 januari 2022, 14:39 Ik vind het frame een hele mooie uitvinding. Echter een unster kost ook best wat ... 8)

Dus als je die niet zo hebt liggen dan is dat ook weer een aanschaf die je moet doen.

Maar hetzelf kunnen ijken is natuurlijk wel heel gaaf.

Ik zat nog te denken of je misschien iets kunt met een momentsleutel maar dat gaat niet werken helaas aangezien die nooit zo hoog komt.

Iemand dan andere briljante ideeën?

Ik ga de digitale variant van ZTTO maar eens bestellen. Vind dat bij die knijp variant de waardes zo dicht bij elkaar liggen dat je nauwelijks verschillen kunt aflezen.
De weegschaal die ik heb gebruikt heb je voor €21 thuisbezorgd en dan heb je nog wat hardware en hout nodig als je dat niet hebt liggen. Voor minder dan €40 moet je een heel eind kunnen komen, maar het is niet gratis inderdaad.

De digitale ZTTO geeft verschillen een stuk beter weer dan de knijpvariant
Okay dat is idd niet zo duur. Heb je evt een linkje waar je die gekocht hebt? Hout en andere spullen genoeg ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
pmg79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:47

wamske schreef: di 11 januari 2022, 21:21
pmg79 schreef: di 11 januari 2022, 17:46 De digitale ZTTO geeft verschillen een stuk beter weer dan de knijpvariant

Hoe 'goed' is die ZTTO out of the box, in vergelijking met het papiertje wat erbij kwam?
Ik gebruik hem ook, maar heb hem nog niet gecontroleerd/gecalibreerd.
Bij mij zat er geen papiertje dan wel tabel bij, dus dat weet ik niet. Als je jouw tabel deelt dan kan ik er naar kijken, voor wat het waard is.
pmg79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:47

hanjovdberg schreef: wo 12 januari 2022, 09:27
pmg79 schreef: di 11 januari 2022, 17:46

De weegschaal die ik heb gebruikt heb je voor €21 thuisbezorgd en dan heb je nog wat hardware en hout nodig als je dat niet hebt liggen. Voor minder dan €40 moet je een heel eind kunnen komen, maar het is niet gratis inderdaad.

De digitale ZTTO geeft verschillen een stuk beter weer dan de knijpvariant
Okay dat is idd niet zo duur. Heb je evt een linkje waar je die gekocht hebt? Hout en andere spullen genoeg ..
Zeker, hierbij de link; https://nl.aliexpress.com/item/40003196 ... 4c4dhjv7cI

Het type is WH-C100, deze gaat tot 150kg (je kan hem op meerdere plekken kopen).
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

pmg79 schreef: wo 12 januari 2022, 10:57
hanjovdberg schreef: wo 12 januari 2022, 09:27

Okay dat is idd niet zo duur. Heb je evt een linkje waar je die gekocht hebt? Hout en andere spullen genoeg ..
Zeker, hierbij de link; https://nl.aliexpress.com/item/40003196 ... 4c4dhjv7cI

Het type is WH-C100, deze gaat tot 150kg (je kan hem op meerdere plekken kopen).
Tnx. Dit vind ik overigens wel humor .. :lol:

We vertrouwen de meters niet helemaal omdat we niet weten of ze geijkt zijn en maken dan iets om ze zelf te ijken en maken daarbij gebruik van eenzelfde waarschijnlijk onbetrouwbaar meetinstrument van Ali :winkie:

Gelukkig is zo'n ding goed te controleren. Hang mezelf er gewoon even aan .. of mijn vrouw, hond en kinderen heb je iig een eerlijke waarde :o :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: wo 12 januari 2022, 09:27
pmg79 schreef: di 11 januari 2022, 17:46

De weegschaal die ik heb gebruikt heb je voor €21 thuisbezorgd en dan heb je nog wat hardware en hout nodig als je dat niet hebt liggen. Voor minder dan €40 moet je een heel eind kunnen komen, maar het is niet gratis inderdaad.

De digitale ZTTO geeft verschillen een stuk beter weer dan de knijpvariant
Okay dat is idd niet zo duur. Heb je evt een linkje waar je die gekocht hebt? Hout en andere spullen genoeg ..
In plaats van een frame kun je natuurlijk ook een paar sterke haken in een (garage) muur draaien. Dat scheelt het bouwen van een frame en je hoeft niks op te bergen. En in plaats van een veer-unster kun je ook gebruik maken van een hefboom, bijvoorbeeld 1:10 met een emmer met 10 liter water.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
pmg79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:47

hanjovdberg schreef: wo 12 januari 2022, 12:16
pmg79 schreef: wo 12 januari 2022, 10:57

Zeker, hierbij de link; https://nl.aliexpress.com/item/40003196 ... 4c4dhjv7cI

Het type is WH-C100, deze gaat tot 150kg (je kan hem op meerdere plekken kopen).
Tnx. Dit vind ik overigens wel humor .. :lol:

We vertrouwen de meters niet helemaal omdat we niet weten of ze geijkt zijn en maken dan iets om ze zelf te ijken en maken daarbij gebruik van eenzelfde waarschijnlijk onbetrouwbaar meetinstrument van Ali :winkie:

Gelukkig is zo'n ding goed te controleren. Hang mezelf er gewoon even aan .. of mijn vrouw, hond en kinderen heb je iig een eerlijke waarde :o :tong
:D Eens. Overigens was het bij mij niet zozeer vertrouwen, maar meer interesse en de tabel van Parktool bevat niet alle spaken plus de leesbaarheid vind ik zozo. Precies wat je zegt, de weegschaal is wel makkelijk te controleren en je kan hem volgens mij opnieuw kalibreren mocht dat nodig zijn.

Heel eerlijk; het is ook geen exacte wetenschap en zonder meter kan je een prima wiel bouwen als je een beetje ervaring hebt. Het is vooral leuk om enig idee te hebben wat de spaakspanning is (dan kan je er ook mee experimenteren). Ook is het een fijne gedachte dat je onder de max grens blijft van de velg. Daarvoor vond ik deze weegschaal goed genoeg :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het hoeft natuurlijk niet tot op de Newton nauwkeurig te zijn, maar zo kan je van de spaak die je op dat moment gebruikt wel nauwkeurig genoeg vaststellen wat je meter aangeeft bij 100 of 120kgf.
En die unsterkost minder dan je spaakspanningsmeter, dus daar hoef je het niet voor te laten.
Goed plan, ik ga ook een frame lassen. :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie