Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet 2x gekruist spaken omdat de naaf zo groot is. Als je 3x doet krijg je een knik bij de nippel en breken je spaken om de 100km. Rohloff schrijft ook 2x voor.
Minder kruisen belast de naafflens juist meer, dus dat is niet de reden.
Je kan gewoon DT Comp gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 augustus 2022, 22:27 Je moet 2x gekruist spaken omdat de naaf zo groot is. Als je 3x doet krijg je een knik bij de nippel en breken je spaken om de 100km. Rohloff schrijft ook 2x voor.
Minder kruisen belast de naafflens juist meer, dus dat is niet de reden.
Je kan gewoon DT Comp gebruiken.
Thx.. meer kruisen bedoel je ivm meer belasting..
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

skidje schreef: ma 22 augustus 2022, 22:43
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 augustus 2022, 22:27 Je moet 2x gekruist spaken omdat de naaf zo groot is. Als je 3x doet krijg je een knik bij de nippel en breken je spaken om de 100km. Rohloff schrijft ook 2x voor.
Minder kruisen belast de naafflens juist meer, dus dat is niet de reden.
Je kan gewoon DT Comp gebruiken.
Thx.. meer kruisen bedoel je ivm meer belasting..
Minder kruisen zorgt er voor dat de naafflens naar buiten wordt getrokken met minder vlees en dat is minder gunstig. Veel naven zijn daarom volgens de fabrikanten niet geschikt voor radiaal spaken.
Meer kruisen kan er oor zorgen dat spaken over spaakkoppen gaan liggen, dat is een grote ellende bij vervanging van een enkele spaak.
Sterkste om aandrijving en remkracht over te brengen is als spaken net niet over een spaakkop gaan. Het patroon dat daarbij hoort is afhankelijk van aantal spaken en flensdiameter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@Skidje. 2x kruisen belast de naafflens meer dan 3x, dat doe je dus niet om de naafflens minder te belasten. (lees ook hierboven)
Je doet het om de hoek tussen spaak en velg dichter bij 90° te brengen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

skidje schreef: ma 22 augustus 2022, 22:12 Begreep dat een Rohloff naaf 2over moet worden gebouwd. Geeft dat echt minder spanning op de flens van een Rohloff in een 29-r velg (oude salsa)? Nog enig idee wat de juiste spaak is? Wil het goed laten doen door mijn maatje maar hoor graag omtrent de spaakwijze en type spaak.

Ben 110 kg maar geef niks om gewicht van de onderdelen.
Na wat flensbreuken adviseert Rohloff nu eigen spaken die bij Sapim vandaan komen. Hiermee wordt het risico op flensbreuk beperkt, door kritisch de buiging van de spaak bij de kop in de gaten te houden.

Vergeet ook je naafflensringen niet als die er nog niet op zitten. Let wel op dat ze daar verschillende types in hebben.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Bedankt allemaal.. heb me via Rohloff eea aangekeken en complete setjes spaken specifiek voor Rohloff worden door BC aangeboden. 2x kruisen op 26-29” en 1x op kleinere wordt duidelijk voorgeschreven met die verstevigings ring. Dat volg ik dan maar op.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Inmiddels rijd ik al best een poosje tevreden rond met mijn Duke Star HD velgen icm dt Swiss 350 naven. Maar ergens voelt het een beetje als overkill om 25.5 bij 27 mm intern te hebben terwijl ik met 38mm banden rijdt. Overweeg daarom deze om te spaken naar MTB boost naven. Uitgezocht dat ik met ZTTO naven in principe dezelfde spaaklengte kan aanhouden.

De dt Swiss naven dan in een carbon gravel velg te spaken. Maar ik denk dat ik niet weer €500+ mag uitgeven dus op zoek naar een betrouwbaar Ali adres.

In ieder geval wil ik hoge velgen 35/40mm en intern iets van 22-25mm. Zodat wegbanden 30/32mm ook prima passen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iets van Lightbicycle misschien? Iets goedkoper dan Nextie maar ook goede reviews.
Maar inclusief verzenden ga je toch snel op €400 uitkomen voor twee velgen, ik denk dat goedkoper alleen lukt met -onbekende- Ali-aanbieders. Of je dat risico wilt nemen kun je alleen zelf bepalen.

Als je echt wilt gravelen/terrein rijden zou ik niet al te hoog gaan, hoog staat wel mooi (vind ik) maar kost ook comfort.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je geen €500 mag uitgeven wordt het een lastige opgave.
Maar voor 100 tot 200 heb je heel aardige alu velgen.

Lichtere wielen worden erg overschat.
Ze doen wel heel veel voor het lichtvoetige gevoel, maar op de stopwatch doen ze (bijna) niets.
Een wiel werkt als vliegwiel en een vliegwiel is nu eenmaal een erg efficiënte manier om energie op te slaan.
Wat je er bij accelereren extra in stopt, komt er weer uit zodra je onderweg wat extra weerstand ontmoet. Zwaardere wielen rollen dus ook beter door.
Alleen bij het remmen gooi je energie weg.
Zwaardere wielen houden je ook beter rechtop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nu even geen €500+ idd. Noodzaak is er niet, net een badkamer verbouwing achter de rug ... (Wel zelf gedaan dus als ik nu dat bespaarde geld mag investeren ... :winkie: )

Dan misschien maar beter even wachten.

Hoewel ik die velgen van Light bicycle wel wat vind. 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

hebben jullie naast BC en Rose nog een goed adres om voor spaken te shoppen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bike24
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik bestel ze altijd bij wheel-partsshop.nl

Snelle verzending en bijna alles op voorraad. Wel voornamelijk Sapim.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik meestal bij Bike24: scherpe prijs, en vaak ook oneven maten. Daarnaast per stuk te koop.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron062 schreef: do 8 september 2022, 19:17 Ik meestal bij Bike24: scherpe prijs, en vaak ook oneven maten. Daarnaast per stuk te koop.
En DT :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie