Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het zijn ook mijn xc wielen Kermit.
Helaas spaak niet gemarkeerd en niet opgelet.
Ik vermoed niet bij de cassette omdat er amper een slag in kwam.
Nippel niet goed gezeten lijkt me de meest logische verklaring.

Ik heb trouwens wielen gehad waar ze de nippels hadden vast gelijmd.
Dat zuigt echt, als je er wat aan hebt kun je helemaal niks.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

tiewrap schreef: di 4 januari 2022, 15:10
Ik heb trouwens wielen gehad waar ze de nippels hadden vast gelijmd.
Dat zuigt echt, als je er wat aan hebt kun je helemaal niks.
Daarom blauwe Loctite, die komt wel los.
pmg79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:47

Voor wie het leuk/interessant vindt;

Voor het bepalen van de spaakspanning gebruik ik de spaakspanningsmeter van Parktool. Niet alle spaken staan echter in het tabelletje wat je erbij krijgt en ik was benieuwd in hoeverre de kalibratie klopte. Met wat spullen en hout wat ik nog had liggen heb ik onderstaand frame gemaakt. Hiermee kan je de spaak makkelijk op spanning brengen, via de weegschaal meet je het gewicht en de bijbehorende waarde op de spaakspanningsmeter (niet mijn idee overigens, maar ergens gezien op internet).

Heb het meer voor de fun gemaakt, maar nu ik het frame heb gebruik ik het voor elke bouw. Zo heb ik een goed idee hoeveel kg er ongeveer op de spaken staan als het wiel af is en blijf ik onder het maximum van de velg. De kalibratie van mijn meter klopte overigens van geen kant, maar ik heb hem al een aantal jaar, dus mogelijk verklaart dit het een en ander. Dus heb je ook altijd willen weten hoeveel kg/nm er op je spaken staat, of je wilt je meter kalibreren; maak een frame :-D

Afbeelding
Afbeelding

Uit nieuwsgierigheid heb ik recent een elektronische spaakspanningsmeter besteld in China. Voor het geld verwachtte ik niet veel, maar ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Hij zit degelijk in elkaar en de waarde die je afleest is steeds hetzelfde bij eenzelfde gewicht, wat bij Parktool nog wel eens wisselt. Ook het aflezen van de waarde op het scherm in vergelijking tot de Parktool vind ik een stuk fijner. Enige nadeel tov van de Parktool is dat hij wat lastiger om de spaak klemt (de Parktool gaat verder open), bij erg dikke spaken kan dit een probleem worden. Dus wie deze meter overweegt; ik kan hem zeker aanraden.

Afbeelding
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Fantastisch!!! :-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Geeft je Parktool minder aan of meer? Ik heb dezelfde en wil binnenkort ook weer een setje maken
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
pmg79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:47

CC-Rider schreef: wo 5 januari 2022, 14:36 Geeft je Parktool minder aan of meer? Ik heb dezelfde en wil binnenkort ook weer een setje maken
Bij mij geeft hij minder aan.

Bij 100 kg meet ik voor een DT Supercomp (1.8mm) 22,5 volgens het tabelletje zit je dan tussen de 117-131kg bij die waarde.
Bij 100 kg meet ik voor een D-light (1.65mm) 21,5 volgens het tabelletje zit je dan tussen de 122-137 kg bij een 1.7 spaak en 143-160kg bij een 1.6 spaak (1.65mm staat niet in de tabel).

Het valt mij ook op dat de Parktool een andere waarde aangeeft als je hem aan de linkerkant van de spaak houdt tov van rechts (vaak 0,5 tot 1 lager aan de linkerkant). Dus dat maakt dat het tabelletje voor mij niet zoveel waarde heeft :-D

Kan natuurlijk zijn dat jouw Parktool wel nauwkeuriger is.
Laatst gewijzigd door pmg79 op wo 5 januari 2022, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Good busy!

In plaats van zo’n raamwerk zou ik ook een oude velg kunnen gebruiken, toch?
pmg79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:47

Pinonoir schreef: wo 5 januari 2022, 15:07 Good busy!

In plaats van zo’n raamwerk zou ik ook een oude velg kunnen gebruiken, toch?
Thx, in theorie kan je alles gebruiken. Zolang je voldoende ruimte hebt om de weegschaal kwijt te kunnen + spaak en de constructie sterk genoeg is om er circa 120kg op te kunnen zetten (dat is vaak de max spaakspanning). Of dat bij een oude velg lukt weet ik niet.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Maar even buurten bij de LBS dan. De max spanning voor de RAD15 Storm is 130kgf.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

pmg79 schreef: wo 5 januari 2022, 13:32 ...
Afbeelding
Afbeelding
...
:-q :-q :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Mooie opstelling.
Zit op je Parktool geen stelschroef om te kalibreren?
Ik heb recentelijk een China variant van ZTTO ontvangen en die heeft achter de veer een stelbout zitten als aanslag.
Met jouw opstelling zou je dan mooi kunnen bijstellen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk gedaan :-q
Wat ik me wel afvraag, als je 120kg op die constructie zet, gaat het houtwerk dan niet meebuigen? Of wacht, dat zit natuurlijk in de meting in (als in, als de unster 120kg aangeeft staat er 120kg op de spaak ook al is het frame iets gebogen).
Ik zag ook een filmpje op YT van iemand die een vergelijkbare calibratie opstelling gemaakt had, maar dan met dikke stalen U-profielen. Aangezien ik niet kan lassen vond ik dat wat ver gaan :D

Ik heb ook die ZTTO meter en de tabel die erbij zit klopt in elk geval niet met mijn meter. Inmiddels weet ik wel ongeveer de waardes die ik moet halen voor een goed wiel, en die zijn hoger dan wat er in de tabel staat. Maar het hoofddoel van de meter is voor mij ook vooral dat ik kan checken of de spaken mooi gelijk staan.

Roger Musson geeft aan dat hij vooral op het geluid van de spaken af gaat, en dat doe ik tijdens het opspannen ook. Uiteraard kan ik op basis daarvan niet vaststellen hoe hoog de spanning precies is (daarvoor heb ik nog lang niet genoeg ervaring), maar die methode is verbazingwekkend nauwkeurig met betrekking tot gelijkmatig opspannen. Als ik de toon van de spaken zo'n beetje gelijk heb en dan met de meter controleer liggen de waardes echt heel dicht bij elkaar, stond er de eerste keren van te kijken :-D
En uiteraard werkt het veel sneller dan elke keer de meter erop. Dus ik werk nu veel met het geluid van de spaken en check naar het eind toe alle spaken een paar keer met de meter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: do 6 januari 2022, 11:15 Roger Musson geeft aan dat hij vooral op het geluid van de spaken af gaat, en dat doe ik tijdens het opspannen ook. Uiteraard kan ik op basis daarvan niet vaststellen hoe hoog de spanning precies is (daarvoor heb ik nog lang niet genoeg ervaring), maar die methode is verbazingwekkend nauwkeurig met betrekking tot gelijkmatig opspannen.
Ik heb al eens aangegeven dat hier een app voor bestaat: “spoke tension gauge”. Werkt echt perfect.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Ik zal de app ook eens testen. Vind zelf de mechanische check wel lekker vlot werken, maar de moeite van het proberen van de app zeker waard. Al is het maar om een gevoel bij werkelijke spaakspanning te krijgen en zo de mechanische meting beoordelen/kalibreren. Bedankt voor (het herhalen van) de tip!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik kan die app niet vinden, dat is de exacte naam ?
Of is ie er niet voor Android ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie