Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Bedankt voor het aanbod hanjo.

Ik heb met die 30mm hoge velgen al een setje gespaakt voor mijn MTB.
Ik heb alleen gekozen voor 32 spaken. Eigenlijk nog niet eens overwogen om minder spaken te nemen.

Alleen op de racefiets zie ik wel heel vaak 20 of 24 spaken voorbij komen.

Overweeg nu 28 spaken achter en 24 voor. Dit omdat ik dat net iets mooier vind.

Van de andere kant denk ik.... Doe maar gewoon 2x 28 dan heb je zeker een stevig wiel en geen gezeik. Zit nog in dubio.
Ride like a maniac on a manic!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je een stevige velg hebt moet dat wel kunnen denk ik. Zo'n carbon velg van 40~45mm hoog voelt serieus stijf, het verschil met een standaard alu velg voel je goed als je het wiel afdrukt terwijl de spaken nog relatief slap staan.

In m'n Vitus heb ik een set Novatec R5 wielen, met 50mm hoge carbon velgen. Die wielen hebben 24 spaken voor en achter, voor mijn 70kg geen enkel probleem. Dat zullen ook wel geen superlichte velgen zijn vermoed ik, maar met dergelijke velgen zou ik best een 24-spaaks voorwiel aandurven.

Het is meer dat niet elke naaf met 24 gaten te koop is, zeker niet als je achter eenzelfde naaf met meer gaten wilt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Deze winter gaat het er dan van komen en ga ik m'n eigen wielset bouwen.
ZTTO P3 naven van aliexpress.
Raceface AR30 velgen
nippels en spaken moet ik nog even uitzoeken.

Als wielrichter zat ik aan deze van Rose te denken: https://www.rosebikes.nl/minoura-ft-1-w ... ter-872495
Gaat dat nou lukken met deze naven: https://nl.aliexpress.com/item/1005003541415410.html
en dit verloopstuk: https://nl.aliexpress.com/item/1005003985803723.html

Omdat er bij de wielrichter expliciet staat dat die niet geschikt is voor steekassen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb de voorganger van deze wielrichter ook. Toen ik hem kocht waren er nog niet eens steekassen :winkie:

Ik heb ook zo'n draadeind maar gebruik die eigenlijk nooit. Je kunt de naven prima in de U-tjes leggen. Ze liggen dan stevig genoeg. Al diverse wielsets gebouwd en nooit problemen gehad.

Nadeel van dat draadeind is dat je bij gebruik van de centreer boog steeds weer alles los moet draaien.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Centreerboog is niet nodig in de werkwijze die ik hanteer. Ik draai het wiel om. En in de richtstand is de afwijking in centrering te zien en direct na te stellen.

Mijn bike is de richt en centreer unit. Met een schuifmaat op de chainstay kan dat op de honderste mm als ik zou willen, met een, twee 10e ben ik tevreden.

Mijn optiek : alleen noodzakelijk gereedschap aanschaffen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

t-8one schreef: ma 31 oktober 2022, 12:48 Deze winter gaat het er dan van komen en ga ik m'n eigen wielset bouwen.
ZTTO P3 naven van aliexpress.
Raceface AR30 velgen
nippels en spaken moet ik nog even uitzoeken.

Als wielrichter zat ik aan deze van Rose te denken: https://www.rosebikes.nl/minoura-ft-1-w ... ter-872495
Gaat dat nou lukken met deze naven: https://nl.aliexpress.com/item/1005003541415410.html
en dit verloopstuk: https://nl.aliexpress.com/item/1005003985803723.html

Omdat er bij de wielrichter expliciet staat dat die niet geschikt is voor steekassen.
ik heb zelf mijn setje gespaakt met dezelfde richter, een vergelijkbaar verloop stuk van ali en boost duke naven
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4#p2676364

hier zie je het achterwiel + adapter in de bok:
https://www.youtube.com/shorts/0ifAQu3VtfI

de breedte is dus voldoende voor boost + adapter, maar de boel staat behoorlijk schuin, waardoor het niet super strak erin zit. Misschien dat de methode hierboven eigenlijk wel beter werkt, gewoon de doppen van de naaf in de bok hangen.. (maar nooit zelf aan gedacht/gedaan)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

corex schreef: ma 31 oktober 2022, 14:29 Centreerboog is niet nodig in de werkwijze die ik hanteer. Ik draai het wiel om. En in de richtstand is de afwijking in centrering te zien en direct na te stellen.

Mijn bike is de richt en centreer unit. Met een schuifmaat op de chainstay kan dat op de honderste mm als ik zou willen, met een, twee 10e ben ik tevreden.

Mijn optiek : alleen noodzakelijk gereedschap aanschaffen.
Kan maar ik kan je zeggen dat het verrekte handig werkt en ik hoef bijna nooit na te richten als ik de wielset voor het eerst in de fiets doe. Zo mooi gecentreerd krijg ik ze met een simpele Minoura boog van €21 ... :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 september 2022, 21:53
baron062 schreef: do 8 september 2022, 19:17 Ik meestal bij Bike24: scherpe prijs, en vaak ook oneven maten. Daarnaast per stuk te koop.
En DT :-q

Maar nu even niet :((
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Top op heden enkel 32 spaaks wielen gebouwd en deze week aan aan een setje met 24 spaken begonnen.

Ik twijfel alleen of dat ik goed heb gedaan. In principe heb ik de wielen op dezelfde manier gevlochten enkel dan 2x gekruist.

De spaken die kruisen en het meest schuin staan zijn eigenlijk te kort, je ziet namelijk nog wat schroefdraad zitten. Ik kan ze alleen niet veel strakker zetten. De rest van de spaken zijn mijn inziens wel lang genoeg.
Bij het andere wiel is het precies hetzelfde.

Heb ik iets verkeerd gedaan, moet ik toch langere spaken bestellen of maakt het niet uit dat er twee spaken net wat te kort zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

gaisdergerman schreef: do 24 november 2022, 10:24 Top op heden enkel 32 spaaks wielen gebouwd en deze week aan aan een setje met 24 spaken begonnen.

Ik twijfel alleen of dat ik goed heb gedaan. In principe heb ik de wielen op dezelfde manier gevlochten enkel dan 2x gekruist.

De spaken die kruisen en het meest schuin staan zijn eigenlijk te kort, je ziet namelijk nog wat schroefdraad zitten. Ik kan ze alleen niet veel strakker zetten. De rest van de spaken zijn mijn inziens wel lang genoeg.
Bij het andere wiel is het precies hetzelfde.

Heb ik iets verkeerd gedaan, moet ik toch langere spaken bestellen of maakt het niet uit dat er twee spaken net wat te kort zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ik heb mijn 28 spaaks wielen hetzelfde gebouwd als mijn 32.. (maar dat was wel beide 3 cross).

Een opvallende opmerking in je verhaal is "de spaken die kruisen en het meest schuin staan".. alle spaken kruisen als het goed is en alle spaken staan even schuin, anders zou je per kant ook niet met dezelfde lengte spaken uitkomen..

Volgens mij zou de afwijking groter moeten zijn als je ergens verspringt en een spaak in het verkeerde gat van je velg stopt.. maar dat is op een 2d foto moeilijk te zien, of het patroon klopt kan je het beste zelf zien met het wiel voor je neus.

Mocht je wiel verder wel in orde zijn, weet je zeker dat je de juiste spaaklengte hebt gebruikt, niet per ongeluk een paar links en rechts gewisseld. Ook zou het prima kunnen dat er een paar verkeerde spaken in het zakje zijn gegaan, of dat er gewoon een afwijking in zit. Heb je deze gechecked bij het klaarleggen van alle spullen?

(mijn Duke velgen/naven waren zo makkelijk om te spaken... door de offset en de specifieke flens diameter had ik voor /achter/ links/rechts 1 lengte (302mm) nodig! En de Duke naven zijn enkel straight pull, maar dat vlecht eigenlijk ook een stuk makkelijker, gewoon alle spaken erin en ze wijzen gewoon de kant op waar ze in moeten)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

36, 32, 28 en 24, het maakt in principe niet uit, je begint bij het ventiel en van daaruit volgt het vanzelf.

Als je alu nippels hebt gebruikt moet de spaak tot in de kop van de nippel komen.
Als er nog schroefdraad zichtbaar is zijn ze dus zeker te kort.
Bij messing nippels zijn ze nog steeds te kort, maar dan kom je er wel mee weg.
Hoe heb je de lengte uitgerekend?
Ik gebruik altijd Freespoke.
https://kstoerz.com/freespoke/
(De DT calculator wijkt wel eens af!)
Freespoke laat ook het spaak patroon zien en de te verwachten spaakspanning.

Wat bedoel je met 2 spaken zijn te kort?
Slechts 2 spaken in het wiel, of 2 spaken per groepje van 4?
En waarom slechts 2x gekruist?
Hoe minder gekruist, hoe rechter de spaken lopen van naaf naar velg en hoe kritischer de juiste spaak lengte is.
En hoe minder gekruist, hoe slechter rem- en aandrijfkrachten worden overgebracht.
Je moet imho een goede reden hebben om niet 3x te kruisen.
(klein wiel of grote naaf)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

denk dat je met 24 spaken + hoge velgen aan 2 cross zit, anders gaan je kopjes overlappen.

net wat zitten spelen, maar 32 --> 28 --> 24 spaken scheelt een hele hoop en een kleinere ERD doet er nog een heel klein schepje bovenop
als je alle details hier goed invoert kan je mooi het verschil zien tussen 24 en 28 spaken:
https://kstoerz.com/freespoke/?link=1&r ... &xL=3&xR=2

heb hier een random hoge velg gepakt en een 350 hub, links 3 cross, rechts 2 cross, en dan zie je dat 3 cross negatief uitkomt op de "Spoke head clearance"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

ThaSingleTrackMastah schreef: do 24 november 2022, 11:21
En waarom slechts 2x gekruist?
Hoe minder gekruist, hoe rechter de spaken lopen van naaf naar velg en hoe kritischer de juiste spaak lengte is.
En hoe minder gekruist, hoe slechter rem- en aandrijfkrachten worden overgebracht.
24 spaaks misschien?
Je krijgt spoke overlap bij kruis over 3

Edit: Sorry: Dubbel
Laatst gewijzigd door Marke op do 24 november 2022, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Als alle spaken gelijk zijn kan het alleen maar komen doordat je een keer twee gaten ipv drie gaten overgeslagen hebt met spaken. Het is alleen niet te zien op de foto. Zo op het eerste gezicht lijken ze goed te zitten.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik had laatst bij een bestelling idd dat er 2 veel kortere spaken in het zakje terecht waren gekomen. Kwam ik gelukkig net iets eerder achter.

Sapim spaken :winkie: denk dat het bij DT niet zo snel gebeurt 8)

Verder zou ik voor mezelf heel goed nagaan of alles idd goed zit. Schroefdraad zichtbaar is voor mij wel een no go. Dan bestel ik wel nieuwe spaken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie