Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

hanjovdberg schreef: do 24 november 2022, 13:44 Ik had laatst bij een bestelling idd dat er 2 veel kortere spaken in het zakje terecht waren gekomen. Kwam ik gelukkig net iets eerder achter.

Sapim spaken :winkie: denk dat het bij DT niet zo snel gebeurt 8)

Verder zou ik voor mezelf heel goed nagaan of alles idd goed zit. Schroefdraad zichtbaar is voor mij wel een no go. Dan bestel ik wel nieuwe spaken.
Dit probleem had ik dus ook bij sapim... Besteld bij r2 bike
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

bonzaiking schreef: do 24 november 2022, 16:14 Dit probleem had ik dus ook bij sapim... Besteld bij r2 bike
Ik bestel mijn spaken bij een andere webshop en die hebben het heel netjes en snel hersteld want het was een menselijke fout bij het sorteren.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

gaisdergerman schreef: do 24 november 2022, 10:24

De spaken die kruisen en het meest schuin staan zijn eigenlijk te kort, je ziet namelijk nog wat schroefdraad zitten. Ik kan ze alleen niet veel strakker zetten. De rest van de spaken zijn mijn inziens wel lang genoeg.
Bij het andere wiel is het precies hetzelfde.
Hoeveel spaken staan er het meest schuin?
Ik kan het niet goed zien. Het lijkt een onregelmatigheid in het patroon. Het lijkt erop dat je een aantal spaken van de zelfde richting ( L?R van gat verwisseld hebt. Kun je in de velg kijken hoe je spaak lengtes in de kop vallen. Als er 2 te kort zijn er ook 2 te lang ( mits alle spaken de juiste lengte hebben) en dat kun je in de velg zien. Die kun je dan wisselen en dan komt het goed.....waarschijnlijk.

Heb ik iets verkeerd gedaan, moet ik toch langere spaken bestellen of maakt het niet uit dat er twee spaken net wat te kort zijn?
Zijn die te korte spaken ook de meest schuine?? Check je spaak patroon daar kan een fout zitten.Zo niet dan is er spaaklengte verschil. op de spaken in 1 flens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Ik heb freespoke gebruikt voor het meten. De DT naven heb ik niet nagemeten, ga er vanuit dat ik hiervoor wel de opgave van DT kan gebruiken.

Ik heb alle spaken er maar uitgehaald, het lijkt dat de lengte gewoon correct is. Ik weet zeker dat ik geen spaken door elkaar heb gehaald.

Er zijn twee spaken in het wiel waar ik schroefdraad zag. Dit waren de spaken welke je in de derde stap plaatst.

1. rechter kant spaken plaatsen, links van het ventiel beginnen en daarna 4de gat de volgende plaatsen
2. linker kant spaken plaatsen, vanuit rechterzijde gezien links van het ventiel starten.
3. vanuit rechterzijde de hub naar rechts draaien, spaken vanuit de andere zijde erdoor duwen. Over de eerste spaak en onder de andere spaak door.

De 2 spaken waar je schroefdraad zag waren zijn beide de spaken van stap 3.

Overigens dacht ik dat je met 24 spaken maximaal 2x kan kruisen. Is 3x ook mogelijk?

De laatste serie spaken wordt vanuit de binnenzijde van de naaf gemonteerd. Daardoor loopt het niet heel lekker en hierdoor zit er iets meer spanning op lijkt wel.

Ga nog maar eens opnieuw beginnen en kijken of het dan wel lukt. Het vreemde is dat het zowel bij het voor als achterwiel is. Bij het voorwiel heb ik 266 rechts en 264 links. Bij het achterwiel is de lengte aan beide kanten 264. Door de hoogte van de velgen kan ik helaas geen nipple driver gebruiken.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij 3x kruisen maakt de afmeting vd naaf bijna niets uit. Dus de maat van een vergelijkbare naaf gebruiken kan altijd.
Bij 2x begint het een beetje belangrijker te worden, maar ik denk niet dat daar de problemen vandaan komen.
Wel heb je van vrijwel alle DT naven een versie met hoge flens (6-gaats) en lage flans (Centerlock).

24 kan je ook 3x kruisen, maar dan moet je eerst alle spaken in je naaf steken voor je gaat vlechten, want de ene spaak gaat idd voor de kop van de andere spaak langs. Net als 4x kruisen, zoals je dat bij oude racefiets wielen ziet.
Niet handig als het je eerste set wielen is en ook als er later een spaak vervangen moet worden heb je een uitdaging, maar het kan wel.

Zou er een foutje in de ERD van je velgen zitten?
3. vanuit rechterzijde de hub naar rechts draaien, spaken vanuit de andere zijde erdoor duwen. Over de eerste spaak en onder de andere spaak door.

De 2 spaken waar je schroefdraad zag waren zijn beide de spaken van stap 3.
Heb je de spaken van de andere richting in eerste instantie niet iets te strak gezet?
Probeer eens de boel wat losser te houden tot je helemaal klaar bent met vlechten.
En dan opspannen in kleinere stapjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

gaisdergerman schreef: do 24 november 2022, 19:30 3. vanuit rechterzijde de hub naar rechts draaien, spaken vanuit de andere zijde erdoor duwen. Over de eerste spaak en onder de andere spaak door.
Als je Roger Musson volgt: bij kruis over drie spaakpatroon draai je de naaf linksom na de tweede serie spaken (vanaf rechts/vrijloopkant gezien). Is dat bij dit patroon anders?
Het spaakpatroon lijkt op het eerste oog wel goed maar het is op de foto lastig precies te zien welke spaak waar vandaan komt. Zijn er misschien enkele spaken die elkaar aan de verkeerde kant kruisen?


Ik ga binnenkort zelf eens met straightpull aan de slag. Setje DT350 en Syntace 35mm/29" velgen aan elkaar knopen :)
Volgens de DHL track & trace zijn die naven vanochtend bezorgd. Er is ook voor getekend, maar er was niemand thuis :o :D
Benieuwd waar ik ze aantref als ik strak thuis kom... meestal op het DHL afhaalpunt in zo'n geval.
Edit: niet dus, een pakketje lag nog enigzins gecamoufleerd in de plant naast de voordeur en een ander pakketje lag gewoon open en bloot op de (buiten)mat :-{

Momenteel ben ik bezig met de groene ZTTO's die ik al een hele tijd had liggen, en er komen nog een paar naven aan om een setje voor iemand mee te bouwen. De straightpull wielen komen daarna aan de beurt. Nog even bedenken of ik daar zelf een doel voor heb of niet. 35mm is wellicht wat aan de brede kant voor de banden waar ik mee rijd.

Ik merk elke keer weer dat de Race Face AR(C) velgen wel erg lekker inspaken. Vanaf het begin rechte wielen die ook al bijna in het midden staan na het rondje met de nipple driver, daarna gewoon stapje voor stapje opspannen tot de eindwaarde en onderweg alleen hele kleine correcties nodig. En hoe dicht de spaakspanning dan links en rechts bij elkaar ligt... mooi.
Het is elke keer ook weer gaaf hoe goed je met de toonhoogte-methode blijkt te zitten als je alles na meet met de spaakspanningsmeter. Misschien dat je dat na duizend wielsets niet meer zo ervaart maar zo ver ben ik nog niet :D

Voorwiel in vroeg stadium, ondertussen is dat klaar en staat het achterwiel in de bok:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat is altijd weer een mooi moment in het wielen maken. De onderdelen 1 laten worden;" Leven in een wiel draaien". Spanning op de spaken zetten, spaken drukken en de koppen aan slaan en weer door....
De toonhoogte methode is voor mij afdoende om een goed genoeg wiel te maken.

Even een vraag opmerking
Het aan slaan van de koppen bij een rechte spaak is niet mogelijk.
Misschien niet noodzakelijk of is dat wel wenselijk. Omdat je meer moet na spannen, na het eerste gebruik ??.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt me helemaal niet nodig bij straightpull.
Bij J-bent tik je de kop tegen de flens zodat de bocht aan de andere kant max uit de flens steekt.
Bij verder opspannen trek je de bocht strak en gebruik je zodoende ook de veerkracht vd bocht.
Dat is bij straightpull niet aan de orde, en de spanning vd spaak trekt de kop al max in de naaf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: vr 25 november 2022, 15:04
gaisdergerman schreef: do 24 november 2022, 19:30 3. vanuit rechterzijde de hub naar rechts draaien, spaken vanuit de andere zijde erdoor duwen. Over de eerste spaak en onder de andere spaak door.
Als je Roger Musson volgt: bij kruis over drie spaakpatroon draai je de naaf linksom na de tweede serie spaken (vanaf rechts/vrijloopkant gezien). Is dat bij dit patroon anders?
Het spaakpatroon lijkt op het eerste oog wel goed maar het is op de foto lastig precies te zien welke spaak waar vandaan komt. Zijn er misschien enkele spaken die elkaar aan de verkeerde kant kruisen?


Ik ga binnenkort zelf eens met straightpull aan de slag. Setje DT350 en Syntace 35mm/29" velgen aan elkaar knopen :)
Volgens de DHL track & trace zijn die naven vanochtend bezorgd. Er is ook voor getekend, maar er was niemand thuis :o :D
Benieuwd waar ik ze aantref als ik strak thuis kom... meestal op het DHL afhaalpunt in zo'n geval.
Edit: niet dus, een pakketje lag nog enigzins gecamoufleerd in de plant naast de voordeur en een ander pakketje lag gewoon open en bloot op de (buiten)mat :-{

Momenteel ben ik bezig met de groene ZTTO's die ik al een hele tijd had liggen, en er komen nog een paar naven aan om een setje voor iemand mee te bouwen. De straightpull wielen komen daarna aan de beurt. Nog even bedenken of ik daar zelf een doel voor heb of niet. 35mm is wellicht wat aan de brede kant voor de banden waar ik mee rijd.

Ik merk elke keer weer dat de Race Face AR(C) velgen wel erg lekker inspaken. Vanaf het begin rechte wielen die ook al bijna in het midden staan na het rondje met de nipple driver, daarna gewoon stapje voor stapje opspannen tot de eindwaarde en onderweg alleen hele kleine correcties nodig. En hoe dicht de spaakspanning dan links en rechts bij elkaar ligt... mooi.
Het is elke keer ook weer gaaf hoe goed je met de toonhoogte-methode blijkt te zitten als je alles na meet met de spaakspanningsmeter. Misschien dat je dat na duizend wielsets niet meer zo ervaart maar zo ver ben ik nog niet :D

Voorwiel in vroeg stadium, ondertussen is dat klaar en staat het achterwiel in de bok:
Afbeelding
Herkenbaar verhaal. Ik gebruik alleen de toonhoogte niet. Gewoon aandraaien met nipple driver totdat de spaak grotendeels in de nippel zit en dan eerst starten met centreren, hoogte/zijslagen eruit en dan verder opspannen en nameten.

Overigens het draaien van de naaf heeft als reden dat je niet wilt dat je 1e spaak schuin komt te staan want dan heb je niet bij het ventiel 2 rechte spaken. Dus het is eigenlijk heel simpel. Je draait je naaf zo dat de 1e spaak in een rechte lijn naar beneden komt te staan. Dan staat de naaf gelijk goed gedraaid en kom je uiteindelijk in ronde 4 precies met die spaak weer uit bij het ventielgat en blijkt die ook recht naar beneden te staan.

Raceface AR(C) zijn hele makkelijke velgen. Binnenkort voor een vriend een setje spaken en nog aan het nadenken wat ik wil met de extra carbon set van 28H 25mm.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Bedankt voor alle reacties.

Uiteindelijk ben ik met één wiel helemaal opnieuw begonnen en de andere opnieuw op gespannen.

Spaken zaten gewoon goed. Maar normaal gesproken gebruik ik een niple driver. Door de hoge velgen was dit niet mogelijk.

De spaken voor het achterwiel zijn aan de korte kant. Maar door ze goed op spanning te zetten zitten ze toch goed.
Ride like a maniac on a manic!
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Ik doe ook een duit in het zakje :-D
De rocky mountain die ik afgelopen zomer heb gekocht had enorm slappe velgen (ugh... crappy WTB ST i30's), dus vandaar een upgrade naar wat stevigers. Begonnen met het achterwiel. Het is mijn eerste wiel dat ik gebouwd heb en het proces verliep eigenlijk best OK. Ik heb het boek van Roger Musson gebruikt, hoewel ik zijn aanpak niet altijd helemaal praktisch vind. Sommige methodes heb ik van Ali Clarkson (youtube) overgenomen. Ik gebruik bijv geen dishing tool, gewoon omdraaien in de standaard werkt fijner. Ik gebruik geen vlaggetjes aan de spaken. Wat ik wel heb gedaan is het stressen door op de spaken te gaan staan, hahaha! :lol: Dat vergde wat moed, maar was achteraf gezien nergens voor nodig, wiel gaf geen krimp 8)


Anyway, de setup:
Afbeelding
Standaard van Rose bikes. Bevalt prima, zeer stevig. Wel 1 van de indicator armpjes verwijderd, dat werkt gewoon prettiger.
Icm met een ZTTO as adapter is hij prima te gebruiken met boost naven voor en achter.

De ZTTO spaakspanningmeter vond ik persoonlijk onmisbaar. Het ding werkt prima, maar inderdaad is calibratie wel handig.
Vandaar een klein frame gebouwd icm de welbekende load sensor.
Afbeelding
Hee, kon ik direct een nieuwe brazing kit voor aluminium uitproberen. En ja, ik weet dat het aluminium net wat aan de slappe kant is gezien het doorbuigen aan de spaakzijde. Maar hee, dit is het resultaat van 130kg belasting... En het ding werkt prima!

Wel, inmiddels is het wiel klaar en tubeless tape en band zijn al weer gemonteerd. Binnenkort kijken of het ook in de praktijk gaat werken :)


Oh hee, 1 ding wat me overigens mateloos irriteerde was de 'Hold' functie van de load sensor. Weet iemand hoe je die functie kunt uitzetten?
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Welke load sensor is dat als ik vragen mag?
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

S13 schreef: za 26 november 2022, 21:25 Zo'n goedkoop aliexpress ding:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002719645426.html
Die van mij heeft de geest al gegeven. Dat Hold verhaal had ik ook last van. Een van de knopjes lang ingedrukt houden zorgt dat hij uit de hold modus gaat.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie