Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zoals de titel vermeld , zijn ze er nog ?, of is het door het corona helemaal "stil "gelegd ?

Ik weet dat LarsTB met iets bezig is geweest"" , en gaat er misschien nog mee verder , na de corona , maar zijn er nog andere wielbouw cursussen in NL ?

Ik hou me van harte aanbevolen ... :-D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ernie Frieke van Bikeboosting is aan het afbouwen, maar misschien geeft hij nog clinics:

https://www.bikeboosting.nl/index.php?wsc

Even een mailtje en normaal gesproken reageert hij best snel.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Ik heb een cursus bij Ernie gedaan, het was leuk voor het zelfvertrouwen en leerzaam, maar ik heb meer geleerd van het boek van Roger Musson. Daarin staat heel helder uitgelegd wat je moet doen en waarom. Je hebt vooral veel geduld en tijd nodig, een wiel ‘even’ opspannen en een slag eruit halen gaat niet als je het nog nooit gedaan hebt. Het is vooral heel precies werken in heel kleine stapjes. Alle spaken aandraaien, geen enkele vergeten, halve of een kwart slag per keer, en eventueel opnieuw beginnen als je te snel bent gegaan en je er bijvoorbeeld een hoogteslag in hebt gedraaid (die je er best lastig uitkrijgt).
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

gertjant schreef: wo 26 mei 2021, 07:29 Ik heb een cursus bij Ernie gedaan, het was leuk voor het zelfvertrouwen en leerzaam, maar ik heb meer geleerd van het boek van Roger Musson. Daarin staat heel helder uitgelegd wat je moet doen en waarom. Je hebt vooral veel geduld en tijd nodig, een wiel ‘even’ opspannen en een slag eruit halen gaat niet als je het nog nooit gedaan hebt. Het is vooral heel precies werken in heel kleine stapjes. Alle spaken aandraaien, geen enkele vergeten, halve of een kwart slag per keer, en eventueel opnieuw beginnen als je te snel bent gegaan en je er bijvoorbeeld een hoogteslag in hebt gedraaid (die je er best lastig uitkrijgt).
Is dat deze?

https://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

Of is er ook ergens een fysiek boek verkrijgbaar?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja die.
Ik heb m op het werk laten printen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

:-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

gertjant schreef: wo 26 mei 2021, 07:29 Ik heb een cursus bij Ernie gedaan, het was leuk voor het zelfvertrouwen en leerzaam, maar ik heb meer geleerd van het boek van Roger Musson. Daarin staat heel helder uitgelegd wat je moet doen en waarom. Je hebt vooral veel geduld en tijd nodig, een wiel ‘even’ opspannen en een slag eruit halen gaat niet als je het nog nooit gedaan hebt. Het is vooral heel precies werken in heel kleine stapjes. Alle spaken aandraaien, geen enkele vergeten, halve of een kwart slag per keer, en eventueel opnieuw beginnen als je te snel bent gegaan en je er bijvoorbeeld een hoogteslag in hebt gedraaid (die je er best lastig uitkrijgt).
hmm , tsja geduldig lezen ? :-? , zal toch iets van zelf discipline op moeten leggen ... :-{
:wink:


Maar misschien is eerst het boek op het gemak lezen als een goede voorbereiding en leerzaam , en of te kijken of ik er daadwerkelijk mee door wil gaan .
:-q

(het begint na een jaartje niet te borrelen toch weer op te spelen )
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik heb het van deze video geleerd mastering the wheel
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Kapitein Iglo schreef: wo 26 mei 2021, 08:32 [
Is dat deze?

https://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

Of is er ook ergens een fysiek boek verkrijgbaar?
Ik heb maar de " online " versie aangeschaft , eens kijken hoe ver ik hier mee kom 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

All the way.

Maar geduld is belangrijk.



LTS
MTS
HTS

en op de LTS bij Algemene Techniek van meneer Otten geleerd hoe je een wiel moet spaken. (waarvoor dank)
Daarna was het boek van R Musson het puntje op de i.

Maar ik denk dat je er met het booek alleen ook wel komt
Een goed gespaakt wiel als voorbeeld maakt ook veel duidelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ach , reviseren van voorvorken en dempers lukt me ook 8) , HTS heb ik niet gehaald enkel maar 1 jaartje daarna DP , bier drinken was toen belangrijker dan " leren" :lol:
(En heb er geen spijt van gehad )
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bier is ook belangrijk :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zit ook nog in het leerproces van zelf wielen spaken, heb ook het boek van R.M. aangeschaft na een oefensessie met een ervaren bouwer.

Uiteraard moet je begrijpen waar je mee bezig bent, wat gebeurd er als ik dit doe of als ik dat doe. Daarnaast netjes en niet overhaast werken.
Deze aspecten lukken me wel, en een paar foutjes maken is eigenlijk ook heel goed: even irritant, maar je leert er wel echt iets van.

Wat je volgens mij nodig hebt om echt beter te worden is ervaring opdoen, waardoor je gevoel opbouwd en het niet alleen het nadoen van een aangeleerde handeling meer is (aangeleerd uit een boek, video of clinic). Probleempje is dat die ervaring opdoen wel geld kost, tenzij je het niet erg vind tien keer een wiel uit elkaar te trekken en opnieuw in te spaken :-{
Ik heb tenminste nog geen shop gevonden die gratis velgen, naven en spaken uitdeelt... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik denk dat met de meeste dingen is , geduld .

Ik ga gewoon rustig inlezen , en waarschijnlijk met een goedkope set beginnen , qwa naven en wielen ...

:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Ik heb het ook geleerd met het Boek van Musson. Niet dat ik nu een pro ben, maar een aantal setjes verder heb ik voldoende vertrouwen om te zeggen dat het een succes is.
Het is geen rocket science. Je hebt geen extreem duur gereedschap nodig. Tuurlijk, het duurste spul van Parktool is mooi en leuk, maar niet essentieel voor een heel goed gespaakt wiel.
Overigens is een cursus niet gek, als dat bij jou past qua 'leermethode' dan moet je ervoor gaan!
Plaats reactie