Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En Cannondale ai offset ook. Ik had 90/100 met een 135 QR wiel met een offset velg en een offset frame
AI is best een goed idee.
De cassette wordt breder, en die extra ruimte biedt je door het wiel in het frame aan die kant wat meer ruimte te geven.
Een asymmetrische achterbrug dus.
Dat is beter dan een asymetrisch wiel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb een Liteville, met de Evo 6 asymmetrische achtervork. Gelijk aan de Cannondale oplossing.

Met Boost en een 3mm offset in de velg ziet dat er dan zo uit:
Afbeelding

Voelt goed!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is heel netjes :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Update: bij nadere inspectie in beter daglicht zag ik vandaag dus toch haarscheurtjes bij de spaakgaten aan de driveside. Een te hoge spanning door mij kan het nooit geweest zijn want eigenlijk was deze voor mooi nog te laag. Op mijn analoge hand spaakmeter stond de driveside op 25 en de non drive side op 21/22. Vergeleken met mijn recent nieuw gebouwde setje met Jan (Raceface AR40 velgen) is dat een veel lagere waarde.

Rest dus het feit dat deze er al in zaten maar dus nu zichtbaar werden (bij het demonteren heb ik niet zo goed gekeken en het was al schemerig ..). Kan ook best want ik heb het wiel behoorlijk gebruikt en de spaakspanning stond echt behoorlijk hoog toen ik de velg demonteerde.

Afijn niet getreurd op zoek denk maar naar een nieuwe vergelijkbare velg. Dit was dus een Mülefut 50 SL (44 intern). Iemand nog tips? Liefst niet te duur en geen Carbon :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nog een WTB i45 Tough KOM kunnen scoren bij bikeinn. Nu even wachten tot deze binnen is en dan opnieuw beginnen. Voordeel is dat de ERD van deze velg als het goed is wel 615mm is. Had nog even gemeten bij de Mulefut en die was dus toch minder ... 610 dus. Dat verklaart dus waarom de spaken wat aan de lange kant waren aan de driveside ..

Nu kent WTB wel wat issues met scheurende nippelgaten. Zijn washers aan te bevelen? Vermindert dat de kans op scheurtjes? Ik las op een Engelstalig forum dat men dit wel adviseert of de spanning op <90kgf houdt ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Platte velgen gaan op den duur scheuren rond de gaten. Hoe breder de velg, hoe gevoeliger het platte stuk is voor scheuren.
Een rond profiel is beter, een driehoekig profiel is nog beter, maar is bij 40mm wel zwaarder.
90kgf en washers zal wel helpen.
(Maar lost het niet op)
Maar er zijn natuurlijk heel veel mensen die probleemloos rijden op dit soort velgen.
Tough doet wel vermoeden dat het stevig is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Gisteravond even mijn nieuwe velg WTB i45, die overigens snel binnen was vanuit Spanje (bikeinn), gevlochten. Kwam er al snel achter dat de spaken veel te lang zijn.

Volgens fabrieks opgave zou de ERD 615mm zijn. Reden om mijn reeds eerder bestelde spaken te gebruiken. Maar helaas dat gaat niets worden.

Opgemeten levert de ERD een waarde van 605mm :o :o op. Dat scheelt 4-6mm in lengte qua spaken. Tja .... daar valt niet tegenop te calculeren.

ERD dus altijd nameten! Zeker bij dit soort grote velgen. Het lijkt wel alsof ze de ERD daarvan maar een beetje gokken .. :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hanjovdberg schreef: do 20 januari 2022, 11:34 Gisteravond even mijn nieuwe velg WTB i45, die overigens snel binnen was vanuit Spanje (bikeinn), gevlochten. Kwam er al snel achter dat de spaken veel te lang zijn.

Volgens fabrieks opgave zou de ERD 615mm zijn. Reden om mijn reeds eerder bestelde spaken te gebruiken. Maar helaas dat gaat niets worden.

Opgemeten levert de ERD een waarde van 605mm :o :o op. Dat scheelt 4-6mm in lengte qua spaken. Tja .... daar valt niet tegenop te calculeren.

ERD dus altijd nameten! Zeker bij dit soort grote velgen. Het lijkt wel alsof ze de ERD daarvan maar een beetje gokken .. :roll:
Beetje mosterd na de maaltijd maar als het om 650B velgen gaat had ik hier nog setje WTB. Scrapers 45id gehad ...... voor (heel) weinig
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gezien de ERD vermoed ik dat het om 29ers gaat?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kermit schreef: do 20 januari 2022, 16:46 Gezien de ERD vermoed ik dat het om 29ers gaat?
scherp :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

yo-eddy schreef: do 20 januari 2022, 16:41
hanjovdberg schreef: do 20 januari 2022, 11:34 Gisteravond even mijn nieuwe velg WTB i45, die overigens snel binnen was vanuit Spanje (bikeinn), gevlochten. Kwam er al snel achter dat de spaken veel te lang zijn.

Volgens fabrieks opgave zou de ERD 615mm zijn. Reden om mijn reeds eerder bestelde spaken te gebruiken. Maar helaas dat gaat niets worden.

Opgemeten levert de ERD een waarde van 605mm :o :o op. Dat scheelt 4-6mm in lengte qua spaken. Tja .... daar valt niet tegenop te calculeren.

ERD dus altijd nameten! Zeker bij dit soort grote velgen. Het lijkt wel alsof ze de ERD daarvan maar een beetje gokken .. :roll:
Beetje mosterd na de maaltijd maar als het om 650B velgen gaat had ik hier nog setje WTB. Scrapers 45id gehad ...... voor (heel) weinig
Tnx maar gaat idd om een 29" als vervanging voor de mulefut velg voor de plusbike.

27.5+ staat nog in de schuur binnenkort ook in de verkoop waarschijnlijk 😜
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik kon het ook niet laten de digitale veerunster te kopen. Zelfde alie-ding als in de fotos hier.
Ik heb een framepje gebouwd en met Sapim D-lights en -Race spaken geprobeerd wat te calibreren
Ik heb zowel een Parktool als een ZTTO spaakspanningsmeter

Snelle bevindingen:
De calibratiesheet van de parktool heeft waarden voor 1.7 en 1.6 ronde spaken. Mijn metingen voor de 1.65 sapims vallen daar binnenin, dus eigenlijk helemaal slecht niet MIJN Parktool meter. Ook bij de 1.8 race spaken lijkt het best wel goed. Fout zal ergens onder de 5-10 Kg liggen.
Maar dat zegt niet alles over andere parktools overigens.

De ZTTO: vergeet die calibratiesheet die je erbij krijgt. Een spaak die rond de 110 Kg zit, zit volgens die sheet op 140 of zo. En dat is, vind ik teveel verschil. Wel een leuk ding om spaakspanningsverschillen te meten. Of als je hem wel kunt calibreren.

En nog een kippeneuk ding: De stijfheid van je calibratie-frame maakt WEL uit. Omdat je de spaak in een soort dubbele s-bocht drukt is de kracht die de unster aangeeft hoger als je de spaakspanningsmeter er op zet. Hoe hoger de spanning op de spaak, hoe kleiner de s-bocht en hoe meer deze twee waarden op de meter naar elkaar toe komen (zo uit het hoofd een 7 Kg verschil bij 50-60 Kg spaakspanning, en 3-4 bij hoge spaakspanning (110 KG)). Maar voor het bouwen van het wiel vind ik dit eigenlijk niet echt super belangrijk.
Het liefste zou je willen dat de stijfheid van je calibratieframe redelijk in de buurt ligt van de stijfheid van je wiel. Want in je wiel druk je de s-bocht er ook in.
Laatst gewijzigd door Marke op wo 26 januari 2022, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb ook bericht van de LBS dat de spaken gearriveerd zijn. De naaf was er al en de RAD15 velgen ook. Vanavond maar het achterwiel in elkaar flansen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mijn gravelwielsetje is ook af. Gisteren spaken binnen gekregen en dan kan ik het niet laten om snel aan de slag te gaan. Die slag krijg ik ook lekker te pakken moet ik zeggen.

Afbeelding

DUKE LUCKY STAR HD 6STERS velgen
DT Swiss 350 naven
Sapim D-light spaken
Gewicht 1593

Een binnenbreedte voor van 27.5 en achter 25.5.

Zag ze voor MTB met boost naven voor €680 staan. Denk dat ik wel een hele goede deal heb gescoord .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

dat is nog best breed voor gravel toch? wat voor banden komen er op?
Plaats reactie