Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een digitale unster is natuurlijk niet noodzakelijk dus even zoeken en ik vond een analoge geijkte gewoon in NL al voor €17.99
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar die leest wel wat lastiger (onnauwkeurige) af ?
Ik hang er wel een stapel waterflessen van 8liter aan(aan de unster), dan weet ik waar ik aan toe ben
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Je kan ook die waterflessen gelijk aan je spaak hangen....
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

CC-Rider schreef: wo 12 januari 2022, 17:36 Je kan ook die waterflessen gelijk aan je spaak hangen....
Dan heb je wel 10-15 van die waterflessen nodig om het bereik te testen.

Ik ga er niet van uit dat een meter die tot over de 120kgf moet aangeven correct is als deze het bij 10kg al goed aangeeft. Je wilt wel wat meer ijkpunten hebben.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Leuk topic, ook handig om wat hacks te lezen, zoals een bitje aanpassen om een nippeldriver te maken, misschien dat ik dat ook nog wel ga doen, een gelijk startpunt voor je met opspannen begint maakt het denk ik wel een stukje makkelijker :)

uiteindelijk is het met mijn vorige set ook wel zonder driver goed gekomen, maar ik denk dat er qua tuning tijd wat bespaard had kunnen worden als ik ze gelijkmatiger had gezet bij de eerste ronde opspannen.

mijn wielbouw ervaringen tot nu toe:

in 1995 een setje 26" mavic velgen met shimano LX naven gespaakt, gewoon patroon van de oude wielen zoveel mogelijk gevolgd en verder totaal geen kennis :D. Set was uiteindelijk redelijk, heb er nog lang mee gereden, maar ook heeft ook veel in de schuur gestaan. (en toch best vaak nog een slag eruit moeten draaien..)

in 2019 een setje voor de cannondale gemaakt met nextie asym 26.5 mm intern carbon velgen, hope pro 4 achternaad en tune lefty voornaaf, sapim d-light spaken en sapim nippels (32 spaken voor en achter), meer te lezen hier: viewtopic.php?p=2372788#p2372788
Voornamelijk het book van musson gebruikt als handleiding en dit maakte wel een verschil tov 1995, achteraf gezien lag toen de focus teveel op een recht wiel ipv op gelijke spaakspanning per kant.
gebruikte tools..:
- Minoura FT-1 wielrichter
- Minoura centreerboog
- Spokey
- ali spannings meter, uiteindelijk niet veel aan gehad, voor onderlingen afwijkingen vind ik op gehoor sneller, prettiger en met deze meter is gehoor ook betrouwbaarder... heb het wel als indicatie gebruikt om op 115kg uit te komen.. maar of dat in werkelijkheid ook zo is.... wie weet.. het wiel voelde goed en is in 3 jaar zonder problemen recht gebleven zonder te scheuren, dus ik ga er vanuit dat ik in de buurt zat. (grote lokale fietsenmaker had ook geen meter om het te verifieren.... :\)
Al met al was het best een gok om met vrij dure spullen een soort van 1e / 2e set wielen te maken, maar ik had er wel vertrouwen in en ik heb tot eind 2021 met heeeeel veel plezier op die wielen rond gereden. Nu op de nieuwe spark mis ik ook echt een setje custom wielen :)


dus dan komen we aan bij de toekomst, voor de Scott Spark die ik al een tijdje op het oog had, zat altijd al een andere wielset in de planning, want de stock wielen van de RC team red zijn het gewoon niet :)
In bestelling staan nu:
- Duke Lucky Jack sls3 6ters, 30mm voor, 28mm achter, 28 spaken voor en achter, asym
- Erase V2 hubs Boost IS
- Sapim d-light spaken zwart
- Sapim Polyax nippels DSQ messing zwart

extra "tool" ooit in de tussentijd besteld is de boost adapter van ali die kermit in het begin ook ergens aanhaalt, wellicht nog een zelf gemaakte nippledriver erbij en ik kan aan de slag.. alleen nog even wachten op de hubs, die hebben een ietwat langere levertijd....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb zelf zo'n bitje gemaakt en een nipple tool via Ali besteld. Maar het is toch wel heel fijn als je zeker weet dat alle nippels precies even ver gedraaid zijn.

Daarom heb ik ook zo'n verstelbare nippel tool driver aangeschaft.

Ik ga zo beginnen met mijn achterwiel van mijn plus wielset. Nieuwe naaf en nieuwe spaken. Hoop dat ik de oude (Mulefut 50) velg kan hergebruiken.

Mooie dartmoor V2 pro boost naaf op de kop kunnen tikken bij hibike.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat ging vrij vlot. Hoewel het volgende mij wel opvalt.

Een velg zonder offset met een boost naaf zorgt voor nogal een verschil in spaakspanning.

Volgens het Excel document wat ik van Jan heb gekregen en dat direct berekent is dat R/L 63%. Een verschil van bijna 40% dus. Zodra een velg meer offset heeft wordt deze veel gelijkmatiger.

Kun je dan stellen dat dit dus beter is bij boost naven?

Of zijn er naven die hier ook beter rekening mee houden?

Overigens viel het me op dat bij het loshalen van de velg de spaken ongeveer 1-1.5mm boven de nippel uitstaken (rechter zijde > freehub zijde dus). En ondanks dat ik wel 4 verschillende spaak calculators heb gebruikt had ik dat nu ook weer. Dus de ERD die op de velg stond leek ook niet te kloppen. De naaf heb ik niet nagemeten.

Doen jullie dat wel. Dus eerst naaf en velgen bestellen en dan zelf opmeten en dan pas de juiste spaken bestellen?

Het volgende setje moet wel perfect zijn .. ik houd niet zo van imperfecties .. :winkie: :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Meestal gaan beide flenzen bij de boost versie even ver naar buiten. Naaffabrikanten hadden er misschien ook voor kunnen kiezen om de niet driveside kant iets minder ver naar buiten kunnen laten gaan. Maar dat is een afweging tussen zijdelingse stijfheid of spaakspanning. De driveside gaat daarmee in verhouding wel verder naar buiten waardoor de links recht verhouding eigenlijk bij boost minder uit elkaar ligt. Dus non boost had je nog een groter verschil gehad.
Maar bij mtb velgen kies ik zelf liever voor asymmetrisch.

En de erd van fabrikanten is soms niet te vertrouwen. En dan is het vaak ook een definitie kwestie om nippels wel of niet in de maat mee te nemen. Beter is om zelf te meten. En dan kun je de spaaklengte ook aanpassen op de nippels die jij wil gebruiken. 1 - 1.5 mm te lang is normaal geen probleem. Als je nog eenzelfde spaak en nippel hebt kun je eventueel checken door die even ver op de spaak te draaien en te kijken of je niet per ongeluk de eind van de draad te pakken hebt. Maar als nu de boel lekker op spanning staat, gewoon zo houden hoor.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

De draad is nog niet te ver in de nippel. Ik draai ze nog soepel beide kanten op. Het is echter een platte velg. De nippels liggen niet in een holle velg aangezien het dus een 46 binnen breedte is. Dus ook de nippels zijn voelbaar onder het velglint. Zo min mogelijk uitstekende spaken had dus wel mijn voorkeur.

Uitgerekend kwamen de spaken uit de calculator op 298.7 links en 297.3 rechts. Dus daarom had ik gekozen voor 298 spaken. Nu blijkt links dus perfect te passen maar rechts is dus echt wel wat te lang.

Dat betekent dan toch dat ik links prima die 298 had genomen maar voor rechts eigenlijk 297 of zelfs 296.

Ik zal zo de naaf nog eens nameten om te checken of daar toch verschil zit met de opgave van de fabrikant.

Wiel staat verder mooi op spanning dus dat is idd geen probleem :-q

Edit: de velg heeft wel een drilling offset. Dat is nooit van grote invloed maar scheelt wel iets in de berekening. Alleen de calculator van kstoerz heeft ook die optie.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Marke schreef: za 15 januari 2022, 09:05 Meestal gaan beide flenzen bij de boost versie even ver naar buiten. Naaffabrikanten hadden er misschien ook voor kunnen kiezen om de niet driveside kant iets minder ver naar buiten kunnen laten gaan. Maar dat is een afweging tussen zijdelingse stijfheid of spaakspanning. De driveside gaat daarmee in verhouding wel verder naar buiten waardoor de links recht verhouding eigenlijk bij boost minder uit elkaar ligt. Dus non boost had je nog een groter verschil gehad.
Maar bij mtb velgen kies ik zelf liever voor asymmetrisch.
Deze snap ik nog niet helemaal. De left center-flange is nu 38.5mm en right center-flange is nu 24mm. Het probleem was nu juist al dat de driveside een veel hogere spanning moet hebben om alles mooi gecentreerd te krijgen. Dus aan non drive side korter maakt het probleem dan toch alleen maar groter?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: za 15 januari 2022, 10:49
Marke schreef: za 15 januari 2022, 09:05 Meestal gaan beide flenzen bij de boost versie even ver naar buiten. Naaffabrikanten hadden er misschien ook voor kunnen kiezen om de niet driveside kant iets minder ver naar buiten kunnen laten gaan. Maar dat is een afweging tussen zijdelingse stijfheid of spaakspanning. De driveside gaat daarmee in verhouding wel verder naar buiten waardoor de links recht verhouding eigenlijk bij boost minder uit elkaar ligt. Dus non boost had je nog een groter verschil gehad.
Maar bij mtb velgen kies ik zelf liever voor asymmetrisch.
Deze snap ik nog niet helemaal. De left center-flange is nu 38.5mm en right center-flange is nu 24mm. Het probleem was nu juist al dat de driveside een veel hogere spanning moet hebben om alles mooi gecentreerd te krijgen. Dus aan non drive side korter maakt het probleem dan toch alleen maar groter?
De linker en rechterflens gaan niet verhoudingsgewijs naar buiten maar beide met dezelfde vaste waarde, 5 mm voor en 3 mm achter. Stel je trekt het extreem ver door en je haalt ze allebei 5 cm naar buiten, dan is speelt het verschil drive- non-drive bijna geen rol meer.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die 60% L en 100% R is voor een achterwiel gebruikelijk.
Alleen een offset velg brengt daar verbetering in. En een bredere velg heeft plek voor een grotere offset (dus beter?)
Vanwege die 60-100% kan je ook kiezen voor spaken met een 60-100 verhouding in doorsnede.
Dan bespaar je wat materiaal en de dunnere spaak staat met die 60% toch optimaal gespannen. Scheelt loslopen en naspannen.

Ik weet niet of het toeval is maar de combinatie van DT Comp en Revo heeft precies die verhouding, terwijl de Revo wel gewoon 2mm draad heeft, dus je kunt dezelfde nippels gebruiken.

Nu even voor jouw wiel.
Je kunt de rechter spaken die boven de nippel uitsteken afvijlen. Een 40mm velg is breed genoeg. Dan voorkom je dat tzt de spaken door het tape gaan prikken.
Omdat bij jou de linker spaken juist goed zijn van lengte zou ik die lekker laten zitten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 15 januari 2022, 14:22 Die 60% L en 100% R is voor een achterwiel gebruikelijk.
Alleen een offset velg brengt daar verbetering in. En een bredere velg heeft plek voor een grotere offset.
Vanwege die 60-100% kan je ook kiezen voor spaken met een 60-100 verhouding in doorsnede.
Dan bespaar je wat materiaal en de dunnere spaak staat met die 60% toch optimaal gespannen. Scheelt loslopen en naspannen.

Ik weet niet of het toeval is maar de combinatie van DT Comp en Revo heeft precies die verhouding, terwijl de Revo wel gewoon 2mm draad heeft, dus je kunt dezelfde nippels gebruiken.

Nu even voor jouw wiel.
Je kunt de rechter spaken die boven de nippel uitsteken afvijlen. Een 40mm velg is breed genoeg. Dan voorkom je dat tzt de spaken door het tape gaan prikken.
Omdat bij jou de linker spaken juist goed zijn van lengte zou ik die lekker laten zitten.
En Cannondale ai offset ook. Ik had 90/100 met een 135 QR wiel met een offset velg en een offset frame
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Je moet eigenlijk met sinussen en degelijke rekenen, maar het volgende geeft ook wel het inzicht

Bij jouw naaf
24/38.5 = 0.623. Is nagenoeg die 63% van je wiel


Non boost versie van je naaf, beide waardes 3 mm lager.
21/35.5 = 0.591

Bij een asym velg (offset 3 mm)
Boost: 27/35.5. = 0.67
Non Boost: 24/32.5 = 0.738

Bij de Non boost werkt de asymmetrische velg nog harder door
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iedereen die wat minder met wis- en natuurkunde is kan het in de calculator Freespoke van Kstoerz zelf invullen.
Beetje met de getallen spelen en je ziet wat er gebeurt, met een plaatje erbij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie