Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een spaaksleutel is niet zo duur, dus ik koop nog een goede & goed passende voor deze nippels want waarschijnlijk ga ik die Polyax nippels wel vaker gebruiken (edit, ik vraag me af of het wel Polyax nippels zijn...).
Maar de nippels zijn dus juist een fractie dikker dan in die andere wielen, de zwarte Parktool gaat er niet overheen.
De schroefdraad van deze spaken is idd gewoon de standaard 2mm, ik meen dat het 2mm gedeelte tot en met de schroefdraad loopt en ze meteen daarna dunner worden.

Deze paste dus net niet:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, er is inmiddels ook een tweede maat spaaksleutel bij gekomen en ook een nippelhouder. Het afgesneden wattenstaafje van Roger Musson werkte wel maar kon toch niet tippen aan de echte nippelhouder die ik bij m'n "clinic" gebruikt heb.

En belangrijker, vandaag komt -als het goed is- weer spul voor een nieuw wielsetje binnen...
De standaard wielen in m'n Vitus gravelbike doen het prima, maar kunnen wel wat lichter. Eigenlijk niet nodig voor wat ik met die bike doe, maar het is gewoon leuk om een nieuw wielsetje te bouwen :oops: :D

Wielset nu: 32 plain spaken, WTBi23 velgen, Alex Bear Pawls centerlock naven (die maken trouwens best een goede indruk, lopen mooi en met een "duurder klinkende" ratel in het freewheel).
Wordt: 28 DT comp spaken, Ryde Edge 22 velgen (390 gram opgegeven) en Novatech X-light centerlock naven.

Een dingetje is nog wel spannend, kloppen de opgegeven maten voor de naven en velgen die ik in de calculator gestopt heb... Zo niet zal ik alsnog (deels) andere spaken moeten regelen. Zo wel kan ik misschien morgen al aan de slag, het schijnt toch geen lekker fietsweer te worden.
Wordt ook de eerste set met asymmetrische velgen die ik ga bouwen, ben benieuwd.

De set met de carbon Nextie velgen doet het overigens prima. Ik heb geen tingeltje van de spaken gehoord toen ik ermee ging rijden, dus blijkbaar had ik de spaken goed "gezet". Ook is alles nog perfect recht en de spaakspanning voelt ook nog goed (met de hand). Nu hebben die wielen niet heel veel te verduren, maar het is toch fijn om te merken :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: di 13 juli 2021, 10:06 Een dingetje is nog wel spannend, kloppen de opgegeven maten voor de naven en velgen die ik in de calculator gestopt heb...
Juist bij Ryde velgen heb ik de ervaring dat die niet altijd klopt. De naven zijn wel altijd accuraat
kermit schreef: di 13 juli 2021, 10:06 Wordt ook de eerste set met asymmetrische velgen die ik ga bouwen, ben benieuwd.
Bouwen is niet anders dan symmetrische. Alleen even bij de eerste spaak opletten dat je aan de goede kant start. Heb je met de spaaklengte berekenen daar ook rekening mee gehouden? Meestal heeft het niet veel impact, maar als je net aan de korte kant zit kan dat net te weinig zijn.

Veel plezier met bouwen :-q .

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, de offset van de velgen (3mm) heb ik in de calculator meegenomen.
Tot nu toe gebruik ik deze:
http://kstoerz.com/freespoke/

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die calculator is goed.
De naaf komt niet zo nauw.
Door de hoek die de spaak daar maakt telt 1mm verschil bij de naaf maar voor 1/3 mee.
Maar de velg is anders. Daar staat de spaak bijna haaks en telt iedere mm verschil dus in zn geheel mee.
En Ryde is inderdaad onnauwkeurig met de opgave vd ERD.
Ik heb eens een doosje spaken terug kunnen sturen...
Dus het blijft nog even spannend.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De spullen zijn zojuist bezorgd, maar ik heb nog geen tijd om na te meten... dat zal vanavond worden.
Eerst met trillende handen verder aan mijn werk... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De spanning is ondragelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als de spaakspanning maar goed is :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch even gemeten tussendoor... twee spaken op 200mm ingekort en op de Roger Musson manier gemeten.
Uiteraard nauwkeurig geprobeerd te meten maar ook wel met een beetje haast, dus ik meet na het werk nog wel een keer in alle rust.

Voorlopige conclusie: de ERD is iets groter dan opgegeven. Ik heb de gemeten waarde in de calculator ingegeven en daar komt uit dat de spaaklengte aan beide zwaarst belaste zijden (achter rechts en voor links) vrijwel exact klopt, aan de andere kant zijn de spaken ietsje aan de korte kant maar ik vermoed dat het wel moet kunnen.
Vanavond nog een keer rustig nameten en dan de definitieve conclusie trekken.

Als de meting overeenkomt ga ik er gewoon aan beginnen en als het uiteindelijk toch niet goed blijkt uit te pakken moet ik nog maar wat spaken bestellen... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan zal het wel goedkomen.
Zeker als je messing nippels gebruikt is het aan die kant geen probleem als de spaak iets korter is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Netjes is het misschien niet, maar als een spaak 2 mm onder de nippelkop ophoudt, dan is er niet heel veel aan de hand. Voor mezelf (90 kg) blijft alles heel. Bij een zwaardere rijder gaan ze zo niet de deur uit.

Maar bij jou gewicht maakt het niet veel uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In dat geval komt het zeker goed, ze zijn geen 2mm te kort :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, voor het voorwiel kwam het allemaal netjes uit, dat heb ik gisteren gebouwd (achter moet ik nog aan beginnen).

De ERD bleek 3mm meer te zijn dan Ryde opgeeft... misschien omdat onderstaande meetmethode (van Roger Musson) de gebruikte nippels meerekend? Gelukkig had ik de spaaklengte naar de lange kant afgerond, het kwam in elk geval netjes uit.
Afbeelding

Wieltje is klaar :)
Afbeelding

Gewicht voorwiel, zonder tape of wat dan ook. Ik verwacht dat de set ongeveer op 1.600 gram of net daarboven uitkomt (het zijn 650b velgen).
Afbeelding

Bouwen ging lekker, ik heb deze keer zo'n Spokey sleuteltje gebruikt ipv de Parktool van hierboven en ik moet zeggen dat die nog wat prettiger werkt.
Wel ging ik even de mist in, ik volg nog steeds stap voor stap de Roger Musson handleiding, dus eerst links en rechts de spaken die naar dezelfde kant wijzen erin. Vervolgens met de kruisende spaken beginnen, maar toen ik er daar een stuk of twee, drie van in had zitten zag ik dat het ventielgat niet tussen twee parallelle spaken zat :o Dus ik zag mezelf al alle spaken eruit halen en opnieuw beginnen, maar gelukkig bleek ik alleen die paar kruisende spaken een gat verschoven te hebben dus het was rap opgelost :)

Oja, van de nippelhouder (Icetoolz) steekt het veertje zo ver in de nippel dat ik ze amper op de spaak kon draaien. Niet ideaal, ik moest telkens de nippelhouder eruit halen en de nippel op de spaak draaien met de driver. Zal met langere nippels geen probleem zijn overigens.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Voor nippels van 14mm of korter, gebruik ik een schroevendraaier waar ik een puntje aan geslepen heb.
Dat puntje past in de nippel.
Klein risico dat af en toe een nippel in de velg verdwijnt. Dat wel :winkie:
Qua Patet Orbis
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, daar heb ik dus zo'n nippeldriver voor, zo'n "slingerschroevedraaier". Werkt super, maar de nippel zit er niet vast op dus hij kan inderdaad in de velg vallen...
Niet leuk, had het twee keer bij de eerste keer dat ik een wieltje wilde doen :D

Dit ding is in principe wel handig, maar het veertje steekt (bij deze nippel lengte) iets te diep in de nippel en komt tegen de spaak voordat de schroefdraad pakt:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie