Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De cursus die ik heb gehad was een privécursus, was super! Je krijgt er zeker wat gevoel voor - maar, dat was slechts één set (en eigenlijk zelfs net 1 wiel), maar je gaat het pas leren als je het vaak/vaker doet. En dan denk ik dat dat boek wel erg handig is.

Wat zouden dan de basic tools zijn die je wèl echt nodig hebt? Wielrichter en spaakspanningsmeter? Oh ja, een passend spaaksleuteltje :wink:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Kapitein Iglo schreef: do 27 mei 2021, 10:27 De cursus die ik heb gehad was een privécursus, was super! Je krijgt er zeker wat gevoel voor - maar, dat was slechts één set (en eigenlijk zelfs net 1 wiel), maar je gaat het pas leren als je het vaak/vaker doet. En dan denk ik dat dat boek wel erg handig is.

Wat zouden dan de basic tools zijn die je wèl echt nodig hebt? Wielrichter en spaakspanningsmeter? Oh ja, een passend spaaksleuteltje :wink:
+1

en vergeet de nippelsleutel niet, ideal voor de laatste nippels;
Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Oh ja! Heb ik toen ook gebruikt - net als zo'n nippelschroevendraaiertje voor aandraaien van de nippels van binnenuit (hoewel je evt zonder kunt).

Afbeelding
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Kapitein Iglo schreef: do 27 mei 2021, 10:27

Wat zouden dan de basic tools zijn die je wèl echt nodig hebt? Wielrichter en spaakspanningsmeter? Oh ja, een passend spaaksleuteltje :wink:
Dat wordt ook nog 1 van de stappen; uitzoeken en bestellen van de "tools"..
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 27 mei 2021, 10:32 Oh ja! Heb ik toen ook gebruikt - net als zo'n nippelschroevendraaiertje voor aandraaien van de nippels van binnenuit (hoewel je evt zonder kunt).

Afbeelding
Die is volgens Musson essentieel ;-)
En dan wel met een punt van 3mm, dus dat heb ik ook aangepast op mijn nippeldriver.

Zo'n nippelsleuteltje wil ik nog wel een keer aanschaffen, tot nu toe gebruik ik een gepunt wattenstaafje naar Roger Musson's tip. Werkt ook, maar zo'n dedicated tooltje is wel handiger.

Morgen komen mijn carbon velgen voor de gravelbike binnen, dan kan ik eindelijk weer eens verder met de skills ontwikkelen... :D

Qua tools, ik wilde in eerste instantie ook voor een beetje betaalbare spullen gaan en had een Minoura richtbok besteld bij Rose. Die bleek -na enige tijd wachten en uiteindelijk zelf informeren- niet leverbaar en aangezien mijn geduld inmiddels op was heb ik mezelf toen getrakteerd op een Parktool. "Iets" duurder maar het ding voelt wel oerdegelijk aan en inmiddels ben ik de prijs ook vergeten ;-)
Daarnaast een China-spaakspanningsmeter. Die waardes zullen weliswaar niet perfect kloppen (ik heb hem ook niet geijkt) maar volgens mij is de herhaalnauwkeurigheid wel goed. Dus je kunt er wel goed mee checken of de spaken op dezelfde spanning staan.

Wat volgens Musson prima zonder meter kan, gewoon door te "plukken". Maar dat is dan precies zoiets wat je niet uit een boek of video kunt halen, als beginner weet je niet welke klank een goede spanning aangeeft. Dat zou je dan wellicht van een ervaren bouwer kunnen meekrijgen, maar het geeft mij toch wel een stukje vertrouwen dat ik in elk geval met een meter kan checken of de boel gelijkmatig opgespannen is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nice! Misschien leuk dat wanneer je gaat bouwen, de leken hier een beetje meeneemt in het proces..? Tips 'n tricks en do's "n don'ts enzo :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: do 27 mei 2021, 11:29
Wat volgens Musson prima zonder meter kan, gewoon door te "plukken". Maar dat is dan precies zoiets wat je niet uit een boek of video kunt halen, als beginner weet je niet welke klank een goede spanning aangeeft. Dat zou je dan wellicht van een ervaren bouwer kunnen meekrijgen, maar het geeft mij toch wel een stukje vertrouwen dat ik in elk geval met een meter kan checken of de boel gelijkmatig opgespannen is.
Daar is een app voor “spoke tensioner gauge” in ieder geval voor iOS, maar waarschijnlijk ook wel zoiets voor Android. Je geeft de vrije lengte en de diameter van de spaak in en aan de hand van de klank geeft deze de spanning. Compleet met een tool voor het volledige wiel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Kapitein Iglo schreef: do 27 mei 2021, 11:45 Nice! Misschien leuk dat wanneer je gaat bouwen, de leken hier een beetje meeneemt in het proces..? Tips 'n tricks en do's "n don'ts enzo :bier:
Misschien de topic titel aanpassen naar bv : "zelfstandig wielen bouwen ,of meer algemeen : wielen bouwen , do's en dont's"" , "noem maar wat
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mad Wally schreef: do 27 mei 2021, 11:57
Daar is een app voor “spoke tensioner gauge” in ieder geval voor iOS, maar waarschijnlijk ook wel zoiets voor Android. Je geeft de vrije lengte en de diameter van de spaak in en aan de hand van de klank geeft deze de spanning. Compleet met een tool voor het volledige wiel.
Heb je die app ook geprobeerd of het overeen komt met de werkelijkheid ?, misschien een goede voor in het lijstje "Tools " :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: do 27 mei 2021, 11:29

Wat volgens Musson prima zonder meter kan, gewoon door te "plukken". Maar dat is dan precies zoiets wat je niet uit een boek of video kunt halen, als beginner weet je niet welke klank een goede spanning aangeeft. Dat zou je dan wellicht van een ervaren bouwer kunnen meekrijgen, maar het geeft mij toch wel een stukje vertrouwen dat ik in elk geval met een meter kan checken of de boel gelijkmatig opgespannen is.
Pak een goed wiel wat redelijk lijkt op wat je wilt bouwen en vergelijk.

Spaken die niet strak genoeg staan lopen vanzelf wel los als je geen verlijmde (=prolock oid ) nippels gebruikt. Lijm je ze wel, dan breken de spaken vanzelf wel.
Niet leuk, maar je leert er wel van.
Het eerste wiel gebouwd met alleen nippelsleutel, gewoon in frame. Hoe meer en beter gereedschap, hoe gemakkelijker het werkt en hoe sneller je tot een goed resultaat komt.

En gelijkmatig opspannen lukt me sneller op gehoor dan met spanningsmeter (die ik overigens wel gebruik). Ook om te kijken welke spaak ik aan moet spannen om een slagje eruit te halen tijdens opspannen ga ik niet met een spanningsmeter rotzooien, gaat me niet snel genoeg.
En dat blijft altijd nog wel een tip van mij: Eerst kijken wat er niet klopt en dat eerst oplossen. En niet domweg twee spaken links vastdraaien en twee rechts losdraaien om de velg bij de slag naar links te krijgen. En soms zit die losse spaak toch net niet op de plaats van de slag.

Ik zou ook eerst eens lekker aanklooien met het boek. En als je het leuk vind dan een keer een cursusje doen. Dan pak je veel meer op van de cursus.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: do 27 mei 2021, 11:59
Kapitein Iglo schreef: do 27 mei 2021, 11:45 Nice! Misschien leuk dat wanneer je gaat bouwen, de leken hier een beetje meeneemt in het proces..? Tips 'n tricks en do's "n don'ts enzo :bier:
Misschien de topic titel aanpassen naar bv : "zelfstandig wielen bouwen ,of meer algemeen : wielen bouwen , do's en dont's"" , "noem maar wat
Dat kun jij als topicstarter ;-)
Gewoon je openingspost bewerken en de titel aanpassen.

@Marke, op dit moment zit ik nog in de fase dat ik geen enkele haast heb.
Ik wil de dingen gewoon goed doen, duurt dat een uur dan duurt het een uur en als het er twee zijn is het ook prima :D
Het boek lezen en daarna een clinic doen lijkt mij ook goed, dan gaan de dingen uit het boek meteen leven. Al ga je er dan ook achter komen dat niet elke bouwer het precies hetzelfde doet als Musson :)

@Iglo, ik weet niet of mijn niveau al zodanig is dat ik de aangewezen persoon ben om beginners wegwijs te maken.
Of heb ik gewoon niet zoveel zin om telkens uit mijn concentratie te moeten stappen om plaatjes en notities te maken... :oops: :D
Ik beloof iig nog even niets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

kermit schreef: do 27 mei 2021, 12:37
Snelle Buffer schreef: do 27 mei 2021, 11:59

Misschien de topic titel aanpassen naar bv : "zelfstandig wielen bouwen ,of meer algemeen : wielen bouwen , do's en dont's"" , "noem maar wat
Dat kun jij als topicstarter ;-)
Gewoon je openingspost bewerken en de titel aanpassen.

@Marke, op dit moment zit ik nog in de fase dat ik geen enkele haast heb.
Ik wil de dingen gewoon goed doen, duurt dat een uur dan duurt het een uur en als het er twee zijn is het ook prima :D
Het boek lezen en daarna een clinic doen lijkt mij ook goed, dan gaan de dingen uit het boek meteen leven. Al ga je er dan ook achter komen dat niet elke bouwer het precies hetzelfde doet als Musson :)

@Iglo, ik weet niet of mijn niveau al zodanig is dat ik de aangewezen persoon ben om beginners wegwijs te maken.
Of heb ik gewoon niet zoveel zin om telkens uit mijn concentratie te moeten stappen om plaatjes en notities te maken... :oops: :D
Ik beloof iig nog even niets.
Ben zo vrij geweest de topictitel al wat aan te passen. @kermit, alle begrip. Ging me ook niet om een cursus van jouw hand, maar meer om jouw ervaringen. Dat kan ook met enkele plaatjes maar belangrijker, hoe je het achteraf hebt ervaren en wat je een volgende anders zou doen. Maar nogmaals, geen druk :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mess
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 08:51

Zo'n topic is zeker interessant!

Wat betreft het spaken heb ik ook wel enige ambitie om dit zelf te gaan doen. Ontbreekt nog een beetje aan tijd, prioriteit en ook wel het idee dat je het pas leert als je het op regelmatige basis gaat doen (en dat zie ik dan ook weer niet zo snel gebeuren).

En als je besluit om aan dan slag te gaan is vaak een eerste vraag hoe? En vervolgens ook met welke tools.. Om snel ook weer daarin door de bomen het bos een beetje kwijt te raken. Eerst een keer een cursus volgen zou wat mij betreft wel goed werken. Zodat je meteen ook wat meer feeling krijgt welke spullen (en welk goed materiaal) je echt nodig hebt. Overigens heb ik hét boek al wel aangeschaft.

Qua tools volgde ik al wel een ander interessant topic op dit forum; "Wielbouw tools": viewtopic.php?f=9&t=140180
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 27 mei 2021, 13:01 ...Maar nogmaals, geen druk :bier:
Hè gelukkig, dat slaapt een stuk geruster ;-)
(Zal wel wat plaatjes maken, al is het maar voor in de sys van de betreffende fiets).

@Mess, in principe kom je ook met Musson's boek al een end mbt de benodigde tools. Hij kiest ervoor om veel zelf te bouwen zoals de richtbok en de centreerboog maar niet iedereen heeft daar zin in (ik niet :)).

De Minoura of Rose's eigen richtbok schijnt ook heel aardig te voldoen en dan hoeft het niet heel duur te zijn. Maar zoals met alles kun je ook hier weer je zakgeld in no time zien verdampen, begin bijvoorbeeld meteen met de DT Swiss bok met alle meetklokken eraan :o :D

Sommige tools zijn noodzakelijk, andere zijn vooral handig(er) en nog weer andere zijn pure luxe.
Denk dat je ook niet ontkomt aan een paar adaptertjes voor steekassen, tenzij je richtbok van zichzelf al geschikt is voor steekasnaven. Die had ik via eBay laten komen, net als de spaakspanningsmeter. Als je iemand met een draaibank kent zijn ze ook makkelijk zelf te maken.

Je kunt ze ook van Shimano, Parktool etc. kopen maar dan betaal je minimaal het dubbele:
Afbeelding

De Parktool bok die ik heb kan ook 29" wielen met band aan, gisteren nog geprutst aan een wiel met 2.6 band erop en dat past zonder problemen. Al moest ik uiteindelijk de band toch demonteren omdat er een nippel kapot ging :-{
(beetje olie op de nippels wordt niet voor niets geadviseerd ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

kermit schreef: do 27 mei 2021, 11:29
Kapitein Iglo schreef: do 27 mei 2021, 10:32 Oh ja! Heb ik toen ook gebruikt - net als zo'n nippelschroevendraaiertje voor aandraaien van de nippels van binnenuit (hoewel je evt zonder kunt).
Die is volgens Musson essentieel ;-)
En dan wel met een punt van 3mm, dus dat heb ik ook aangepast op mijn nippeldriver.

Zo'n nippelsleuteltje wil ik nog wel een keer aanschaffen, tot nu toe gebruik ik een gepunt wattenstaafje naar Roger Musson's tip. Werkt ook, maar zo'n dedicated tooltje is wel handiger.

Morgen komen mijn carbon velgen voor de gravelbike binnen, dan kan ik eindelijk weer eens verder met de skills ontwikkelen... :D

Qua tools, ik wilde in eerste instantie ook voor een beetje betaalbare spullen gaan en had een Minoura richtbok besteld bij Rose. Die bleek -na enige tijd wachten en uiteindelijk zelf informeren- niet leverbaar en aangezien mijn geduld inmiddels op was heb ik mezelf toen getrakteerd op een Parktool. "Iets" duurder maar het ding voelt wel oerdegelijk aan en inmiddels ben ik de prijs ook vergeten ;-)
Daarnaast een China-spaakspanningsmeter. Die waardes zullen weliswaar niet perfect kloppen (ik heb hem ook niet geijkt) maar volgens mij is de herhaalnauwkeurigheid wel goed. Dus je kunt er wel goed mee checken of de spaken op dezelfde spanning staan.

Wat volgens Musson prima zonder meter kan, gewoon door te "plukken". Maar dat is dan precies zoiets wat je niet uit een boek of video kunt halen, als beginner weet je niet welke klank een goede spanning aangeeft. Dat zou je dan wellicht van een ervaren bouwer kunnen meekrijgen, maar het geeft mij toch wel een stukje vertrouwen dat ik in elk geval met een meter kan checken of de boel gelijkmatig opgespannen is.
Ik heb een plat bitje met een vijl/dremel bewerkt zodat het de juiste vorm heeft gekregen. En dan gewoon met schroefmachine. Liever lui dan moe ;).

En volgens mj doet Ernie Frieke het ook zo als ik de foto's zie op zijn site.
Laatst gewijzigd door MJV op do 27 mei 2021, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie