Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Gisteren spaken besteld bij de door mij genoemde webshop. Sapim Race en Sapim brass nippels. Inclusief verzendkosten €10 goedkoper dan bij Bike24 (en ik ben fan van Bike 24 8) ).

Dat is op dit bedrag een goede 20%. Ik bedoel maar :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik bestel daar ook regelmatig de spaken en nippels.
Maar het hangt er vanaf, als ik toch ook andere zaken nodig heb die bijvoorbeeld Bike24 op voorraad heeft kan het ook handig zijn daar de spaken meteen mee te laten komen. En als je oneven lengtes wilt hebben wordt de keuze vaak erg klein, dan mag je van geluk spreken als je ze üperhaupt ergens vind :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: di 20 september 2022, 10:21 Ik bestel daar ook regelmatig de spaken en nippels.
Maar het hangt er vanaf, als ik toch ook andere zaken nodig heb die bijvoorbeeld Bike24 op voorraad heeft kan het ook handig zijn daar de spaken meteen mee te laten komen. En als je oneven lengtes wilt hebben wordt de keuze vaak erg klein, dan mag je van geluk spreken als je ze üperhaupt ergens vind :-D
Dat zal dan ook niet voor niets zijn denk ik dan. Gewoon afronden naar boven. Die mm verschil zul je weinig van merken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: do 8 september 2022, 18:56 Ik bestel ze altijd bij wheel-partsshop.nl

Snelle verzending en bijna alles op voorraad. Wel voornamelijk Sapim.
hanjovdberg schreef: di 20 september 2022, 09:52 Gisteren spaken besteld bij de door mij genoemde webshop. Sapim Race en Sapim brass nippels. Inclusief verzendkosten €10 goedkoper dan bij Bike24 (en ik ben fan van Bike 24 8) ).

Dat is op dit bedrag een goede 20%. Ik bedoel maar :winkie:
Uiteraard was ik nieuwsgierig.
wheel-partsshop.nl bestaat niet
Wel wheel-partsshop.shop.
En ze zeggen dat ze DT en Sapim hebben, maar je kunt alleen Sapim kiezen.
Wel voordelig, maar dan betaal ik toch liever 20% meer...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat mag natuurlijk. Ik beheer niet jouw portemonnee. En ik spaak tot nu toe alleen met Sapim en dat gaat meer dan prima. En velen met mij :winkie:

Maar ik weet dat jij er wat minder mee hebt 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Dennis17e schreef: vr 19 augustus 2022, 11:58 Zijn er nog leden die klusjes aannemen om een wielset te bouwen? Zo ja dan verneem ik dat graag middels een pb voor verdere details :-q :bier:
Hier nog even op terug komen. Inmiddels rijd de vrouw naar volle tevredenheid rond met een setje gemaakt door Jan!

Hope Pro4
Raceface ARC 30
Sapim spaken & nippels

Afbeelding
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dennis17e schreef: di 20 september 2022, 20:20
Dennis17e schreef: vr 19 augustus 2022, 11:58 Zijn er nog leden die klusjes aannemen om een wielset te bouwen? Zo ja dan verneem ik dat graag middels een pb voor verdere details :-q :bier:
Hier nog even op terug komen. Inmiddels rijd de vrouw naar volle tevredenheid rond met een setje gemaakt door Jan!

Hope Pro4
Raceface ARC 30
Sapim spaken & nippels

Afbeelding
Mooi man :-q Jan die kan er wat van :winkie:

Overigens heb ik bijna dezelfde wielset en kleurstelling. Paarse ZTTO naven met de AR velgen. Alleen heb ik ze wat breder genomen.

Afbeelding
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Dennis17e schreef: di 20 september 2022, 20:20
Dennis17e schreef: vr 19 augustus 2022, 11:58 Zijn er nog leden die klusjes aannemen om een wielset te bouwen? Zo ja dan verneem ik dat graag middels een pb voor verdere details :-q :bier:
Hier nog even op terug komen. Inmiddels rijd de vrouw naar volle tevredenheid rond met een setje gemaakt door Jan!

Hope Pro4
Raceface ARC 30
Sapim spaken & nippels

Afbeelding
Is inderdaad een heel mooie set geworden. paars van de nippels en naven past perfect bij elkaar. Met kleuren wil daar nog wel eens verschil in zitten (vooral oranje).
Door de combinatie van de Hope naven en de offset van 4,5mm bij de velgen konden de spaken allemaal even lang blijven, en lag de spaakspanning links en rechts akelig dicht bij elkaar (+/- 10%). Dit geeft een heel stabiel wiel.

Veel leuke en veilige kilometers gewenst :-q
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Afgelopen week lekker aan het wielen spaken geweest. De dt 350 in de carbon velgen gespaakt voor de gravelbike. Verschil met Nextie was wel merkbaar. Beduidend meer moeite moeten doen om hoogte en zijwaartse slagen eruit te krijgen. Bij gebruik van nieuwe spaken en nippels. Dit in verhouding tot de Koozers met de gebruikte Duke Stars velgen en spaken+nippels die veel makkelijker gingen.

Wel sprake van een kwaliteits verschil qua ronding van de velgen blijkbaar. Maar ze staan mooi op spanning en het is uiteindelijk best mooi gelijkmatig geworden.

Praktijk moet gaan uitwijzen of ze net zo sterk en goed zijn als andere carbon velgen. Voor deze prijs iig wel een gokje waard. Had het geluk dat ze op een of andere manier vanuit België zijn verstuurd. Dus geen inklaringskosten.

Wat foto's van de gravelwielset;

Afbeelding
Afbeelding

Totaalgewicht van de set is 1446 gr. Toch niet slecht met Sapim Race spaken en messing nippels. Kan uiteraard allemaal lichter maar mooie balans in licht en sterk zo.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Voor de racer zou ik ook graag een nieuw setje bouwen.

Tot op heden heb ik 2 MTB setjes gespaakt en één wielset voor de weg (velgrem).

Nu heb ik iedere keer voor 32 spaaks gekozen. Dit omdat munson in zijn boek aangeeft dat je hiervoor beter kan kiezen.

Nu wil ik 45 mm wielen gaan spaken. Ik zie eigenlijk voornamelijk wielsets met 24 spaken. Ik wilde zelf eigenlijk voor 28 spaken gaan. Dit lijkt me sowieso 3en steviger wiel op te leveren. Of zie ik wat over het hoofd?
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ziet er goed uit Hanjo :-q

Gais
Je bedoelt racefiets velgen met een 45mm hoog profiel, zgn aero velgen?
Lijkt me vreemd om 45mm brede velgen in je wegfiets te zetten, maar wie weet :winkie:
Dan "moet" je ook kiezen voor aero spaken en liefst ook zo weinig mogelijk.
24 of 32 maakt weinig uit, je begint gewoon en dan komt het vanzelf goed.
Ik zou sowieso messing nippels gebruiken.
Bij weinig spaken is het extra gewicht alleen nog maar kleiner (13g bij 32).
Messing kan je strakker aandraaien en als je velgen van carbon zijn oxideren ze ook niet kapot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

gaisdergerman schreef: wo 12 oktober 2022, 21:08 Voor de racer zou ik ook graag een nieuw setje bouwen.

Tot op heden heb ik 2 MTB setjes gespaakt en één wielset voor de weg (velgrem).

Nu heb ik iedere keer voor 32 spaaks gekozen. Dit omdat munson in zijn boek aangeeft dat je hiervoor beter kan kiezen.

Nu wil ik 45 mm wielen gaan spaken. Ik zie eigenlijk voornamelijk wielsets met 24 spaken. Ik wilde zelf eigenlijk voor 28 spaken gaan. Dit lijkt me sowieso 3en steviger wiel op te leveren. Of zie ik wat over het hoofd?
Mocht je interesse hebben. Bovenstaande velgen zijn 28H en 30 hoog. Het toeval wil dat ik nog zo'n setje heb ontvangen. Precies dezelfde. Pb me maar.

Ze bevallen mij erg goed en ik vind ze ook erg mooi staan. Voordeel van 28 of 32h is dat naven ook goed verkrijgbaar zijn in die maten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Straightpull wielen hebben vaak 24 spaken, maar als je alles nog moet aanschaffen zie ik geen reden om niet voor 28 of 32 te gaan. Mijn Nextie/Hope wielen hebben ook 32 spaken, die velgen zijn 44mm hoog.
In dit specifieke geval had ik al naven liggen die ik daarvoor wilde gebruiken, en die hadden 32 gaten :)

Ik wil nog wel een keer een set met straightpull spaken bouwen, niet omdat het beter is (dat is het niet) maar omdat het leuk is verschillende dingen te doen en straightpull er vaak ook wel mooi uitziet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Niemand hier die een losse velg van Salsa chroomkleur, 32h, erd 603, hoge velg met dacht 25 inwendig ong beschikbaar heeft?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Moet het echt een Salsa zijn?
Anders kan je een andere 25mm velg kiezen met ERD 603 (of 602 of 604).
Die ERD is vrij gangbaar. Je zou zelfs een zwarte kunnen opschuren/polijsten of bleken met caustic soda.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie