Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Binnenkort moet hier ook weer wat gespaakt worden, en nu ben ik dus op zoek naar DT Swiss comp race spaken. Ik kan ze alleen nergens vinden. Heeft iemand hier nog een adresje voor?
Sneeuwmonster
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Bike 24 heeft ze waarschijnlijk wel....


https://www.bike24.com/p215712.html?menu=1000,1868,1994
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Misschien zijn ze nu op na mijn bestelling die al onderweg is ... :lol: 8) :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zojuist toch maar een paar extra spaken besteld, anders kan ik het voorwiel niet af maken. Omdat zes spaken de verzendkosten niet rechtvaardigen was ik genoodzaakt nog wat meer spullen te bestellen :D
Het achterwiel is klaar, volgens mij zijn de 290mm spaken prima op lengte. Komen net tot aan de gleuf in de nippel.
291mm kan denk ik ook maar 292mm steekt door de nippel heen dus da's zinloos.

Band ligt er al op, en het rood van de ZTTO naven zit heel dicht tegen dat van Hope aan dus ik kan in stijl mijn Merida van een mullet-setup voorzien als ik wil :tong
(Daar zitten 27.5" Hope Fortus 35 wielen in met rode naven en 2.8 banden).

Net als bij de eerdere set met Race Face ARC27 velgen was het met de AR30 eigenlijk niks meer dan van begin tot eind alles gelijkmatig strakker zetten, echt een hele makkelijke velg om te spaken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Marke schreef: di 28 december 2021, 20:12 Bike 24 heeft ze waarschijnlijk wel....


https://www.bike24.com/p215712.html?menu=1000,1868,1994
Dank u!
Ze zijn besteld.
Sneeuwmonster
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: wo 29 december 2021, 22:01 Zojuist toch maar een paar extra spaken besteld, anders kan ik het voorwiel niet af maken. Omdat zes spaken de verzendkosten niet rechtvaardigen was ik genoodzaakt nog wat meer spullen te bestellen :D
Het achterwiel is klaar, volgens mij zijn de 290mm spaken prima op lengte. Komen net tot aan de gleuf in de nippel.
291mm kan denk ik ook maar 292mm steekt door de nippel heen dus da's zinloos.

Band ligt er al op, en het rood van de ZTTO naven zit heel dicht tegen dat van Hope aan dus ik kan in stijl mijn Merida van een mullet-setup voorzien als ik wil :tong
(Daar zitten 27.5" Hope Fortus 35 wielen in met rode naven en 2.8 banden).

Net als bij de eerdere set met Race Face ARC27 velgen was het met de AR30 eigenlijk niks meer dan van begin tot eind alles gelijkmatig strakker zetten, echt een hele makkelijke velg om te spaken.
Ik ga het setje samen met Jan doen zodat ik zeker weet dat het top in elkaar zit. Zal het voorwerk vast doen en dan afmaken met hem samen.

Eerdere setjes waren vervanging van een velg of naaf maar een hele nieuwe set wil ik wel graag helemaal top hebben. En ik zal er denk ik wel wat van opsteken :bier: :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Velgen, spaken en nippels zijn ondertussen ook al weer binnen. Bike24 is soms bijna net zo snel als een NL'se webshop.

Wel wat krassen op een velg :-? . Net als een vreemd achterblijfsel wat in de holle velg was blijven zitten en hoorbaar door de velg bewoog. Maar even een mailtje naar ze gestuurd. Bike24 kennende komen ze wel weer met een oplossing.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Nu dacht ik mijn wielen toch goed te hebben gebouwd en vooral de spaak spanning goed te hebben.
Wiel meerdere malen gekraakt (wat is een niet-boost wiel eigenlijk slap aan de cassette kant) en spaken altijd weer een stukje terug om verdraaien tegen te gaan.

Nu laatst zomaar een losse spaak.
Wiel bleef met rad15 ozon25 velgen netjes recht.

Wat kun je hier aan doen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn meerdere oorzaken, dus meerdere oplossingen.
Als de cassette kant het toelaat zou je de spaakspanning kunnen verhogen.
Dat gaat loslopen aan de andere kant tegen.
Het zou kunnen dat je spaken zijn opgerekt.
(Met een niet nader te noemen merk heb ik in het verleden daar hele slechte ervaringen mee)
Je kan borgmiddel op het schroefdraad aanbrengen.
Rode Loctite trekt tussen het schroefdraad, maar is vrij definitief.
Andere middeltjes breng je op het draad aan, dus dan moeten de nippels los.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Is de nippel veel versteld? Dan kan de threadlocker wat minder zijn geworden.
Messing nippels werden wel met een tang dicht geknepen, voor alu is dat geen optie.
Als de spanning in het wiel goed is en de velg geen dreun heeft gehad, zou je een nieuwe nippel kunnen proberen. Of wat blauwe loctite.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De spaakspanning zit al aan de hoge kant.
Loctite vindt ik ook geen optie.
Grote kans dat ie een tik heeft gehad, ik ben doorgaans niet heel zachtzinnig met de spullen.
Dit is trouwens wel een boost wiel.

Maar even aankijken dus, het is van de 5? door mij gespaakte wielen de eerste die iets mankeert.
Wel ook het wiel wat het meest te verduren heeft.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

tiewrap schreef: di 4 januari 2022, 04:30 Wel ook het wiel wat het meest te verduren heeft.
Zomaar een idee, maar is een Ozone 24 dan wel de beste velg voor het doel?
430 gram en xc-gericht staat er op de site bij. Voor pittig gebruik zou ik een andere velg gekozen hebben (wellicht de Ozone 30).

"Zomaar" loslopen gebeurd natuurlijk niet, ook al weet je (nog) niet welke, er is wel een aanwijsbare oorzaak voor.
Misschien was de draad van de spaak of de nippel niet perfect, is de spaak te ver opgerekt, er moet iets gebeurd zijn waardoor de nippel los kon lopen want bij een spaak die strak genoeg staat gebeurd dat niet zomaar.

Gaat het om een spaak aan de non-drive side of niet?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

tiewrap schreef: ma 3 januari 2022, 23:38 Nu dacht ik mijn wielen toch goed te hebben gebouwd en vooral de spaak spanning goed te hebben.
Wiel meerdere malen gekraakt (wat is een niet-boost wiel eigenlijk slap aan de cassette kant) en spaken altijd weer een stukje terug om verdraaien tegen te gaan.

Nu laatst zomaar een losse spaak.
Wiel bleef met rad15 ozon25 velgen netjes recht.

Wat kun je hier aan doen ?
Grappig, dat is precies wat mij ook is overkomen. 1,5 jaar geleden onder deskundige leiding van Lars mijn eerste wielen gebouwd. Carbon Eie velgen, Dt swiss 350 boost naven, competition spaken en Sapim polyax alu nippels. Alles mooi recht en heel gelijkmatig op spanning.
Regelmatig de spaakspanning gecontroleerd door even met een schroevendraaier tegen de spaken te tikken, maar nooit iets raars gehoord. Na verloop van tijd groeit het vertrouwen en verwatert de controle… tot ik vorige week na ca 6000 km de cassette verwisselde en ik ontdekte dat een spaak écht los zat. Ook een hele lichte slingering in het wiel (hooguit enkele tienden), maar met een stijve carbon velg is het effect van één losse spaak niet heel groot. Vervolgens de spaak weer op spanning gezet. Daarna alles weer langs gelopen, maar slingering en spaakspanning waren weer prima.
Best wel bijzonder.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

wellicht toch een spaak of nippel die net niet lekker op z'n plek zat bij het bouwen
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zomaar een idee, maar is een Ozone 24 dan wel de beste velg voor het doel?
430 gram en xc-gericht staat er op de site bij. Voor pittig gebruik zou ik een andere velg gekozen hebben (wellicht de Ozone 30).

"Zomaar" loslopen gebeurd natuurlijk niet, ook al weet je (nog) niet welke, er is wel een aanwijsbare oorzaak voor.
...
Is de velg nog in orde, en dan vooral het spaakgat vd betreffende spaak?
Bultje of scheurtje?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie