e*13 dropper niet helemaal naar boven

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo allemaal

Ik heb een 'mechanische' dropper post, e*thirteen TRS. Dat is met een veer, geen hydraulische cartridge.
Ik heb m al een 2.5 jaar, overgezet van mijn vorige fiets.
Het is een mechanische, met een paar posities en die met een klank normaal naar boven schiet. Voorzichtig zijn als je niet met een hoog stemmetje wil gaan praten.

Kent iemand dat type?

Sinds enige tijd gaat hij niet meer helemaal omhoog, en langzaam. Ik moet hem met mijn benen omhoog trekken van de 80% naar de 100% positie.
Ik heb de bovenkant er al afgehad om de veer schoon te maken en opnieuw in te vetten.
De collar er afgedraaid, schoongemaakt en met schokdemperolie gevet.
Ik probeer ook de seatpost clamp niet te hard te spannen om m niet af te knijpen.
Ik probeer de unit er niet in z'n geheel uit te moeten halen want dat is een crime met de interne kabel routing.

Iemand nog een idee? Zou ik de veeractie feller kunnen maken door hem meer in te drukken door een bus in de binnen buis erop te zetten?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Loshalen kan toch ook zonder de hele kabel eruit te trekken?
De lever los halen op het stuur (kabel laten zitten) en dan het geheel doorvoeren tot je de kabel onder de pen los kan halen.
"This species has amused itself to death"
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Heb deze ook 2 jaar gehad op mijn Jeffsy. Hij is vrij vatbaar voor stof en heeft onderhoud nodig. Er zit 5jaar garantie op dus ik zou e13 even mailen. E13 is goed met hun service. Voor alleen verzendkosten kun je ‘m naar Duitsland sturen en heb je ‘m binnen een weekje of zo weer terug. Bij mij hebben ze toen voor niks een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Overigens zullen ze je ook een guide sturen om zelf wat basis zaken In te stellen. Je zult m dan wel uit het frame moeten halen. Zoals hierboven aangegeven is dat een eitje als je de remote even loshaalt van je stuur.

Intussen ben ik overstapt op een Fox Transfer omdat ik constant kleine en grotere problemen had met de e13.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

mfacey schreef: vr 23 april 2021, 20:39 ....Hij is vrij vatbaar voor stof en heeft onderhoud nodig. Er zit 5jaar garantie op dus ik zou e13 even mailen. E13 is goed met hun service.

hmm ik heb een helpdesk case geopend by e13 op 23 april maar nog geen antwoord buiten ' wegens corona langere responstijd' .
stof kan zijn; als ik de collar losmaak en licht inoliet , schoonmaakt, dan dan een 10x op en naar laat springen gaat hij wel tot de hoogste positie. maar na een stukje rijden weer hetzelfde euvel.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

jawel gisteravond een mail gekregen van e13.

het is normaal dat ze na een jaar of wat langzamer omhoog gaan en niet helemaal naar boven

ik kreeg volgende adviezen:

1) uit elkaar halen en schoonmaken (dat had ik al deels gedaan; of een keer veel tijd nemen en helemaal demonteren)

2) de veer uithalen en oprekken; daar had ik nog niet aan gedacht, ga ik eens uitproberen

3) hun nieuwe model kopen (tja....)
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Betere, langere, zwaardere veer monteren, of, als je toch nooit helemaal onderin komt: stukje opvullen.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar zou serieus overwegen dat ding te vervangen. Zodra je verder gaat lezen over alle ellende met die dropper dan weet je dat het wachten is op het volgende probleem.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ik heb mijn e13 dropper helemaal gedemonteerd en schoongemaakt . flinke klus en het was oppassen om geen kogellagertjes kwijt te raken. Dat ging goed.
Ik moest ook een nieuwe binnenkabel trekken en de buitenkabel verzetten. Ik heb de springveer schoongemaakt en uitgerekt.
Daarna sprong hij weer goed naar boven. Maar ik kwam er tijdens een eerste testrit achter dat ik een klein blokje 'slotje' van zo'n 2 millimeter dat het zadel in de juiste positie houdt, kwijt ben gespeeld. Ik heb zelf met stukjes blik wat gemaakt, dat lijkt te werken, en ik heb e13 toch een mail gestuurd met de vraag of ik een vervangingsonderdeeltje kan krijgen. Te zien.
Maar vandaag met een flinke tocht met veel technische stukken is mijn binnenbuis los gekomen, waardoor het zadel en de binnenbuis een rotatie speling heeft van wel 20 graden.
Ik ga toch een kijken naar een ander merk. Er is op dit forum een dropper topic zag ik , als iemand een advies heeft?
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Dat stukje heet een "key". Ethirteen heeft ze gewoon los. Ik ben er ook wel eens eentje kwijt geraakt bij onderhoud en kreeg gratis een nieuwe toegestuurd.

Er zijn talloze reviews online te vinden over droppers. De consensus is wegblijven bij Rockshox Reverb. Oneup maakt een goede met veel drop (als je dat zoekt), maar ook de goedkopere opties van bijv BrandX worden prima aangeschreven. Op de Pinkbike lees je heel veel goede verhalen over PNW maar die zijn helaas niet of maar heel moeilijk hier te krijgen.
Ik heb vorig jaar zelf voor een overjarig model Fox Transfer gegaan op aanraden van MTBWorks -> dat was de enige dropper die hij eigen nooit met problemen binnenkreeg. Reverb was lopende band werk daarentegen.

Ik weet trouwens niet of je ook de TRS remote hebt van Ethirteen? Zo ja dan is het ook even opletten of die nog wel te gebruiken is bij je nieuwe dropper. Bij de Fox gelukkig wel, maar bij sommige merken zit het nokje juist bij de remote ipv de dropper, dus dan zul je ook die moeten vervangen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ik heb idd de TRS remote van E13. Ik vroeg me ook af of die werkt met bijv een OneUp.
het viel me open dat de sets oneup dropper + remote overal uitverkocht zijn, maar alleen de dropper staat nog wel op bikecomponents.de. 50Eur voor een remote is ook erg duur.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

nederbelg2 schreef: za 15 mei 2021, 16:20
Maar vandaag met een flinke tocht met veel technische stukken is mijn binnenbuis los gekomen, waardoor het zadel en de binnenbuis een rotatie speling heeft van wel 20 graden.
ik heb vandaag hem weer uit elkaar gehaald. voor de kenners: de schroefbus met de shimano cassette spider onderaan was losgeraakt (met wringen aan het zadel). alles weer opnieuw ontvet, met locktite vastgezet. een probleem is dat het niet meevalt met een momentsleutel de spider goed vast te zetten, je moet dan de buitenbuis van de dropper vast (in een bankschroef oid) zetten, daar ben ik heel voorzichtig mee.
Nu weer in order maar ik heb er te veel gedoe mee. Ik hoop dat een dropper zonder mechanische veer betrouwbaarder is.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

nederbelg2 schreef: zo 16 mei 2021, 16:35 ik heb idd de TRS remote van E13. Ik vroeg me ook af of die werkt met bijv een OneUp.
het viel me open dat de sets oneup dropper + remote overal uitverkocht zijn, maar alleen de dropper staat nog wel op bikecomponents.de. 50Eur voor een remote is ook erg duur.
Van de site van one up:
Remote Compatibility:

SRAM Matchmaker X - SRAM MMX clamps
Shimano I-spec-EV - 12 speed XTR M9100, XT M8100 and SLX M7100
Shimano I-spec II - 11 speed XTR M9000, XT M8000, SLX M8000 only
22.2mm Bar Clamp - All other groups 10 speed SHIMANO
Cable clamping remote only (post requires cable stop to be assembled at base of post)

Dus met alleen de dropper kom je er wel. Tip: even meten of het formaat wat je in gedachte hebt in je frame gaat passen!
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

bedankt - je kan idd de OneUp remote met juiste clamp vastzetten aan de (in mijn geval Shimano) remhendel.

Maar ik vraag me af of dat veel zin heeft en of veel mensen dat doen. Ok, wat 'schonere' cockpit, maar als ik de site van shimano over integratie systemen zie:
https://bike.shimano.com/en-EU/technolo ... pecev.html
dan is er niet veel positionerings vrijheid (behalve bij XTR). Maar 20° voor SLX/XT.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat mijn huidige E13 lever genoeg actuatie heeft om een andere dropper toe activeren.
als het niet werkt kan ik altijd nog de goedkopere Zitto remote kopen , met BTW etc komt die op een 20Eur.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen.
Die Shimano Ispec moet je laten voor wat het is.
Meneer Shimano verwisselt vaker van Ispec standaard dan van onderbroek.
Vandaag of morgen snijdt je je in de vingers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie