zingende remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo allen
bedankt voor jullie reacties.

Ik had zelf ook bedacht dat er iets resoneert.
Maar het zingen houd op als ik rem, of de rem licht laat slepen. Dus denk ik toch aan het remsysteem. Meestal begint het past na enkel minuten of soms zelfs langer.
Ik had de remschijf gecontroleerd (niet los, niet krom). Ook geen probleem met de steekas, netjes gevet.
Vanwege de suggesties over losse spaken, heb ik die ook allen gecontroleerd. Ik heb een spaaktensie meter (van Ali, maar zelfde systeem als Parktools). Alle spaken zijn netjes tussen 100-140 kgf.

Dus heb ik vandaag de zuigerschoonmaak exercitie die Kermit aanbeveelt toegepast, om gelijklopende zuigers te garanderen. Omdat mijn bleedblok tegelijk alle 4 zuigers fixeert, heb ik 2 stukjes hout gezaagd, elk met de halve lengte van de caliper opening, een met de volledige breedte en een met de halve breedte. De hele caliper losgemaakt van het frame en alles, boutjes en ringetjes schoongemaakt en van een beetje creakfreak voorzien. Met het dikke blokje kon ik twee zuigers vastzetten, en dan met het dunne blokje en veel remmen/pompen de andere 2 uit laten komen (maar niet te ver). Bij een van de 2 paren, leek idd een van de twee zuigers verder uit te komen dan de andere. Ik heb de buitendiameter (ik schat 3-5 mm) schoongemaakt met een wattenstaafje met remreiniger , en daarna gecoat met een wattenstaafje met minerale Shimano remolie. En een paar keer uit laten komen en terug gedrukt met een plastic bandenlichter. Remblokken opgeschuurd en gemonteerd.
Voorlopig loopt hij niet aan en is hij geruisloos, maar dat is normaal als ik eraan geprutst heb. Voor morgen staat een tour op het programma (modder en regen verwacht hier in Belgie), dus dat is de test case (fingers crossed :wink: )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi zo, dat klinkt :winkie: goed.

140kgf is trouwens best veel, klopt je meter wel?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

helaas, na een 20 tal minuten euvel weer terug :~
mijn maat zegt dat het meer lijkt voor te komen als ik kracht zet, bijv in lage versnelling berg op.


spaakspanning: de meter geeft midden van de schaal, 30 -35, wat volgens de conversietabel met 2 mm spaken neerkomt op 100-140 kgf. Dat is ook de zelfde meetwaarde waarmee ik de fiets gekregen heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

dat het meer lijkt voor te komen als ik kracht zet, bijv in lage versnelling berg op.
Als dat zo is, dan flext er iets in je achterbrug ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Wellicht minimale speling op je naaflagers? Met grotere schijven kan dat wat eerder kritisch zijn, vooral bij aanzetten of schuin belasten.
Succes met de zoekactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Heb je de meest eenvoudige suggestie van Mad Wally al geprobeerd?
Veertje wijder zetten deed het 'm bij mij namelijk.
Met xt m8120 en ook gekoelde blokjes die zo groot zijn dat ze trillen op hun plek.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MW heeft wel een punt, ik heb ooit immitatie (Juicy) blokjes gehad die prima waren, maar de veertjes waren scheef, haakten in de schijf

Of gewoon een keer de originele Shimano blokken proberen?
(Met origineel veertje)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Bij mij zitten er originele Shimano blokjes in met die koelribben.
Deze: Afbeelding
Ze zijn al met al fors maar op hun plek in de klauw is er best wat ruimte.
Door de forse omvang met deze interne ruimte ontstaan er kleine beweginkjes van het blokje in de klauw.
Als je deze:
Afbeelding
plaatst in een m7120, m8120 of m9120 dan is het al een stuk minder zonder aanpassingen.

Zoals gezegd hielp het bij mij om de veer aan te passen en meteen was het in orde.
Ik zie dat jouw klauwen niet die lompe koelvindingen hebben maar wellicht komt het rammelen overeen en helpt dat veertje aanpassen toch.
Stuk eenvoudiger (als het werkt bij jou dan natuurlijk) dan alle andere suggesties dus ik zou hier mee beginnen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo mede-denkers

veertjes; ik had idd de veeertjes , ook de laatste keer, wat verder uit elkaar getrokken. Ben altijd wel bang dat ik de 2 armpjes ongelijk uitrek en het dan juist slechter maak.
blokjes: ik heb nu jagwire semi metallic blokjes. Ik had enkele maanden geleden al terug gewisseld naar originele Shimano resin blokjes, dat maakte toen geen verschil .
ik heb gelijk na aanschaf van deze fiets bijna een aar geleden wel de originele af fabriek , zachter 'resin only' remschijven uitgewisseld naar magura harde, geslepen schijven voor metallic en semi metallic (ook bediscusseerd in een ander topic). Deze hebben een ander gatenprofiel. Misschien dat ik binnenkort de oude weer eens terug zet (nog in de kist) , maar ik heb grote twijfels of dat moet uitmaken.

Achterbrug of naaflagers: hebben jullie tips hoe daar naar te kijken / dat uit te sluiten?

ps ik ben ooit eens voor mijn werk in zo'n testcabine geweest van een autoconstructeur waar ze zoeken naar resonanties, rateltjes etc voor nieuwe modellen autos. Vol sensoren en trillingsgeneratoren etc. Zou ook zoiets moeten hebben :-)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ok, jammer dat het niet hielp :(

Schijven ruilen maakte bij mij niks uit trouwens.
Ik rij nu met iets dikkere formula monolithic en die hadden hetzelfde effect als Shimano xt.
Maar goed bij mij zat het dus duidelijk in het rammelen van de blokjes.
Succes met verder zoeken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Achterbrug of naaflagers: hebben jullie tips hoe daar naar te kijken / dat uit te sluiten?
Zet iemand van minstens jouw gewicht op de fiets.
Kijk tussen de blokjes en de schijf door, met en zonder gewicht.
En gewicht op de ene en andere pedaal.
Wit papier of de grond helpt als je tussen de blokje door kijkt.
Als de vrije ruimte veranderd, dan is er ergens beweging.
Naaf of achterbrug.
Je zou dan de rem in belaste toestand kunnen stellen.

(Heb ooit een Giant gehad, die deed dat ook. Uiteindelijk 2x de achterbrug gescheurd, flex in alu is meestal geen goed idee op de lange duur.)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Goed tip van het wit papier.
Als je alleen wilt weten of je het in de hoek van flex of speling moet zoeken kun je ook op de fiets gaan fietsen. Rustig laten rollen zonder trappen. Geen geluid, dan fiets rustig kantelen. Keer links en rechts. Nog geen geluid, dan een keer aanzetten en tegelijk agressief kantelen. Klinkt omslachtig, maar is zo gebeurd en een ogenschijnlijk stille fiets met een beetje spelen kan dan prima "zingen".
Nogmaals succes met zoeken.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

wel, ik heb achter mijn remschijf Magura (gehard) terug vervangen naar de originele Shimano 'resin only', en mijn semi metallic blokjes vervangen door shimano resin blokjes.
Gisteren een enerverend tocht gemaakt van 40 km (in de regio hier ook overstromingen, dus soms waterfietsen...) - de hele tocht geen piep gehoord....

Van voren heb ik nog steeds de Magura schijf en semi metallic, nooit een probleem gehad daar.
En ik had al eens eerder terug resin blokjes op de magura schijf achter gezet, dat was nog steeds aan het zingen.
voordat iemand het vraagt; ik had het aanhaalmoment van de direct mount borgring van de schijf al eerder gecontroleerd, de schijf zat goed vast

dus vreemd; misschien kan ik nog niets zeggen na 1 rit, maar het lijkt er op dat Magura achter + semi metallic + Cube stereo fiets niet samen gaan? Een of andere systeemresonantie.
ik ben blij dat het zingen zo voorbij is (knock on wood) ik werd er gek van en had geen fietsbel meer nodig... Ik reed bijna constant met half ingeknepen remmen om het te dempen.

In het najaar en winter wil ik toch liever semi metallic of metallic blokjes, vind ik toch wat zekerder bij veel modder. Maar in een ander topic was al gezegde dat die wel op een 'resin only' schijf gaan, die slijt alleen wat harder.
.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

bedankt overigens voor alle tips om achterbrug of lagers te checken. :-q
mocht het euvel weer terugkomen, ga ik dat eens proberen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met die Resin Onñy schijven kan je ook gewoon metalic blokjes gebruiken hoor.
Ze ontploffen echt niet.

Mooi dat het is verdwenen, wel jammer dat je 2 dingen tegelijk hebt gewisseld, nu weet je niet of het aan de schijf of de blokjes ligt :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie