hallo
ik heb sinds een paar maanden last van een zingende achterrem.
Ik weet, er zijn veel threads en veel videos over piepende /gillende remmen, maar die lijken mij voor natte situaties en tijdens het remmen.
ik heb Shimano 4 pots MT420 's , en ik heb er nu semi-metallig jagwire pads in zitten.
Remschijf 203mm, die moest ik afgelopen najaar na aankoop van de fiets wel vervangen want af fabriek zat er een 'resin only ' schijf op, grr.
Ik heb geen probleem tijdens remmen , of alleen het normale gejank (metallic) als hij nat of vuil is.
Maar tijdens vrijloop begint hij te zingen, te resoneren. Hoog fluitend geluid. Vervangd de fietsbel voor wandelaars maar niet leuk.
De remblokken zijn nog vrij nieuw, geen krassen, nog veel vlees. De remschijf idem.
Ik heb al een aantal keren de blokken opnieuw afgeschuurd, gereinigd met IPA, omgedraaid, de hele remunit schoongemaakt, de zuigers terug ingedrukt met een bandenlichter, de remunit gecentreerd om de schijf door hem los te maken en te remmen, ook gecentreerd op het oog voor/achter/links/rechts met tikjes (zoals te zien op Youtube kanalen), maar helaas. In de fietsstand zie ik niet veel aanlopen, rubbing.
Vaak is het goed gedurende een kwartier nadat ik vertrek, maar dan begint hij weer zacht en steeds harder te zingen.
Ik denk dat het de remmen zijn want als ik licht de remhendel indruk houd het op - gedurende een paar minuten.
Ik heb ook gecontroleerd of the remschijf niet los zit, maar lijkt het ook niet te zijn.
Het lijkt erop te verergeren als ik een stuk slechtere weg gehad heb ... ik woon in belgie dus veel kasseien, zelfs in het bos:-)
Heeft iemand een idee waar ik verder nog naar zou kunnen kijken?
bedankt
Chris
zingende remmen
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Lijkt toch door (lichtjes) aanlopen veroorzaakt te worden. Punten om naar te kijken:
- zijn de remnokken op het frame 100% recht/haaks? Een goede fietsenmaker kan dat checken en ook frezen als het niet perfect is.
- maak je remmen eens goed schoon, en dan bedoel ik de zuigertjes. Dat is een priegelwerkje, en je moet ook goed opletten dat je de zuigertjes niet te ver naar buiten laat komen. Het beste kun je een stukje hout tussen de twee zuigertjes stoppen waar je niet aan bezig bent, dan kunnen die niet bewegen als je de hendel iets intrekt.
Dan de andere twee -voorzichtig!- wat naar buiten laten komen en met een wattenstaafje met wat remolie (die ook in je remmen zit) de randjes zo goed mogelijk schoonmaken. Vervolgens houtje verplaatsen en de andere twee doen.
Mochten jouw remmen al de keramische zuigertjes hebben, ben daar zeer voorzichtig mee want die zijn uiterst kwetsbaar! (Ik dacht vanaf SLX en hoger, maar check het even voor de zekerheid).
Afstellen zou ik volgens het filmpje van Hope doen, dus de caliper centreren boven de schijf en dan de blokjes/zuigertjes "corrigeren". Dat is een betere methode dan alleen de rem inknijpen en dan de bouten vast zetten.
Mocht je zes bouts schijven hebben kun je ook het volgende nog doen, om echt elke mogelijke oorzaak uit te sluiten: los de zes boutjes en haal de schijf eraf, en maak het aanlegvlak op de naaf en de schijf grondig schoon. Houdt bij het weer terug monteren de schijf met een hand naar rechts gedraaid terwijl je de boutjes kruislings licht vast zet. Daarna in twee stappen de boutjes kruislings tot het aangegeven koppel vastzetten.
Zo ligt de schijf aan tegen de boutjes in de richting van de remkracht en heb je een mogelijke speling geminimaliseerd.
(Ik ga ervan uit dat je de schijf op rechtheid hebt gecontroleeerd, een slingerende schijf loopt heel snel iets aan).
- zijn de remnokken op het frame 100% recht/haaks? Een goede fietsenmaker kan dat checken en ook frezen als het niet perfect is.
- maak je remmen eens goed schoon, en dan bedoel ik de zuigertjes. Dat is een priegelwerkje, en je moet ook goed opletten dat je de zuigertjes niet te ver naar buiten laat komen. Het beste kun je een stukje hout tussen de twee zuigertjes stoppen waar je niet aan bezig bent, dan kunnen die niet bewegen als je de hendel iets intrekt.
Dan de andere twee -voorzichtig!- wat naar buiten laten komen en met een wattenstaafje met wat remolie (die ook in je remmen zit) de randjes zo goed mogelijk schoonmaken. Vervolgens houtje verplaatsen en de andere twee doen.
Mochten jouw remmen al de keramische zuigertjes hebben, ben daar zeer voorzichtig mee want die zijn uiterst kwetsbaar! (Ik dacht vanaf SLX en hoger, maar check het even voor de zekerheid).
Afstellen zou ik volgens het filmpje van Hope doen, dus de caliper centreren boven de schijf en dan de blokjes/zuigertjes "corrigeren". Dat is een betere methode dan alleen de rem inknijpen en dan de bouten vast zetten.
Mocht je zes bouts schijven hebben kun je ook het volgende nog doen, om echt elke mogelijke oorzaak uit te sluiten: los de zes boutjes en haal de schijf eraf, en maak het aanlegvlak op de naaf en de schijf grondig schoon. Houdt bij het weer terug monteren de schijf met een hand naar rechts gedraaid terwijl je de boutjes kruislings licht vast zet. Daarna in twee stappen de boutjes kruislings tot het aangegeven koppel vastzetten.
Zo ligt de schijf aan tegen de boutjes in de richting van de remkracht en heb je een mogelijke speling geminimaliseerd.
(Ik ga ervan uit dat je de schijf op rechtheid hebt gecontroleeerd, een slingerende schijf loopt heel snel iets aan).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11
bedankt Kermit
lijkt wel een klus!
ja de schijf 'zwabbert' niet. en het is een centerlock.
ik had de zuigertjes wel schoongemaakt met brakecleaner en wattenstaafje.
jij zegt dat ik er een blokje tussen moet doen , licht remmen zodat ze naar buiten komen, en dan inolien?
De zuigers staan standaard tamelijk vlak, de remblokken zijn niet versleten.
ik zal dat filmpje een opzoeken; ik had er een of 2 gezien (sickbiker?) dat je met zachte tikjes centreert.
zou het veertje van de pads een rol kunnen spelen ? als ik er van boven in kijk zie ik dat het oogje (met splitpen) niet altijd in het midden van de spleet blijft.
lijkt wel een klus!
ja de schijf 'zwabbert' niet. en het is een centerlock.
ik had de zuigertjes wel schoongemaakt met brakecleaner en wattenstaafje.
jij zegt dat ik er een blokje tussen moet doen , licht remmen zodat ze naar buiten komen, en dan inolien?
De zuigers staan standaard tamelijk vlak, de remblokken zijn niet versleten.
ik zal dat filmpje een opzoeken; ik had er een of 2 gezien (sickbiker?) dat je met zachte tikjes centreert.
zou het veertje van de pads een rol kunnen spelen ? als ik er van boven in kijk zie ik dat het oogje (met splitpen) niet altijd in het midden van de spleet blijft.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een keer andere (de originele?) remblokjes proberen?
Blokjes goed inremmen?
(Resin-only schijf doet het ook met metal blokjes)
Blokjes goed inremmen?
(Resin-only schijf doet het ook met metal blokjes)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11
nou weet je dat zeker?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 23 april 2021, 13:22 (Resin-only schijf doet het ook met metal blokjes)
schijven zijn ander materiaal en anders doorgehard.
je kan het zien; de goedkope resin only schijven zijn simpel gesmeed, (ronde hoeken); de hogere kwaliteits schijven zijn geslepen na het harden (scherpe hoeken).
veel bronnen waarschuwen voor hoge schijf slijtage als je metal blokjes op een zachte schijf gebruikt.
ps blokken inremmen: ja dat heb ik gedaan, een stuk of 5 keer bij zo'n 25 kmh goed inremmen op vlakke weg.
ik denk dat het toch prutsen gaat worden
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Ik heb het soms ook. Ik heb M8120 XT 4 zuiger klauwen met gevinde remblokjes. Ik vermoed dat de blokjes soms tegen de schijf aan komen door de klappen en dan “zingt” de schijf ook even. Ik heb er wel eens aan gedacht om de veertjes iets meer uit te buigen waardoor ze de blokjes beter naar buiten gedrukt houden.nederbelg2 schreef: ↑vr 23 april 2021, 11:04 hallo
ik heb sinds een paar maanden last van een zingende achterrem.
Ik weet, er zijn veel threads en veel videos over piepende /gillende remmen, maar die lijken mij voor natte situaties en tijdens het remmen.
ik heb Shimano 4 pots MT420 's , en ik heb er nu semi-metallig jagwire pads in zitten.
Remschijf 203mm, die moest ik afgelopen najaar na aankoop van de fiets wel vervangen want af fabriek zat er een 'resin only ' schijf op, grr.
Ik heb geen probleem tijdens remmen , of alleen het normale gejank (metallic) als hij nat of vuil is.
Maar tijdens vrijloop begint hij te zingen, te resoneren. Hoog fluitend geluid. Vervangd de fietsbel voor wandelaars maar niet leuk.
De remblokken zijn nog vrij nieuw, geen krassen, nog veel vlees. De remschijf idem.
Ik heb al een aantal keren de blokken opnieuw afgeschuurd, gereinigd met IPA, omgedraaid, de hele remunit schoongemaakt, de zuigers terug ingedrukt met een bandenlichter, de remunit gecentreerd om de schijf door hem los te maken en te remmen, ook gecentreerd op het oog voor/achter/links/rechts met tikjes (zoals te zien op Youtube kanalen), maar helaas. In de fietsstand zie ik niet veel aanlopen, rubbing.
Vaak is het goed gedurende een kwartier nadat ik vertrek, maar dan begint hij weer zacht en steeds harder te zingen.
Ik denk dat het de remmen zijn want als ik licht de remhendel indruk houd het op - gedurende een paar minuten.
Ik heb ook gecontroleerd of the remschijf niet los zit, maar lijkt het ook niet te zijn.
Het lijkt erop te verergeren als ik een stuk slechtere weg gehad heb ... ik woon in belgie dus veel kasseien, zelfs in het bos:-)
Heeft iemand een idee waar ik verder nog naar zou kunnen kijken?
bedankt
Chris
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja dat weet ik zeker.nederbelg2 schreef: ↑vr 23 april 2021, 13:46nou weet je dat zeker?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 23 april 2021, 13:22 (Resin-only schijf doet het ook met metal blokjes)
schijven zijn ander materiaal en anders doorgehard.
je kan het zien; de goedkope resin only schijven zijn simpel gesmeed, (ronde hoeken); de hogere kwaliteits schijven zijn geslepen na het harden (scherpe hoeken).
veel bronnen waarschuwen voor hoge schijf slijtage als je metal blokjes op een zachte schijf gebruikt.
Ze slijten misschien harder, dus je moet ze misschien eerder vervangen. Maar nu vervang je ze meteen al...
Dat is zeker bij 203 schijven niet voldoende. Die worden daar letterlijk niet warm of koud van.ps blokken inremmen: ja dat heb ik gedaan, een stuk of 5 keer bij zo'n 25 kmh goed inremmen op vlakke weg.
ik denk dat het toch prutsen gaat worden
Je moet van een Alp af rijden.
Heb je geen Alp, dan moet je rondjes door de straat rijden met 1 rem half ingeknepen. (later is de andere rem aan de beurt)
Na een paar honderd meter merk je dat je rem stiller wordt. Nog een paar honderd meter verder voel je dat de rem ineens harder gaat pakken.
Dan is je rem ingeremd.
(of je bent moe )
Je hebt grotere schijven en metal blokjes gemonteerd.
Beide zorgen ervoor dat je remmen minder gevoellig worden voor warmte.
Nadeel is dat je er dus ook serieus energie in moet stoppen om de boel in te remmen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11
hallokermit schreef: ↑vr 23 april 2021, 11:24 Lijkt toch door (lichtjes) aanlopen veroorzaakt te worden. Punten om naar te kijken:
- zijn de remnokken op het frame 100% recht/haaks? Een goede fietsenmaker kan dat checken en ook frezen als het niet perfect is.
- maak je remmen eens goed schoon, en dan bedoel ik de zuigertjes. Dat is een priegelwerkje, en je moet ook goed opletten dat je de zuigertjes niet te ver naar buiten laat komen. Het beste kun je een stukje hout tussen de twee zuigertjes stoppen waar je niet aan bezig bent, dan kunnen die niet bewegen als je de hendel iets intrekt.
Dan de andere twee -voorzichtig!- wat naar buiten laten komen en met een wattenstaafje met wat remolie (die ook in je remmen zit) de randjes zo goed mogelijk schoonmaken. Vervolgens houtje verplaatsen en de andere twee doen.
dit is al een wat ouder topic maar ik blijf modderen met een zingende achterrem.
ik heb er al andere blokken in gedaan (uitgewisseld metallic naar resin en terug), leiding ontlucht met een kitje van Epic Bleed Systems .. De hendel is niet sponzig en de slag van voorrem en achterrem is gelijk.
Ik richt de remklauw uit door losmaken en remhendel knijpen, of op het oog uitrichten met zachte tikjes en stukje papier om de velg zodat er zowel horizontaal als verticaal een gelijke spleet zit. Telkens loopt hij mooi vrij , maar na een paar minuten of ee half uur rijden begint hij te zingen (warmte?). Ik rij tegenwoordig rond met een imbusje direct op de pak in mijn achterzak
Zingen houdt overigens soms op door hard te remmen, maar komt weer terug.
Heb ook de zuigers gecontroleerd, die lijken gelijk op uit te komen of uit te blijven staan. De schijf heeft geen slag.
Nu dacht ik om de buitendiameter van de zuigers te smeren met shimano olie zoals Kermit suggereerd en ook op andere plaatsen in dit forum. Dus niet alleen schoonmaken met brake cleaner. Zodat ze gegarandeerd alle 4 gelijk op uitkomen.
Maar hoe precies? Er wordt altijd gezegd alleen de rem bedienen met de blokken of een bleedblok erin. Maar dan kan ik niet met een wattestaafje aan de zuigers. Of als ik het bleedblok (of stukje hout) tussen 2 van de 4 zuigers zet, heb ik dan niet het risico dat de andere te ver uitkomen?
Ik zag dit filmpje maar hier blijven de blokken er ook in :
https://youtu.be/vT0krnzz-U8
Enige detail tips hoe ik de zuigers veilig kan laten uitkomen dat ik de buitendiameter kan smeren, of filmpje?
thx!
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Omdat je vierzuiger klauwen hebt moet je er twee fixeren, anders komt steeds dezelfde zuiger naar buiten (die het lichtst loopt) en de rest blijft op z'n plek. Daarom dat houtje
Dan kun je je op de andere twee richten. Heel voorzichtig in de remhendel knijpen en goed in de gaten houden dat er geen zuigertje te ver uitkomt. Ze hoeven ook niet heel ver naar buiten te komen, alleen genoeg om het randje met remvloeistof te kunnen insmeren cq het miniscule randje met vuil te kunnen losweken. Dat zal niet makkelijk over de hele omtrek lukken, maar dan hou je de caliper even op z'n kop of zo, dat de olie naar de andere kant loopt.
Waarschijnlijk zal er een van de twee zuigertjes als eerste uit komen, omdat die het lichtst loopt. Als je die gehad hebt hou je 'm tegen met een plastic bandenlichter oid (geen heel hard materiaal gebruiken, maar iets dat zachter is dan het zuigertje). En dan de andere eruit knijpen.
Vervolgens het proces herhalen voor de andere twee zuigertjes. Best wat gepruts, maar als het goed is hoef je dit niet heel vaak te doen.
Haal natuurlijk nog wel even een schone lap door de caliper voordat je de blokjes terug zet
En wat ik al eerder aangaf, als je remmen keramische zuigertjes hebben ipv metalen: extra voorzichtig zijn. Eigenlijk is het af te raden rechtstreeks op zo'n zuigertje te duwen, ze barsten nogal makkelijk.
Alles voor gewichtsbesparing!
(hoewel er ook wel een thermische reden achter zit, minder makkelijk hitte doorgeven aan de remvloeistof).
Dan kun je je op de andere twee richten. Heel voorzichtig in de remhendel knijpen en goed in de gaten houden dat er geen zuigertje te ver uitkomt. Ze hoeven ook niet heel ver naar buiten te komen, alleen genoeg om het randje met remvloeistof te kunnen insmeren cq het miniscule randje met vuil te kunnen losweken. Dat zal niet makkelijk over de hele omtrek lukken, maar dan hou je de caliper even op z'n kop of zo, dat de olie naar de andere kant loopt.
Waarschijnlijk zal er een van de twee zuigertjes als eerste uit komen, omdat die het lichtst loopt. Als je die gehad hebt hou je 'm tegen met een plastic bandenlichter oid (geen heel hard materiaal gebruiken, maar iets dat zachter is dan het zuigertje). En dan de andere eruit knijpen.
Vervolgens het proces herhalen voor de andere twee zuigertjes. Best wat gepruts, maar als het goed is hoef je dit niet heel vaak te doen.
Haal natuurlijk nog wel even een schone lap door de caliper voordat je de blokjes terug zet
En wat ik al eerder aangaf, als je remmen keramische zuigertjes hebben ipv metalen: extra voorzichtig zijn. Eigenlijk is het af te raden rechtstreeks op zo'n zuigertje te duwen, ze barsten nogal makkelijk.
Alles voor gewichtsbesparing!
(hoewel er ook wel een thermische reden achter zit, minder makkelijk hitte doorgeven aan de remvloeistof).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Als je vierzuiger klauwen hebt met de gevinde remblokken dan zijn deze best zwaar. Bij trillingen worden deze niet altijd goed op de plek gehouden door het veertje waardoor ze tegen de schijf aan kunnen gaan klapperen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als aanvulling op het smeren.
Er zal altijd 1 zuiger als eerste bewegen.
Dat us niet erg, mits de andere ook maar bewegen zodra het blokje de schijf raakt.
En nog belangrijker, als ze alle 4 maar terug komen.
Er zal altijd 1 zuiger als eerste bewegen.
Dat us niet erg, mits de andere ook maar bewegen zodra het blokje de schijf raakt.
En nog belangrijker, als ze alle 4 maar terug komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
My 2 cents:
Wat ik gemerkt heb bij een oude wielset is dat de schijf na het vervangen van de remblokjes stil was maar zodra op route na 1 of 2 x remmen ook begon te zingen. Uiteindelijk bleek dat aan de (onvoldoende) spaak spanning te liggen. Spaken op spanning, rem opnieuw uitgelijnd en probleemloos.
Wat ik gemerkt heb bij een oude wielset is dat de schijf na het vervangen van de remblokjes stil was maar zodra op route na 1 of 2 x remmen ook begon te zingen. Uiteindelijk bleek dat aan de (onvoldoende) spaak spanning te liggen. Spaken op spanning, rem opnieuw uitgelijnd en probleemloos.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, heb ik ook ooit meegemaakt.
Betrof een leenfiets vd fietsenmaker.
De spaken stonden behoorlijk slap (zal het merk niet noemen)
Nadat ik de spaken wat had gespannen was ook het gillen opgelost.
Geluid is trilling (resonantie) van een onderdeel.
Dus als er iets de kans krijgt om te trillen(resoneren) dan heb je herrie.
De oorzaken zijn legio, hoewel vieze schijven en/of blokjes wel de hoofdoorzaak zijn.
Betrof een leenfiets vd fietsenmaker.
De spaken stonden behoorlijk slap (zal het merk niet noemen)
Nadat ik de spaken wat had gespannen was ook het gillen opgelost.
Geluid is trilling (resonantie) van een onderdeel.
Dus als er iets de kans krijgt om te trillen(resoneren) dan heb je herrie.
De oorzaken zijn legio, hoewel vieze schijven en/of blokjes wel de hoofdoorzaak zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2496
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Zoals gezegd ; +1 voor controle spaakspanning ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)