Weer problemen Canyon Neuron CF - 3e keer in 2 jaar

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Tjsa,

Waarschijnlijk (hopelijk?) ben ik 1 van de duizenden CF MTB'ers die gewoon pech heeft?
Mensen die geen problemen hebben zullen dat naar verwachting niet in een topic melden hier :-D





Afbeelding


Daar gaat 'ie! 7 oktober wordt hij onderzocht. Hopelijk dan positief nieuws
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-D

Laat ik nu net een CF gebruiker zijn geweest , ....maar sinds de binnenkomst tot verkoop , geen problemen, ermee , netzoals de CF van de vrouw . :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Hier naar twee jaar misbruik geen problemen met het frame op de nodige krassen na :-q Keer kaduke horst link, maar kreeg netjes nieuwe (verbeterde) de set gratis opgestuurd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Afgelopen vrijdag eind van de middag reactie terug: Na onderzoek is gebleken dat er een defect in het frame zit (barsten) rondom de zadelbuis, en dat het frame onder garantie vervangen wordt. Gaat wel even duren: 2 weken levertijd op het frame, daarna na 15 werkdagen pas ingepland voor ombouwen. Hier ben ik echt heel blij mee, want ik mis de fiets en het fietsen ondertussen al enorm.

Ze brengen dan meteen een offerte uit om eventueel versleten onderdelen te vervangen. Hier ben ik wel benieuwd naar, want het aandrijfsysteem is tot op het bot versleten. Was zelf begonnen met het onderhoud toen ik het defect in het frame aantrof.

Weet alleen niet wat ik met de volgende opmerking/suggestie moet:

Naast een productiefout, kan deze schade mogelijk ontstaan zijn door overbelasting van de zadelbuis. Iets wat in de meeste gevallen gebeurt doordat het zadel onvoldoende ontlast wordt tijdens rijden over ruwe ondergrond bijvoorbeeld wortels, kuilen, rotsen e.d. of harde landingen op het zadel bij een jump of drop. Mocht je jezelf hierin herkennen dan vragen we je hier rekening mee te houden. Wanneer je het zadel ontlast komen de krachten op het bottom bracket te staan, deze is hiervoor gemaakt en tevens verbeterd dat de grip, wendbaarheid en het comfort van de bike.
Bovenstaande is juist de reden dat ik een fully heb gekocht; om harder over oneffenheden te kunnen fietsen (zoals wortels en kuilen), terwijl ik zittend blijf trappen. Uiteraard ga ik wel uit het zadel bij jumps en bunnyhops over takken etc...

Hoe doen jullie dit?
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik vind dat een bike de krachten die daarbij vrij komen moet aan kunnen. Het is wel duidelijk dat je geen barstende zadelbuis krijgt wanneer je niet op de zadel gaat zitten. Misschien moeten ze bij Canyon materiaal en/of ontwerp herzien. Dat doe me herinneren aan mijn 1e MTB, een Bulls Copperhead uit 2008. Toen drie keer binnen korte tijd een nieuwe frame gekregen als gevolg van scheuren in de zadelbuis. Toen bleek dat de insteekdiepte van de zadelpen te krap was bemeten waardoor de krachten op de zadelbuis te hoog werden. Een zadel met een langere pen was toen de oplossing.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Canyon schreef:Naast een productiefout, kan deze schade mogelijk ontstaan zijn door overbelasting van de zadelbuis. Iets wat in de meeste gevallen gebeurt doordat het zadel onvoldoende ontlast wordt tijdens rijden over ruwe ondergrond bijvoorbeeld wortels, kuilen, rotsen e.d. of harde landingen op het zadel bij een jump of drop. Mocht je jezelf hierin herkennen dan vragen we je hier rekening mee te houden. Wanneer je het zadel ontlast komen de krachten op het bottom bracket te staan, deze is hiervoor gemaakt en tevens verbeterd dat de grip, wendbaarheid en het comfort van de bike.
Een CYA statement van Canyon.
Lijkt me verstandig dit meteen te beantwoorden met "Ik ga altijd uit het zadel op de oneffenheden in het terrein. Zo heb ik dat ooit geleerd tijdens een clinic."
Anders gaan ze zeuren bij de volgende scheur :wink:
Geef ze geen stok om te slaan.
Hadden ze die Neuron maar steviger moeten maken ipv lichter. :bier:

Ook dat stukje dat ze de versleten onderdelen gaan bekijken vertrouw ik niet.
Dit zou zomaar eens iets kunnen zijn om jou mee te laten betalen aan het ombouwen. Of om vervangende onderdelen in rekening te brengen omdat je oude spul niet meer op het nieuwe frame past.
Ja, ik ben achterdochtig, ik weet het....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb wel eens ergens gelezen dan Nederland één van de grootste garantie aanvragers zijn binnen Europa. Doordat we zo groot en intussen steeds zwaarder zijn.

Ik kan me zeker voorstellen dat er weinig frames zijn opgewassen tegen 100 kg en nooit uit het zadel. Jaar in jaar uit. :-{

Misschien toch eens kijken naar een NON-butted stalen custom frameset als je daarvoor een fully hebt gekocht.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mijn ervaring de afgelopen 30 mtb jaren, elk frame gaat stuk.
Oké, oké, enige nuancering. De eerste atb is van staal en is nog heel.
De tweede hangt heelhuids aan de muur, heeft een jaar of 5 gereden.
Nummer 3 deed ook zoiets mee en sindsdien alles gescheurd.
Nieuwe frames zijn minder sterk?

Maar goed, zo lang zonder fiets is niks. Tijd voor n+1, het is niet anders 😉
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maverick76 schreef: ma 10 oktober 2022, 16:44 Ik heb wel eens ergens gelezen dan Nederland één van de grootste garantie aanvragers zijn binnen Europa. Doordat we zo groot en intussen steeds zwaarder zijn.
...
Daarom schreef ik
Hadden ze die Neuron maar steviger moeten maken ipv lichter.
(Dat kan ook selectief. Een XL frame moet wat steviger zijn dan een S)
Maar ja, dan waren er misschien een stuk minder Neurons verkocht.
Dus dat is de keuze die Canyon heeft gemaakt. Dan moeten ze ook de gevolgen (veel garantieclaims van lange en/of zware mensen) accepteren.

Maar inderdaad, na een aantal keer moet je je ook gaan afvragen wat je volgende fiets wordt. Dit was blijkbaar geen gelukkige keuze.
Jurriaan schreef: ma 10 oktober 2022, 16:56 Mijn ervaring de afgelopen 30 mtb jaren, elk frame gaat stuk.
Oké, oké, enige nuancering. De eerste atb is van staal en is nog heel.
De tweede hangt heelhuids aan de muur, heeft een jaar of 5 gereden.
Nummer 3 deed ook zoiets mee en sindsdien alles gescheurd.
Nieuwe frames zijn minder sterk?

Maar goed, zo lang zonder fiets is niks. Tijd voor n+1, het is niet anders 😉
Ja alles kan kapot, maar dit is een patroon.
Ik heb zelf ooit (lang geleden, dus niet representatief) in 5 jaar tijd van 1 fiets 5 frames, 2 achterbruggen en 6 dempers versleten die 6 dempers trouwens in het 1e half jaar)
Dan is de lol er wel van af. De garantie ook, dus weg met dat barrel.

Onze zucht naar lichtgewicht laat de fabrikanten soms onverstandige beslissingen nemen.
Dan kan je nog pech hebben met een productiefoutje (slechte las, holle ruimte in het laminaat), of materiaal dat niet aan de specs voldoet (Chinees titanium).

De laatste jaren zie je wel dat het iets meer weegt, blijkbaar werden ze zelf ook verdrietig van teveel gescheurde frames.

En XC wordt steeds wilder. Drops, jumps en rockgardens, zelfs in NL.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Productontwikkeling bij fietsfabrikanten: blijft het heel, dan maken we het lichter, gaat het weer kapot, dan maken we het zwaarder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

McLambo schreef: zo 9 oktober 2022, 21:49
Weet alleen niet wat ik met de volgende opmerking/suggestie moet:

Naast een productiefout, kan deze schade mogelijk ontstaan zijn door overbelasting van de zadelbuis. Iets wat in de meeste gevallen gebeurt doordat het zadel onvoldoende ontlast wordt tijdens rijden over ruwe ondergrond bijvoorbeeld wortels, kuilen, rotsen e.d. of harde landingen op het zadel bij een jump of drop. Mocht je jezelf hierin herkennen dan vragen we je hier rekening mee te houden. Wanneer je het zadel ontlast komen de krachten op het bottom bracket te staan, deze is hiervoor gemaakt en tevens verbeterd dat de grip, wendbaarheid en het comfort van de bike.
Bovenstaande is juist de reden dat ik een fully heb gekocht; om harder over oneffenheden te kunnen fietsen (zoals wortels en kuilen), terwijl ik zittend blijf trappen. Uiteraard ga ik wel uit het zadel bij jumps en bunnyhops over takken etc...

Hoe doen jullie dit?
Een fully wil niet zeggen dat je alles moet gaan monstertrucken. Zeker niet met een lichte fiets zoals een Neuron. Ook met een fully moet je een actieve rijstijl aanhouden. Of een fully kopen dat meer geschikt is voor misbruik.
“Old, not obsolete”
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Monstertrucken?? :D Wat moet ik me daarbij voorstellen met een fiets?
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Kleine update,

na eerder een mailtje te hebben ontvangen dat de 'interne levering' van het frame vertraging heeft opgelopen, ontvang ik vandaag het volgende bericht:

". We hebben het een en ander uitgezocht en moeten helaas concluderen dat de levering waar we het in een eerder mail over hadden, om onbekende reden toch vertraging oploopt. Helaas is het vervangende frame daardoor nog niet leverbaar. Tevens is het momenteel niet duidelijk wanneer deze exact zullen arriveren. Onze excuses hiervoor."

Met veel excuses en 50 euro shoptegoed voor het wachten. Op zich netjes.

Ik kan nu wel kiezen om voor een ander kleur frame te gaan, dan zijn ze vrij zeker dat dit begin december bij Canyon geleverd wordt.
Daarna is het wachten op de ombouw.

Keuze is Forest Green, of Limited Black.. maar eens over peinzen....
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

klote, balen.
Weet niet of je mijn posts heb gevolgd maar ik heb ook veelvuldig gecommuniceerd met Canyon en vind het allemaal super netjes gaan. Irritant dat het soms even duurt via de mail, maar ik vind ze duidelijk, redelijk en (los van reactietijd per mail) ook echt keurig (ging in mijn geval om tweemaal doorvoeren van korting op een fiets, en tweemaal een restitutie/creditnota).
En tot tweemaal toe een bestelde fiets die meer dan 3 weken eerder werd bezorgd dat verwacht.

Forest green zie ik niet terug op de site. Als je wil dat we meebeslissen moet je even een linkje plaatsen :wink:
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ik bedoelde non-forest, geen idee hoe ik bij forest green kwam.

Maar het is de Limited Black geworden, wat tijdlozer naar mijn idee.

Nog even gebedeld of ik naar de voorkant van de rij mag bij het ombouwen, en dat wilden ze wel doorgeven aan de werkplaats.

Nu rustig afwachten verder denk ik....
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Plaats reactie