Weer problemen Canyon Neuron CF - 3e keer in 2 jaar

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Precies. Wat vast zit moet gewoon vast blijven zitten. Is dat technisch niet mogelijk, dan is het een slecht ontwerp. Hebben ze trouwens wel onzichtbaar gereedschap meegeleverd om die onzichtbare bouten mee vast te zetten en is 1 x per maand wel voldoende?
Ik rij nu al 20 jaar met mijn Defendertje rond en uitgezonderd van normale slijtagedelen die vervangen zijn, is er verder nog nooit een bout nagetrokken noch vastgedraaid, terwijl er onder de motorkap toch nogal extreme dingen gebeuren, zeker bij een diesel. In de wereld der fietstechniek hoeft er echt niets nieuws uitgevonden te worden om te zorgen dat het goed vast blijft zitten. Mijn ervaring is dat er nogal wat afgeknoeid wordt, ook door fabrikanten van gerenommeerde merken.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bouten en moeren die zo snel loslopen worden veroorzaakt door 2 dingen.
-Slechte 1e montage.
-Slecht ontwerp.

Wat hierboven al staat.
Bij je auto loop je ook niet wekelijks/maandelijks alle bouten en moeren na (ook die "verborgen" zitten.
Dat was 100 jaar geleden al niet meer nodig (m.u.v. enkele merken :tong ).

Een constructie waarbij dat nodig is had m.i. nooit op de markt mogen komen.

Vergelijken met vork en demperonderhoud vind ik niet realistisch.
Vork en demper hebben genoeg aan een beurt 1x per jaar (of eens in de 2 jaar als je het aandurft).
Deze frame constructie moet maandelijks gecontroleerd worden !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Snelle Buffer schreef: ma 18 oktober 2021, 20:53 Als het niet wordt vermeldt in de manual , is het voor canyon , logisch ,dan ga je niet dit " opzoeken" .

Nalopen van de bouten doe ik eigelijk 2tot 3x per jaar, zeker bij een poetsbeurt , visueel maar ook voelen , netzoals mogelijke scheurtjes in het frame ...
Maar dat komt ook voort uit beroepsmatig :D

Maar het staat wèl in de manual :-D

Afbeelding

Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen, misschien zit het kapje wel gewoon scheef en that's it. Ik breng de fiets morgen naar Eindhoven, dus hoop eind van de week meer te weten. Bedankt voor alle pragmatische feedback! :-q
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lekkere CYA handleiding.
Op papier klopt het misschien, in de praktijk is het 100 jaar terug in de tijd.

1 maand is 5 weken.
Dat zijn 5 weekenden van 50km en 5 doordeweekse rondjes van 30km.
Dus om de 400km alle bouten en moeren natrekken ?
(Oftewel iedere 40 uur)


O ja, niet op de zaken vooruitlopen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 oktober 2021, 22:00 Bouten en moeren die zo snel loslopen worden veroorzaakt door 2 dingen.
-Slechte 1e montage.
-Slecht ontwerp.

Wat hierboven al staat.
Bij je auto loop je ook niet wekelijks/maandelijks alle bouten en moeren na (ook die "verborgen" zitten.
Dat was 100 jaar geleden al niet meer nodig (m.u.v. enkele merken :tong ).

Een constructie waarbij dat nodig is had m.i. nooit op de markt mogen komen.

Vergelijken met vork en demperonderhoud vind ik niet realistisch.
Vork en demper hebben genoeg aan een beurt 1x per jaar (of eens in de 2 jaar als je het aandurft).
Deze frame constructie moet maandelijks gecontroleerd worden !
Aha dus jij " doet" maar wat qwa onderhoud aan je demper, 1x per jaar meer als voldoende :D , waarom dan voorschrijven door de fabrikant :winkie:

Ja je kan doorrijden na 50 of 100 uur of langer , toch niet nodig om te checken , bouten van je auto hoef je idd niet te checken , en knap dat jij dat al wist 100 jaar geleden, vorige leven automechanicer geweest in de jaren 1921??? :winkie:

Maarja je kan ook gewoon doorrijden en dan gaan " miepen" als er schade is :bier:

Maar ieder zijn ding qwa onderhoud , hopelijk wordt dit door canyon netjes opgelost ....
McLambo schreef: ma 18 oktober 2021, 22:01
Snelle Buffer schreef: ma 18 oktober 2021, 20:53 Als het niet wordt vermeldt in de manual , is het voor canyon , logisch ,dan ga je niet dit " opzoeken" .

Nalopen van de bouten doe ik eigelijk 2tot 3x per jaar, zeker bij een poetsbeurt , visueel maar ook voelen , netzoals mogelijke scheurtjes in het frame ...
Maar dat komt ook voort uit beroepsmatig :D

Maar het staat wèl in de manual :-D

Afbeelding

Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen, misschien zit het kapje wel gewoon scheef en that's it. Ik breng de fiets morgen naar Eindhoven, dus hoop eind van de week meer te weten. Bedankt voor alle pragmatische feedback! :-q
Ssst niet zeggen want Tstm heeft al gezegd dat dit onzin is :P
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Snelle buffer, geen idee hoe ik je post moet lezen. :~
Waarom ga je op deze manier in op dit voorbeeld?
Totaal niet constructief voor McLambo.

Maar goed, misschien loop ik ook te hard van stapel.
We zullen afwachten wat Canyon Eindhoven te melden heeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je al bouten na gaat trekken, volgens de manual of op eigen initiatief: doe dat met een momentsleutel.
Zonder heb je de neiging om aan de sleutel te trekken tot de bout of moer gaat bewegen. Resultaat is dat je feitelijk elke keer dat je dat doet de bout wat vaster zet.

Bij mij gaat het net als bij Lars: "Omdat er bij mij zelden iets los loopt check ik het grootste deel van de bouten ook nooit." :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je al bouten na gaat trekken, volgens de manual of op eigen initiatief: doe dat met een momentsleutel.
Ja, en dan moet Canyon dus per boutje/moertje het moment specificeren.
Niet alleen in de CYA tabel zetten " 1x per maand controleren".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 19 oktober 2021, 21:32 Ja, en dan moet Canyon dus per boutje/moertje het moment specificeren.
Niet alleen in de CYA tabel zetten " 1x per maand controleren".
Bij mijn canyon staat dat netjes op elke bout.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou, daar ga je...

Ben benieuwd hoe strikt of soepel Canyon hiermee omgaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt veel zeggen van Canyon, maar ze dekken zich perfect in :-q (Nee, serieus, ze hebben er goed werk van gemaakt!)


(Vraag me alleen af of ze specificeren of een 'bekwame monteur' aan je fiets moet komen of dat je het ook zelf met 2 linkerhanden mag doen?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hebben ze jouw als eigenaar er dan ook op gewezen dat er überhaupt twee van die boutjes onder de kapjes zitten?
Dat vermoed je namelijk zelf niet zomaar, ik niet in ieder geval.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik trek toch wel regelmatig even alle boutjes en moertjes na tijdens het schoonmaken, zowel van mijn racefiets als van mijn MTB. Juist omdat een fiets ontwerp minimalistisch is en niet vergeleken kan worden met een auto van 800kg+...., denk ik.

Desalniettemin hoort dit niet na het rijden van dergelijke afstanden te gebeuren en klinkt het mij als een ontwerpfout. Ondanks dat het garantie is en Canyon het best wel zal oplossen, zou ik ze persoonlijk toch wel in gebreke stellen, met een kopie naar mijn rechtsbijstandsverzekering. Al is het maar om eea zwart op wit te hebben staan. Kijk, nu is het wellicht alleen maar materiële schade, maar stel je voor dat je door een dergelijk voorval een ongeluk met lichamelijk letsel krijgt, dan heb je in ieder geval iets om op terug te grijpen.

Ik heb toen in 2010 een Canyon racefiets gekocht en toen waren ze al heel stelling met hun handleidingen en de richtlijnen inzake het nakijken van de boutjes en moertjes. Er zat toen bij de levering netjes een simplistische momentsleutel bij zelfs.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Stunning schreef: di 19 oktober 2021, 23:11
Desalniettemin hoort dit niet na het rijden van dergelijke afstanden te gebeuren en klinkt het mij als een ontwerpfout. Ondanks dat het garantie is en Canyon het best wel zal oplossen, zou ik ze persoonlijk toch wel in gebreke stellen, met een kopie naar mijn rechtsbijstandsverzekering. Al is het maar om eea zwart op wit te hebben staan. Kijk, nu is het wellicht alleen maar materiële schade, maar stel je voor dat je door een dergelijk voorval een ongeluk met lichamelijk letsel krijgt, dan heb je in ieder geval iets om op terug te grijpen.

Ik heb toen in 2010 een Canyon racefiets gekocht en toen waren ze al heel stelling met hun handleidingen en de richtlijnen inzake het nakijken van de boutjes en moertjes. Er zat toen bij de levering netjes een simplistische momentsleutel bij zelfs.
Wauw , ....

Als het wordt opgelost is het toch prima ?, waarom nu gelijk gaan " dreigen" met rechtsbijstand en in gebreken stellen ?

We wonen ( nog niet) in een claim cultuur toch ?, bovendien kan je dat pas gaan doen mits je vindt dat Canyon en niet goed oplost ..., je moet wel de leverancier de mogelijkheid gunnen om het op te lossen ,

Dus dat wachten we af ..
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: wo 20 oktober 2021, 10:34
Stunning schreef: di 19 oktober 2021, 23:11
Desalniettemin hoort dit niet na het rijden van dergelijke afstanden te gebeuren en klinkt het mij als een ontwerpfout. Ondanks dat het garantie is en Canyon het best wel zal oplossen, zou ik ze persoonlijk toch wel in gebreke stellen, met een kopie naar mijn rechtsbijstandsverzekering. Al is het maar om eea zwart op wit te hebben staan. Kijk, nu is het wellicht alleen maar materiële schade, maar stel je voor dat je door een dergelijk voorval een ongeluk met lichamelijk letsel krijgt, dan heb je in ieder geval iets om op terug te grijpen.

Ik heb toen in 2010 een Canyon racefiets gekocht en toen waren ze al heel stelling met hun handleidingen en de richtlijnen inzake het nakijken van de boutjes en moertjes. Er zat toen bij de levering netjes een simplistische momentsleutel bij zelfs.
Wauw , ....

Als het wordt opgelost is het toch prima ?, waarom nu gelijk gaan " dreigen" met rechtsbijstand en in gebreken stellen ?

We wonen ( nog niet) in een claim cultuur toch ?, bovendien kan je dat pas gaan doen mits je vindt dat Canyon en niet goed oplost ..., je moet wel de leverancier de mogelijkheid gunnen om het op te lossen ,

Dus dat wachten we af ..
Gezien hoe Canyon zich indekt is het voorstel van Stunning wel de manier om te reageren... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie