Weer problemen Canyon Neuron CF - 3e keer in 2 jaar

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Kennis van mij heeft vorig jaar ook een Neuron CF gekocht. Begin februari dit jaar zag hij dat er bij de zadelpen een scheurtje in het frame zat, net onder de klem. Fiets opgestuurd. (werd opgehaald door ups). Canyon heeft de fiets onderzocht. Hij kreeg een nieuw frame. Alleen een klein probleem, zijn kleur was er niet meer op dat moment. Hij kon kiezen, of een andere kleur en 3 dagen later weer fietsen of 3 weken wachten en wel de kleur die hij mooi vond. Heeft 3 weken gewacht en de fiets staat er weer bij als nieuw.
Garantie afhandeling gaat naar mijn en zijn ervaring best wel goed.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Kijk, dat is waardevolle informatie. Ben benieuwd welke optie ik krijg. Ik zie bij de huidige modellen ook een kleur die me erg aanstaat, dus hopelijk weer snel de paden op, de lanen in
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

McLambo schreef: ma 15 maart 2021, 14:16 Kijk, dat is waardevolle informatie. Ben benieuwd welke optie ik krijg. Ik zie bij de huidige modellen ook een kleur die me erg aanstaat, dus hopelijk weer snel de paden op, de lanen in
Dat snap ik wel, dat is natuurlijk de grijs/rode! Die heb ik namelijk zelf ook!

Waar ik wel benieuwd naar ben; hoeveel onderhoud doe je/zou je moeten doen aan de scharnierpunten? Ik heb daar nog nooit naar gekeken, maar zou ik dat wel moeten doen? Zou zoiets als wat jij nu hebt voorkomen kunnen worden door periodiek onderhoud ofzo?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Of je nu een fully rijd of een HT, periodiek alles nalopen wat los kan trillen/lopen is natuurlijk nooit verkeerd.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Veldwachter schreef: di 16 maart 2021, 16:38 Waar ik wel benieuwd naar ben; hoeveel onderhoud doe je/zou je moeten doen aan de scharnierpunten? Ik heb daar nog nooit naar gekeken, maar zou ik dat wel moeten doen? Zou zoiets als wat jij nu hebt voorkomen kunnen worden door periodiek onderhoud ofzo?
Is denk ik ook een beetje afhankelijk van merk en type. Ik heb een Niner Jet9 uit 2010 en die rijd nog met de eerste set lagers. Af en toe demper laten onderhouden en verder geen omkijken naar. En die heeft al heel wat kilometers gemaakt (incl. 24-uurs wedstrijden). Van hetzelfde bouwjaar een Niner RIP9 gehad en ook nooit onderhoud (buiten de demper) aan gehad. Na 9 jaar verkocht (en een carbon variant gekocht, ook nog steeds probleemloos). Nieuw eigenaar fietst er nog steeds happy op rond.

Eens per jaar laat ik de demper leeglopen en controleer dan op speling en of alles nog soepel draait.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Veldwachter schreef: di 16 maart 2021, 16:38
McLambo schreef: ma 15 maart 2021, 14:16 Kijk, dat is waardevolle informatie. Ben benieuwd welke optie ik krijg. Ik zie bij de huidige modellen ook een kleur die me erg aanstaat, dus hopelijk weer snel de paden op, de lanen in
Dat snap ik wel, dat is natuurlijk de grijs/rode! Die heb ik namelijk zelf ook!

Waar ik wel benieuwd naar ben; hoeveel onderhoud doe je/zou je moeten doen aan de scharnierpunten? Ik heb daar nog nooit naar gekeken, maar zou ik dat wel moeten doen? Zou zoiets als wat jij nu hebt voorkomen kunnen worden door periodiek onderhoud ofzo?
Haha, die grijs rode is natuurlijk wel iconisch voor Canyon. Staat op een 2e plek na de 'Stealth' kleur

Om op je 2e vraag antwoord te geven; naar mijn mening mag het probleem dat ik heb nooit voorkomen. Is een niet servicable onderdeel (verzonken lagerbus in carbon)

heb nog niets vernomen van Canyon..
.... must...... remain..... patient.... :cry:
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, ik denk inderdaad niet dat je een losgekomen lagerbus had kunnen voorkomen met onderhoud. Dat is gewoon een productiefoutje, zal Canyon ongetwijfeld onder garantie oplossen.

Wat niet wil zeggen dat onderhoud niet nodig is natuurlijk ;-)
@Jan, ik denk dat je eigenlijk niet goed genoeg kunt voelen of de lagers nog goed zijn zonder de achterbrug te demonteren. Eventuele speling zul je wel kunnen voelen waarschijnlijk, maar als een lager korrelig begint te draaien voel je dat niet door de achtervork op en neer te bewegen. De hefboomwerking is zo groot dat je heel gemakkelijk door die "weerstand" heen draait.
Dan moet je toch even met je vinger het lager kunnen voelen.

Afhankelijk van je gebruik zou ik elke een of twee seizoenen de achterbrug los halen en de lagers checken. Kun je meteen alles grondig schoonmaken. Rij je altijd en overal zou ik een jaar aanhouden, als je zoals ik modder zoveel mogelijk mijdt en je km's over meerdere bikes verdeelt kun je ook makkelijk een interval van twee jaar aanhouden. Ik heb tenminste nog nooit een lagerprobleem geconstateerd dat al zover gevorderd was dat het een probleem werd. Het "ergste" dat ik meegemaakt heb was een korrelig lager van de onderste link bij een Mondraker frame, maar die lagers (4 stuks) zitten ook precies op de slechtste plek die je kunt bedenken, pal voor het achterwiel èn zijn lastig schoon te maken.

De check zoals Jan beschrijft is amper werk, dus dat zou je nog vaker kunnen doen als je daar een goed gevoel bij hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Veldwachter schreef: di 16 maart 2021, 16:38
Waar ik wel benieuwd naar ben; hoeveel onderhoud doe je/zou je moeten doen aan de scharnierpunten? Ik heb daar nog nooit naar gekeken, maar zou ik dat wel moeten doen? Zou zoiets als wat jij nu hebt voorkomen kunnen worden door periodiek onderhoud ofzo?
Als het tijd is voor demperonderhoud, breng ik altijd mijn hele fiets en laat ik de lagers ook meteen nakijken. Dan is het een servicebeurt van de vork, de demper, balhoofd schoonmaken/invetten of vervangen en dat ook voor de achterlagers. De boel moet dan toch uit elkaar en het meerwerk is dan relatief beperkt.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

wat kost zo'n beurtje gemiddeld?



Heb een reactie van Canyon; ze willen dat ik de bike in Eindhoven om afleveren.
Tegenvoorstel gedaan om hem te verschepen in de Bike-Guard (goed dat ik die nog bewaard heb)

Geen verdere reactie ontvangen nog. Communicatie loopt momenteel zeer traag via het service center.
Ondertussen de hardtail maar weer van stal gehaald.

De fiets heb ik ondertussen maar weer in elkaar gezet, in afwachting van verder bericht. Alles netjes ingevet en op het juiste moment aangehaald. Kwam hierbij nog een defect tegen:



https://youtu.be/mBse4J5nv70

Oeps: :((
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ligt eraan of je een kleine of grote servicebeurt laat doen en waar je het laat doen. Ik ben iets van 250-300 euro kwijt voor uitbouwen, inbouwen, servicen van demper, vork en dropper, nakijken balhoofdlagers en nakijken van de scharnierpunten. In ruim 6 jaar is alleen het onderste balhoofdlager vervangen en ik liet meestal eens in de 2 jaar de boel nakijken.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Vanwege het uitblijven van een verdere reactie via mail van Canyon, vandaag maar eens een belletje gedaan.
Uiteindelijk een vriendelijke dame aan de lijn, die me inmiddels en UPS label gestuurd heeft, en een onderzoek heeft ingepland voor 30 maart in Eindhoven.

Morgen avond maar eens de fiets weer uit elkaar trekken in terug in de bikeguard doos puzzelen. :)
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Dirty D
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 maart 2021, 21:20

Mijn mountainbikemaat heeft 2 maanden geleden net hetzelfde mee gemaakt. Fiets is bij hem toen per post opgehaald en hij heeft een nieuwe kader gekregen. Hij moest wel 40 euro betalen om zijn fiets vanuit Leuven terug te laten opsturen. Hij mocht hem ook zelf gaan oppikken. Blijkbaar is dit een vaak voorkomend probleem bij de Neuron en hopelijk gebeurt het niet opnieuw...
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Bedankt voor de info. Wat is een kader precies?

Bike staat klaar om opgepikt te worden. Het was nog best even puzzelen voordat hij goed verpakt in de doos zat.
Blijkbaar had ik geen unboxing video/foto's gemaakt, en de verstrekte instructies waren voor een ander/kleiner model waarbij 1 wiel in het frame kan blijven zitten in de doos.

Morgen wordt hij opgepikt, 30 maart dus onderzoek. Ik ben zeer benieuwd!


Afbeelding
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt voor de info. Wat is een kader precies?
Kader is Vlaams voor frame.
Misschien ook wel Nederlands, want frame is Engels.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ja, nu je het zo uitlegt klinkt het logisch inderdaad, haha :-D

De Neuron is gisteren opgehaald door UPS. Er is nu toch wel een bepaalde leegte in mijn schuur, en in mijn ziel :-?

Vraag aan @Dirty D;

hoe ging dit in zijn werk? Bouwt Canyon alles over? of krijg je een nieuw frame, en succes sleutelen?
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Plaats reactie