Weer problemen Canyon Neuron CF - 3e keer in 2 jaar

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

:o Iemand dit wel eens meegemaakt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de volgende email naar Canyon gestuurd:
Beste Canyon,

Ik heb een serieus probleem aan mijn Canyon Neuron CF9 2020, welke ik nu z’n 5 maanden met groot plezier in bezit heb, en ik wil dit graag aan jullie voorleggen zodat er mogelijk een oplossing gevonden kan worden.

Serienummer: M0620xxxxxxxx, aangeschaft: 23/09/2020


Wat is er aan de hand?
Vanmiddag tijdens een wat langere crosscountry rit hier in de buurt merkte ik na zo’n 40 km op dat de achterkant opeens wat zwabberig aanvoelde. Op een stuk fietspad even tussen de benen door naar beneden gekeken, waar dit veilig was om te doen.

Tot mijn grote verbazing bewoog de achterbrug van links naar recht tijdens het aanzetten op de trappers. In eerste instantie dacht ik gezichtsbedrog, maar het werd steeds erger. Eenmaal geconstateerd dat er toch iets mis was, heb ik de tocht afgebroken en ben ik rustig naar huis gefietst over het fietspad.

Daar aangekomen de Neuron even afgespoten en opgehangen in de workstand om te kijken wat er aan de hand was. Tijdens het losschroeven viel al op dat er aanzienlijke beweging zat in het scharnierpunt rechtsonder (zie deze youtube link: https://youtu.be/9NPJ06mjXIk )
Hierbij moet ik opmerken dat de imbus bout op die plek netjes op de aangegeven 25Nm vast zat.

Toen de boel wat verder los gehaald, en het lijkt erop dat rechtsonder boven de crank een draadbus uit het frame losgekomen is (zie foto 1)
Verder zijn links en rechts aan de achterbrug ook 2 metalen ringen los geraakt, al weet ik niet of deze gefixeerd horen te zitten. Deze vielen er spontaan af toen ik voorzichtig de achterbrug los schoof. (zie foto 2 en 3)

Wat betreft de oorzaak: Werkelijk geen idee; hier is in het gebruik van de fiets door mij geen aanleiding te vinden!
Ik ben herstellende van een langdurige rugklacht (hernia), en dat is ook de reden dat ik voor een Fully gekozen heb. Dingen zoals jumps of rausen met de fiets doe ik dan ook absoluut niet! Ik rij voornamelijk in omgeving Harderwijk in de bossen, singletracks. (zie mijn Strava profiel: https://www.strava.com/athletes/11851438 )

Volgens Garmin heb ik momenteel een ruime 1600km met de fiets gefietst.

Hebben we hier te maken met een fabricagefout? (heb direct na aanschaf van de fiets wat eigenaardigheden rondom bottombracket gemeld, case 022xxxx)
Wat kan er gedaan worden om dit op te lossen?

Ik verneem graag terug!
Ik ben heel benieuwd hoe Canyon dit op gaat lossen, al heb ik wel vertrouwen in hun service.
Waarschijnlijk zal ik helaas wel een tijdje zonder mijn Neuron moeten, gezien de run op mountainbikes en onderdelen momenteel :roll:
Ben ook benieuwd of iemand hier dit ooit eerder gezien heeft, en hoe dit toen opgelost is.
Laatst gewijzigd door McLambo op do 22 september 2022, 09:46, 5 keer totaal gewijzigd.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De bout was dus niet losgelopen? Dat komt regelmatig voor bij iedere dubbel geveerde fiets.



Maar als er in het frame iets losgekomen is zullen ze je wel netjes helpen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Waarom zit er zoveel vet buiten je lagers?
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik ken een paar mensen die een Lux hebben/hadden en ook regelmatig loslopende lagerbussen. Dat is altijd netjes opgelost. Aangezien je nog ruimschoots in de garantie zit, zou ik er niet teveel ellende van verwachten; dat komt wel goed.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

hier een exploded view

op basis van de exploded view, zonder dit model ooit in mn handen gehad te hebben zou ik inderdaad zeggen dat de draadbus op foto 1 in het frame vast hoort te zitten.
zit er aan de andere kant wel zo'n zelfde deel vast in het frame?

de twee andere ringen staan inderdaad los op de tekening (nummer 11)
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

De bout zat nog netjes vast, en inderdaad; ik vermoed dat deze bus al tijdens het gieten in het carbon wordt gezet. Andere zijde zit verzonken in het carbon.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

zeroground schreef: zo 14 maart 2021, 16:17 Waarom zit er zoveel vet buiten je lagers?
:~ voor het eerst dat ik dit los haal.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Het viel me op. Zuur dat die bus los is, zal Canyon wel oplossen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

markje schreef: zo 14 maart 2021, 16:23 Ik ken een paar mensen die een Lux hebben/hadden en ook regelmatig loslopende lagerbussen. Dat is altijd netjes opgelost. Aangezien je nog ruimschoots in de garantie zit, zou ik er niet teveel ellende van verwachten; dat komt wel goed.
Was het vorige Lux model, denk ik? Daar heb ik 2x last van gehad, 2x snel vervangen. Was bekend probleem, frame werd op dat punt ook verbeterd.
Huidige Lux geeft vooralsnog geen krimp, en die krijgt er flink van langs.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

aurelius schreef: zo 14 maart 2021, 17:29
markje schreef: zo 14 maart 2021, 16:23 Ik ken een paar mensen die een Lux hebben/hadden en ook regelmatig loslopende lagerbussen. Dat is altijd netjes opgelost. Aangezien je nog ruimschoots in de garantie zit, zou ik er niet teveel ellende van verwachten; dat komt wel goed.
Was het vorige Lux model, denk ik? Daar heb ik 2x last van gehad, 2x snel vervangen. Was bekend probleem, frame werd op dat punt ook verbeterd.
Huidige Lux geeft vooralsnog geen krimp, en die krijgt er flink van langs.
Wat werd er vervangen? Kun je er wat meer over vertellen? Ben benieuwd wat me te wachten zou kunnen staan.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2x (snel) een nieuw frame gekregen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

aurelius schreef: zo 14 maart 2021, 17:29
markje schreef: zo 14 maart 2021, 16:23 Ik ken een paar mensen die een Lux hebben/hadden en ook regelmatig loslopende lagerbussen. Dat is altijd netjes opgelost. Aangezien je nog ruimschoots in de garantie zit, zou ik er niet teveel ellende van verwachten; dat komt wel goed.
Was het vorige Lux model, denk ik? Daar heb ik 2x last van gehad, 2x snel vervangen. Was bekend probleem, frame werd op dat punt ook verbeterd.
Huidige Lux geeft vooralsnog geen krimp, en die krijgt er flink van langs.
Ja, het vorige model was dat (met de demper verticaal). De mjine was het 2014 model, 2 medebikers hebben met dat frame een paar keer de bussen los gehad. In alle gevallen is het netjes opgelost. Ik heb er zelf nooit last van gehad.

In hun geval kwamen de bussen in de achterbrug los. De achterbrug werd dan vervangen.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

aurelius schreef: zo 14 maart 2021, 18:52 2x (snel) een nieuw frame gekregen.
Moest de fiets hiervoor terug in de bikedoos? Werd alles netjes overgebouwd, of moest je dit zelf doen?
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik weet niet of je je zorgen maakt om het ombouwen? Maar mocht je ergens in omgeving Twente wonen wil ik je wanneer nodig best helpen :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik bracht de fiets naar Eindhoven, zij doen de ombouw. Opsturen kan ook natuurlijk. Voor mij is het ongeveer 3 kwartier rijden, vond ik prima, en ik wilde het service center ook wel eens zien.
En het betrof inderdaad een achterbrug wissel, 1/2 nieuw frame dus.
Don't worry, de service is prima, wordt opgelost :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie