Weer problemen Canyon Neuron CF - 3e keer in 2 jaar

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Afgelopen donderdag kwam UPS een grote doos brengen :-D
Op zaterdag de boel eens rustig uitgepakt en weer in elkaar gezet.

Hier en daar steekproefje op aanwezigheid vet en locktight, en het lijkt erop dat de fiets dit keer zorgvuldiger in elkaar gezet is dan het vorige frame.

Helaas nog geen testrondje kunnen doen vanwege verjaardagen, maar dat staat voor morgen op de planning.


Ik ben in ieder geval heel content met de service, al duurde het wel wat lang, maar dat zal door de run op mountainbikes zijn.

Afbeelding

Hopen dat dit frame heel blijft :P
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Netjes :-q
Veel plezier ermee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

8)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Net opgelost.

Tip: gewoon een keer flink in de telefoon niezen en lekker gaan fietsen. :bier:
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Afgelopen zaterdag de 2e rit op het nieuwe frame, en nu een serieuze tocht gemaakt.
Na een uur pedalen ontstond er een vervelde (carbon) kraak bij het aanzetten. Vermoedde mogelijk niet goed aangedraaide cranklagers o.i.d., maar het bleek in de achteras te zitten.

Ik draaide de Quixle los, en toen 'loste' er een flinke kraak. Weer vastgezet; kraak weg. Thuis boel losgehaald en goed schoongemaakt; probleem weg :~

Wat me wel opvalt (en dat was bij het vorige frame ook) is de wat slordige afwerking van de lak; in de achterbrug, waar de achteras door het frame gaat zitten aan beide zeiden 2 kleine stukjes kaal carbon. Hier heeft men nogal slordig tape weggetrokken na het spuiten vermoed ik.

Gevolg; afbrokkelende lakrandjes op een nieuw frame. Ik heb het zelf maar opgelost met een lakstiftje, zodat er geen vocht en vuil meer onder kan komen.

Maar over het algemeen weer heel blij. Ik was vergeten hoe verslavend deze bike is; afgelopen weekend 2 mooie ritten van 40+ km gemaakt, en ik zou vandaag zo weer willen opstappen.

Probleem is dat mijn bovenbenen dat niet gaan trekken, dus vanavond maar even rustig aan :tong
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Half jaartje verder, en zo'n 500 á 600km op het nieuwe frame gezet, lijkt er weer iets mis te zijn :-{


Vanmiddag de mountainbikeroute EDE gefietst, en na zo’n 30 km viel het me op dat de fiets een vreemde kraak maakte bij het in- en uitveren van de ophanging. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt.
Op dat moment voorzichtig doorgefietst naar huis en daar de fiets schoongemaakt. Hierna kon ik het probleem in eerste instantie niet meteen vinden, maar uiteindelijk ben ik door te gaan voelen op het bovenste gedeelte van de ophanging van de achterbrug uitgekomen. Hier komt het gekraak vandaan.
Het lijkt erop dat er een kapje scheef zit, en dit kapje is ook gebroken. (Foto 1 en 2)
Ik heb de shock losgehaald om het beter te kunnen bekijken, maar meer durf ik op dit moment ook niet los te schroeven. Ik weet dus niet of het probleem puur het kapje is, of dat er in de onderliggende verbindingspunten een oorzaak ligt. Teven is op foto 3 te zien dat in het gedeelte waaronder het ‘kapje’ doorschuift bij inveren van de achterbrug verschillen barsten te zien zijn.
Er lijkt ook een klein verschil in afstand te zitten tussen de draaiende onderdelen wanneer ik de linkerkant (met schade) vergelijk met de rechterzijde.
Ik heb dit frame pas half jaar, nadat het eerder in april dit jaar vervangen is als gevolg van een defect aan de fiets. (zie hierboven)
Ik doe geen gekke dingen met de fiets, en fiets bijna alleen maar crosscountry en single tracks hier op de Veluwe.

Iemand dit wel eens meegemaakt? Heb ik gewoon pech met dit merk?

Baal wel van de barsten in de lak. Maar weer aangemeld bij Canyon. Hoop niet dat ik weer 6 weken zonder fiets zit. Ben net weer lekker op stoom aan het komen na een burn-out eerder dit jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

McLambo schreef: di 20 april 2021, 22:24 ...
Hopen dat dit frame heel blijft :P
Op foto 2 zie ik een knik tussen de seatstay en het scharnierpunt.
Ook zie ik op foto 1 een inbusje, wat op foto2 ontbreekt.
Ik ben benieuwd wat Canyon van je foto's vindt
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Dat van dat schroefje klopt; ik heb een en ander losgeschroefd om te zien hoever ik het probleem kon blootleggen. Op een gegeven moment gestopt omdat ik het benodigde gereedschap niet heb.

Die knik waar je op doelt is denk ik (hoop ik :-? ) optisch bedrog door het kapje dat scheef zit.

Beter te zien op de volgende foto dat de 'lijn' op zich wel rechtdoor gaat in de seatstay:
Afbeelding
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met die plek zijn er wel meer problemen langs gekomen, ook hier op het forum. Ontwerp- of productiefoutje. Het lijkt mij dat Canyon hier soepel mee om gaat. En ik hoop dat ze het inmiddels verholpen hebben... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ik heb alvast een eerste reactie ontvangen, dat vind ik vrij vlot!
"Het lijkt erop dat de bout losgelopen is die de staande achterbrug verbind met de rocker arm en yoke. Daardoor wordt het kapje naar buiten gedrukt en komt deze bij het inveren in contact met de yoke. Of dit nog op te lossen is door de bout vast te zetten is vanaf de foto's niet te zeggen en daarom zouden we graag een inspectie inplannen bij ons servicecentrum in Eindhoven.

Indien het probleem is zoals beschreven dan valt dit helaas niet onder garantie. Het loslopen van een bout kan voorkomen worden wanneer de bouten regelmatig nagetrokken worden tot het correcte aanhaalmoment. Zoals in de handleiding beschreven staat is dit een maandelijkse controle. We begrijpen echter dat de locatie van deze specifieke bout lastig te bereiken is en dat je mogelijk niet eens van het bestaan hiervan af wist. Daarom willen we dit graag bij ons servicecentrum bekijken zodat we kunnen bekijken wat we hierin voor je kunnen betekenen."
Eerlijk is eerlijk; ik had wel een idee dat er onder die kapjes ook schanierpunten zitten, maar heb echt geen flauw idee hoe ik die kapjes moet demonteren zonder de hele rocker/yoke eraf te halen. Iets dat ik eigenlijk niet maandelijks van plan was :)

Iemand hier een instructie voor toevallig? (voor als de bike weer terug is). Verder worden alle bouten regelmatig aangetrokken; ik zal niet zeggen elke maand, maar toch. Tot nu toe was er nog niets losgelopen, en zorg ik dat overal voldoende blauwe locktite tussenzit.

Ik ga in op het aanbod voor onderzoek. Ik wil het risico niet nemen dat ik er niet naar laat kijken en er iets helemaal mis gaat met het frame.

Wordt vervolgd.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Alles staat of valt natuurljk met de afhandeling in Eindhoven.

Maar verwijzen naar de verplichting om een "omzichtbare" bout maandelijks te checken is niet heel sterk.

Sterkte er mee
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Heckler40 schreef: ma 18 oktober 2021, 16:36 Maar verwijzen naar de verplichting om een "omzichtbare" bout maandelijks te checken is niet heel sterk.
Dat valt wel mee , denk aan de onderhoud van bv een demper , wat je om de 50 of 100 uur moet checken , of zoals in de manual van je remmen , wat je moet controleren bij rijden e.d , hou jij je eraan?, en zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen . Feit als dit wordt voorgeschreven in de manual , is het aan de berijder om dit wel of niet te doen met mogelijke gevolgen .netzoals bouten controleren en natrekken , ect

Het is mooi dat canyon dit wil controleren en mogelijk oplossen , dus " niet heel sterk" ? :-D
Zuur is het wel dat dit is gebeurd ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: ma 18 oktober 2021, 17:41
Heckler40 schreef: ma 18 oktober 2021, 16:36 Maar verwijzen naar de verplichting om een "omzichtbare" bout maandelijks te checken is niet heel sterk.
Dat valt wel mee , denk aan de onderhoud van bv een demper , wat je om de 50 of 100 uur moet checken , of zoals in de manual van je remmen , wat je moet controleren bij rijden e.d , hou jij je eraan?, en zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen . Feit als dit wordt voorgeschreven in de manual , is het aan de berijder om dit wel of niet te doen met mogelijke gevolgen .netzoals bouten controleren en natrekken , ect

Het is mooi dat canyon dit wil controleren en mogelijk oplossen , dus " niet heel sterk" ? :-D
Zuur is het wel dat dit is gebeurd ....
Ik denk dat 9 van de 10 mtb-ers zo atechnisch zijn dat ze niet gaan bedenken dat er een onzichtbare bout op die plek zit. Dus als Canyon niet specifiek zegt dat je die bout aan moet draaien, dan zou ik ook zeggen dat het "niet heel sterk" is.

Daarnaast denk ik ook dat 95 van de 100 mtb-ers geen enkele bout checkt. Niet voor iedere rit, ook niet iedere maand, eigenlijk nooit.

En dan denk ik ook nog dat het niet nodig zou moeten zijn om het grootste deel van je bouten te checken.


(Omdat er bij mij zelden iets los loopt check ik het grootste deel van de bouten ook nooit. Maar heel af en toe loopt er inderdaad iets spontaan los. Dan houd ik dat weer een maandje in de gaten en vergeet daarna weer alles aan de fiets behalve de ketting en de bandenspanning. En dan hangt mijn fiets echt ongeveer wekelijks in een werkbok...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Als het niet wordt vermeldt in de manual , is het voor canyon , logisch ,dan ga je niet dit " opzoeken" .

Nalopen van de bouten doe ik eigelijk 2tot 3x per jaar, zeker bij een poetsbeurt , visueel maar ook voelen , netzoals mogelijke scheurtjes in het frame ...
Maar dat komt ook voort uit beroepsmatig :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

't Zou wat zijn als bij je auto of motorfiets in de handleiding staat dat je elke maand moet nalopen of je schokbrekers en allerlei andere scharnierpunten nog vast zitten... Kom op zeg, dat soort zaken hoort niet los te lopen.
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie