Balhoofdlagers Canyon Lux 2021

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Goedemiddag,

Kan iemand van jullie mij vertellen of de balhoofdlagers van de Lux er zonder tools uit zijn te krijgen? Dus liggen deze gewoon los in het frame? Of is hier een balhoofd pers voor nodig?

Tevens ben ik benieuwd naar hoe de thuis klussers de frame lagers vervangen. Is hier nog een specifieke pers waar ik naar kan kijken? Ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer.

De boel hoeft nog niet vervangen te worden maar dan kan ik alvast even wat gaan aanschaffen voor in de toekomst!

Alvast bedankt.
JhonDr
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 21:57

Hoi bij mijn 2019 versie kon ik ze zonder gereedschap vervangen.
:-q Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Om alleen de lagers te vervangen heb je doorgaans geen pers nodig, die gebruik je als je nieuwe cups in het frame wilt persen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het een zgn. integrated balhoofd is, dan heb je geen cups en liggen de lagers los in het frame.
Dan heb je ook geen tools nodig.

Foto's?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

kermit schreef: di 9 maart 2021, 19:18 Om alleen de lagers te vervangen heb je doorgaans geen pers nodig, die gebruik je als je nieuwe cups in het frame wilt persen.
Ja ik bedoelde ook om de lagers weer in het frame te persen!
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 maart 2021, 00:16 Als het een zgn. integrated balhoofd is, dan heb je geen cups en liggen de lagers los in het frame.
Dan heb je ook geen tools nodig.

Foto's?
Ik heb zo even geen foto’s bij de hand. Alleen ik ga er zelf ook al een klein beetje vanuit dat de lagers er los inzitten.

Dan is daar dus inderdaad geen extra gereedschap voor nodig.

Alleen voor de lagers in het frame dus wel, heb je daar nog advies voor?
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Onderste lager ligt los in het balhoofd en pak je zonder moeite uit het frame. Het bovenste lager is samengesteld met een schaaltje van pvc. Het lager kan uit het schaaltje al is het even gepruts. Hij zit er best strak in.
Canyon Neuron CF9 2022
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Is zo'n soort systeem aan te raden voor het verwijderen van de frame lagers?

https://www.aliexpress.com/item/3245786 ... 5392%23673
Holledijk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 5 juni 2021, 17:55

Ik heb een Lux van 2020

Onderste cartridge ging kapot bij het eruit halen, waardoor alleen de buitenste ring bleef zitten. Met een schroevendraaier voorzichtig uit kunnen halen.

Bovenste zelfde verhaal. Deze lijkt er strakker in te zitten en krijg hem er met geen mogelijkheid uit.

In de WD-40 gezet, maar weinig effect. Ik vrees dat ze hem er uit moeten slijpen met een dremel. Toch maar even naar Canyon om een afspraak te maken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vervelend.
Waarom moest het er uit?
Wat wil je van ons weten?

Contact opnemen met Canyon lijkt me nu even het beste,
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-? Koopt een model 2021 , en gaat zich nu al " druk" maken over het vervangen van lagers ?, je hebt ook nog garantie , en welke tools en waar voor te gebruiken staan genoeg topics op dit forum ,

:bier:
Bv :
viewtopic.php?f=9&t=13759
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Holledijk schreef: za 5 juni 2021, 18:03 Ik heb een Lux van 2020

Onderste cartridge ging kapot bij het eruit halen, waardoor alleen de buitenste ring bleef zitten. Met een schroevendraaier voorzichtig uit kunnen halen.

Bovenste zelfde verhaal. Deze lijkt er strakker in te zitten en krijg hem er met geen mogelijkheid uit.

In de WD-40 gezet, maar weinig effect. Ik vrees dat ze hem er uit moeten slijpen met een dremel. Toch maar even naar Canyon om een afspraak te maken.
Ik had toch al gezegd dat de bovenste samen is gesteld met een pvc cupje. Lager kan er uit maar zit in het pvc cupje geperst en omdat het cupje in het frame is geperst zal dat er voor zorgen dat je het bovenste lager er niet makkelijk uit krijgt. Al tik je zo het pvc schaaltje uit je frame.
Canyon Neuron CF9 2022
Plaats reactie