Speling derailleur wieltje sram

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Beste mede forummers,

Ik heb een onverklaarbaar euvel aan mijn fiets. Misschien dat jullie een idee hebben waar dit door zou komen.

Heb laatst een derailleur gewisseld omdat deze op de middelste bladen van de cassette slecht op en af schakelde. (Sram eagle) Achteraf bleek dat er behoorlijk wat speling op het bovenste derailleur wieltje dat en daardoor de ketting niet mooi meer kon geleiden naar het juiste blad.

Nu heb ik dus de x01 gewisseld voor een nieuw type x01. Deze nieuwe derailleur had helemaal geen speling in het bovenste wieltje en schakelde direct rete strak en dacht hiermee het probleem opgelost te hebben.

Enkel zijn we nu net geen 1000km verder en hij begint opnieuw iets moeilijker te schakelen op de middelste bladen van de cassette. Nu voel ik aan het derailleur wieltje en wat blijkt. Hier zit opnieuw speling op.

De speling zit tussen het asje (boutje) en de lagertjes. Hier zit een setje dunne ringetjes tussen.

Wat zou deze speling kunnen veroorzaken? Ketting is lang genoeg (derailleur kan nog genoeg veren als de ketting op het grootse blad ligt) Wel zie ik slijtage aan het bovenste derailleur wieltje wat ik ook vrij snel vind.

Herkend iemand dit, of heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Zoals in een ander topic viewtopic.php?f=9&t=149436&p=2568829#p256882 al genoemd ben ik niet zo'n fan de (duurzaamheid) van de SRAM derailleurwieltjes.
Ik kan zo even twee oorzaken verzinnen die voor de door jouw beschreven speling zorgen.

- Er is vuil in het lager gekomen en daardoor is het lager versleten.
- De derailleurwieltjes staan te dicht op de cassette waardoor deze zwaarder zijdelings belast worden.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

En weer het zelfde probleem :)

Iemand die een oplossing/alternatief weet, vind €65,- best prijzig voor paar van die lullige wieltjes (die zo kapot zijn).
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Lagers apart kopen, type 626Z.
De wieltjes zelf zijn heel slijtvast kunststof.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik gebruik sinds kort de NX geen kogelgelagerde wieltjes :(( ik ben nu zo'n 500km onderweg en er is helemaal niets te zien, van slijtage of speling aan de wieltjes :-q
Wel heb ik de derailleur wieltjes inmiddels 2x moeten demonteren :( ivm haren :roll: zoveel haar om het onderste wieltje dat deze zowat vast stond en amper nog normaal kon draaien :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waar rij jij, in de kapsalon???
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Wildfire schreef: wo 31 mei 2023, 22:10 En weer het zelfde probleem :)

Iemand die een oplossing/alternatief weet, vind €65,- best prijzig voor paar van die lullige wieltjes (die zo kapot zijn).
Minder lomp zijn?

Ik heb 8000km gereden op een setje pully's
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Idd....niet normaal hè :lol: :lol: maar blijkbaar is er met mijn afwezigheid :D in het GNR iets veranderd :-? .....en dan in de zin van meer honden denk ik....en worden dan ook misschien buiten de deur geborsteld :roll: niets ernstigs.....maarja ik reed toen ook maar hoogstens 50km door het GNR en nu rij alleen rondjes GNR en die zijn al snel tegen de 130km :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Al jaren GX al favoriet zonder enige problemen en gingen allen ongeveer 10.000 km mee. Dan uit voorzorg vervangen.
Verleid je niet tot BBB wieltjes, die kwamen zowel boven als onder met 4-5mm speling nieuw uit het doosje.
Niet lekker af te stellen. Nieuw setje GX er op, en direct perfect. Weggegooid geld.
Filmpje gestuurd en Mantel zijn reactie was dat dit (4-5mm) geen fout maar een producteigenschap is, dus dan dan hoef jij je ook geen zorgen te maken als je hun mag geloven :wink:
Plaats reactie