rem vraagje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Hallo allen!

Ik hoop dat iemand hier kan helpen met het identificeren van de remmen op een giant van een vriendin.

Deze had zij tweedehands gekocht en de remmen klinken verschrikkelijk, dus ik dacht laat ik wat blokjes kopen. er zitten magura hendels en adapters op, dus ik verwacht dat het ook een magura klauw is... echter had ik magura blokjes besteld maar die waren net even groter...

plaatje van de remklauw
Afbeelding

deze blokjes had ik besteld, de blauwe komen uit de klauw.
Afbeelding

nu zijn die blauwe blokjes volgens mij sram blokjes, maar er staat niks op. code op de klauw levert ook niks op met zoeken.

wie herkent iets? :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is wel degelijk een Magura caliper.
Ik ben verder niet op de hoogte van de exacte modellen en blokjes, dus daarvoor moeten we even op de echte experts wachten ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Weet je toevallig het bouwjaar van de fiets? Dat maakt het makkelijker, post anders ook even een foto van de hele fiets en van de remhendels. Los daarvan is het volgens mij een Magura Julie klauw, 2004/2005 ergens in die richting. Ter vergelijk, deze foto is Ebay, setje uit 2004:

Afbeelding
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

nee weet niet het bouwjaar, maar zal vast rond die periode zijn. die lijken er in ieder geval wel op ja!

is volgens mij een giant talon, in zwart-groen met een rockshox judy vork uit m'n geheugen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik dacht ook Julie, en die maakten graag lawaai.
Buitenbeentjes, want ze werkten met lage druk, zoals de HS 11 en 33. Dus niet te combineren met andere Maguras (of Shimanos).

Volgens mij zijn ze nog uit de DDR, er staat STASI op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Hmm de julie zal het niet zijn, want dit zijn de pads die daarin passen:

Afbeelding

iemand nog andere ideeën? Zat te denken om anders toch gewoon de blokjes die ik had gekocht te proberen, qua formaat ietsje groter, wellicht is dat ook de reden dat de huidige blokken zo krijsen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Staat er ook niks op de hendel? Typeaanduiding?

Het zou kunnen dat die blauwe blokjes geen Magura's (origineel of bedoeld voor dit type) zijn, in dat geval heeft er wel een prutser aan die fiets gewerkt :roll:
"Waarschijnlijk niet de juiste bij de hand, dan maar iets erin wat ook ongeveer past".

Probeer anders eens of je nieuwe blokjes goed passen, als dat zo is is je probleem wellicht opgelost...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als ik die foto bekijk dan zou ik zeggen dat die blokjes die er nu inzitten (de blauwe dus) van Avid Elixir zijn.
En dat de nieuwe die je besteld hebt de goeie zijn die moeten passen.
Vrijwel zeker Elixir blokjes, foto remblokjes Avid Elixir:
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zit nog even die bovenste foto in je startpost te bekijken; daar zie ik dat remblokje vrij hoog in de klauw zitten, boven je schijf zelfs.
Dat versterkt de gedachte dat je huidige blokjes mogelijk door de regionale firma P. ruts & K. Ont gemonteerd zijn.
Heb je de nieuwe gepast?

Als ik er aan denk zal ik vanavond thuis even kijken, heb nog ouwe Magura en Avid bende liggen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Als je nog eens goed kijkt zie je dat de schrijf aan de omtrek niet gelijk rond is. Op de foto zit het lager stuk net voor de blokken.
Je zou eerder zeggen dat de blokken te laag zitten omdat je de zuiger ziet, maar dat hoort zo.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je de oude blokjes er uit haalt, dan zie je de afdruk vd zuigers op de achterkant.
Die.moet netjes in het midden van het frictiemateriaal aan de andere kant zitten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Dat veertje tussen de remblokken hoort al niet bij Magura want daarbij zijn de zuigers magnetisch.
Laatst gewijzigd door Pollekes op di 9 februari 2021, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Lijkt mij een MT2 klauw van Magura. Daar hoort inderdaad geen veertje in zoals hierboven al aangegeven.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

vincent75 schreef: di 9 februari 2021, 18:19 Lijkt mij een MT2 klauw van Magura. Daar hoort inderdaad geen veertje in zoals hierboven al aangegeven.
volgens mij is het een magura MT4 (vorige generatie, niet de huidige 'MT Next' lijn).

Afbeelding
Afbeelding

De klauwen van de MT6 en MT8 van die generatie hadden meen ik dezelfde vorm en lijken er sterk op. De MT2 is de enige die wat afweek en er 'cheaper' uitzag.

maar een foto van de remhendel zou inderdaad een hoop helpen verder
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Aan de hand van de aansluiting van de leiding op de klauw denk ik ook MT4.

uitleg modellen uit 2014

Het maakt niet veel uit omdat de remblokken voor de 1 zuiger klauwen (MT2/MT4/MT6/MT8) gelijk zijn. Dat rode blokje zou moeten passen.
Ja, doei !
Plaats reactie