Drop-outs voorvork erg ruim

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Hoi allemaal,

Kan iemand mij vertellen of onderstaande normaal is?

Afbeelding

Er zit erg veel ruimte bij de drop-outs. Het gaat om een Hope Pro 4 Boost naaf in een RS Pike Ultimate Boost vork.

De naaf zit wel gewoon goed op zijn plek als de steek-as erin zit. Het ziet er alleen zo gek uit.

Hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, dat is normaal. Is extra ruimte voor zg "torquecaps"
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Daar heb je special end caps voor (zg torque caps) maar dat hoeft niet. Is een RockShox feature maar ik rijd ook zonder torque caps. Alleen het plaatsen van je wielen gaat iets minder makkelijk
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Bedankt beide! Moet ik die torque caps dan bij rockshox bestellen of bij Hope?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Hope
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Top bedankt voor de snelle reactie’s

Is er behalve het esthetische voordeel en het feit dat het makkelijker is om je voorwiel er in te plaatsen nog een fiets technisch voordeel van torque caps?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Tribux schreef: wo 3 februari 2021, 20:22 Top bedankt voor de snelle reactie’s

Is er behalve het esthetische voordeel en het feit dat het makkelijker is om je voorwiel er in te plaatsen nog een fiets technisch voordeel van torque caps?
Door het bredere contactvlak wordt de vork wat stijver.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ik quote:

"The added surface area of the axle provides a much stiffer interface between the axle and the fork leg, as well as making it somewhat easier to slide the front wheel in and out of the dropouts.
The tangible difference is that it offers an increase in steering precision and decreased torsional flex at the hub. This is especially noticeable for heavier riders, or hard-chargers that push their bikes to the limit when cornering."

Ik heb ook een wielset met torqecaps maar ik merk geen verschil. Dus of ik ben niet zwaar genoeg of ik rijd niet op mijn limiet :winkie:
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Duidelijk!

Mocht ik eens tegen een setje caps aanlopen schaf ik deze wel aan denk ik.

Vind het zoals het nu zit nog niet echt mooi. Maar goed om te weten dat het technisch gewoon 100% in orde is! :-q :bier:
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Je hebt ook kunststof halve maantjes die je erin kunt plakken. Dan kun je het wiel iets makkelijker plaatsen. Maar dat vond ik de moeite niet. Het plaatsen van het wiel gaat nog steeds makkelijk genoeg.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Ik kwam vandaag voor het omgekeerde feit te staan, wielen met een kapje en een DVO diamond waar dit niet in paste, als ik de torque cap eraf heb, moet er dan nog een andere kapje op worden gezet voor het stof o.i.d. of kan ik zo opstappen? (of ligt dat dan ook weer aan het type naaf?)
anders ga ik wel op de fiets
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, de torque cap moet vervangen worden door eenzelfde endcap met kleinere (de standaard) diameter. Neem aan dat elk (naven)merk die heeft, want de enige vorkproducent die de torque caps standaard gebruikt is Rock Shox.

Van Hope en DT weet ik zeker dat ze voor beide diameters passende einddoppen hebben (want zelf in gebruik gehad). Ik moest ook wisselen toen ik van een RS vork naar een DVO ging.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

HuibMM schreef: ma 26 juli 2021, 15:51 Ik kwam vandaag voor het omgekeerde feit te staan, wielen met een kapje en een DVO diamond waar dit niet in paste, als ik de torque cap eraf heb, moet er dan nog een andere kapje op worden gezet voor het stof o.i.d. of kan ik zo opstappen? (of ligt dat dan ook weer aan het type naaf?)
Dan moet je inderdaad de doppen vervangen! Heb je toevallig Hope Pro 4 naven? Dan kunnen we wellicht ruilen! 😁
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

HuibMM schreef: ma 26 juli 2021, 15:51 Ik kwam vandaag voor het omgekeerde feit te staan, wielen met een kapje en een DVO diamond waar dit niet in paste, als ik de torque cap eraf heb, moet er dan nog een andere kapje op worden gezet voor het stof o.i.d. of kan ik zo opstappen? (of ligt dat dan ook weer aan het type naaf?)
En als je DT Swiss naven hebt wil ik graag ruilen…
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Naamloze naven, dus ik weet het niet. Ben aan het zoeken in de richting van Novatec.
anders ga ik wel op de fiets
Plaats reactie