Extra vet onderste balhoofdlager?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Onlangs heb ik de lagers van mijn Cube vervangen door industrielagers. Het lager bevat af- fabriek vet en heeft een smalle opening aan de binnenzijde. Ik vraag me af of het verstandig is om het lager op de crownracer te leggen en de ruimte daarbinnen nog op te vullen met vet zodat er absoluut geen water bij kan komen? Is dit aan te raden? Het is een 1 1/8 vorkbuis met een reducer naar 1,5 op de vork. Tussen het lager en de vorkbuis blijft dus ruimte.

Lager is hier rechtsboven afgebeeld https://www.cubestores.nl/cube-headset- ... blck/10361
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik gooi meestal rond het lager zoveel vet dat het bij het plaatsen van de vork het teveel naar buiten geperst wordt. Waar vet zit, zit geen water.
Doekje erlangs, klaar.
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Check👍🙂
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat doe ik ook en eens in de zoveel tijd komt er een verse lik op. Dit werkt prima en levert een langlopende relatie op met je balhoofdslagers, ik heb een paar Chris Kings die al 10-15 in gebruik zijn met de originele lagers.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Meer vet is meer beter. Volplempen die hap! :bier:
Everybody bought a new bike!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Marke schreef: ↑za 23 januari 2021, 17:40 Ik gooi meestal rond het lager zoveel vet dat het bij het plaatsen van de vork het teveel naar buiten geperst wordt. Waar vet zit, zit geen water.
Doekje erlangs, klaar.
Precies :-q . Ik wissel regelmatig wat vorken uit tussen de fietsen en zet het dan direct weer goed in het vet. De lagers van m'n Niner Jet9 gaan zo al 11 jaar mee.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Spul weer even los gehad, zoals ik vermoede was er toch vocht bijgekomen. Er zat eerst een kooilager in en die gooide ik wel vol met vet. Verkeerde aanname bij een industrielager was dat er al ver in zit en meer niet nodig is. Nu alle ruimte rondom mooi vol gestopt met vet. Ook bovenste lager wat extra vet rondom. Moet nu weer mooie tijd goed gaan. Na een moddertochtje hen ik toch de neiging om de fiets even schoon te maken met een sopje en dan kruipt er toch snel vocht tussen blijkt wel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo te horen heb je geen afgedicht industrielager? Als er nog een opening/spleet zichtbaar is waardoor je de kogeltjes kunt zien?

Het lager zelf dan inderdaad zo vol mogelijk duwen met vet.
Maar ook bij lagers met seals kan het nodige vet eromheen geen kwaad, zoals anderen al aangeven. Dan gaan ook redelijk basic lagers erg lang mee. Ik heb een fiets gehad met FSA lagers van minder als 30 euro en die heb ik na zeven jaar verkocht met lagers die nog steeds soepel en spelingsvrij draaiden :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Klopt het lager is niet helemaal dicht in het midden zit een klein sleufje waar je de kogels kunt zien
Plaats reactie