Hollowtech ii Trapas - zijn dit spacers?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Afbeelding

Afbeelding

Heb trapas eens gedemonteerd voor wat onderhoud en lagers te controleren. Langs beide zijden zit zo’n hard plastic ring, zie foto.

Zijn dit gewoon spacers? Ik dacht dat deze georiënteerd zitten met de kant met de groefjes naar buiten.

Gewoon best vet langs beide zijden aanbrengen voordat ik alles terug in elkaar schuif?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Nee, dit zijn meer extra afdichtingen.
Gewoon terugplaatsen en vol vet gooien. Waar vet zit, zit geen water. Niet overdrijven, dan plopt de ring er weer af :)
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Marke schreef: di 19 januari 2021, 09:04 Nee, dit zijn meer extra afdichtingen.
Gewoon terugplaatsen en vol vet gooien. Waar vet zit, zit geen water. Niet overdrijven, dan plopt de ring er weer af :)
Idee of die bepaalde richting hebben? Inkepingen naar buiten, zo dacht ik ze eraf gehaald te hebben.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, zulke seals hebben over het algemeen een specifieke montage "richting". Eerlijk gezegd (kan het mis hebben want ik (her)ken ze zo ff niet) denk ik dat de inkepingen naar binnen zitten.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

tweede foto aan de buitenkant lijkt me
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

De BB is een Shimano BB-MT800-p. Frame is een PF92 (OIZ OMR 2019).

Ik zie nergens bij de bottom bracket dat ze hier extra seals meeleveren. Ook niet direct bij de trapas.

Die ringen zijn kunststof en hard. Staat ook niets op vermeld.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik ga ff heel lullig reageren: blijf eraf als je niet weet wat je doet, en anders op de blaren zitten

Dan noem je het kunststof ringen voor mijn part maar je moet het hoe je het ook noemt weer in elkaar zetten zoals het zat.
Je bent eigenlijk de lagers al verder uit elkaar aan het halen geweest dan shimano bedoeld heeft
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Marke schreef: di 19 januari 2021, 11:46 Ik ga ff heel lullig reageren: blijf eraf als je niet weet wat je doet, en anders op de blaren zitten

Dan noem je het kunststof ringen voor mijn part maar je moet het hoe je het ook noemt weer in elkaar zetten zoals het zat.
Ik laat 2x per jaar de fiets nakijken samen met het vorkonderhoud. Dan controleren ze de speling op de lagers en vervangen ze wat nodig. Ik probeer wel zelf eens wat eigen onderhoud te doen zoals de dingen demonteren om wat grondiger te kuisen en hier en daar terug wat vet aan te brengen. Het gros vindt je gemakkelijk terug in de manuals van Shimano (Torque specs, onderdelen, waar grease etc.), maar die 2 ringetjes die vind ik nergens terug. Dat wordt zelfs niet geleverd met een BB-MT800-p bottom bracket of een M8000 XT crank, dus ik weet graag wat dit is en waarom dat er tussen steekt.

Ik heb naar de LBS gebeld die laatst onderhoud heeft gedaan en die zegt dat het (waarschijnlijk) spacers zijn en dat ze deze plaatsen bij bepaalde combinaties van BB's en crankstel. Ik vind dat enkel nergens niet terug. Kan alleen maar bedenken dat dit de kettinglijn optimaal legt (1x12 speed).

De LBS zegt wel dat de inkeping naar buiten moet, waarom of waar hij dat haalt weet ik niet, maar kom dat was de optie waarvan ik 95% zeker was.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Als het echt iets is wat buiten de normale bracket valt dan heeft blijkbaar orbea een smaller frame gemaakt dan volgens shimano zou moeten en hebben ze spacers bijgeleverd om de cranck as goed te ondersteunen. Dan is het een kwestie van goed kijken hoe de boel ondersteund wordt. Misschien een sorry van mijn kant nodig :) Het leek mij zo op de fotos echt de kunststof kap die het eigenlijke lager afsluit.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hmm, ik heb net een serieuze poging gedaan om die dingen te vinden maar helaas.
Marke schreef: di 19 januari 2021, 12:32 Als het echt iets is wat buiten de normale bracket valt dan heeft blijkbaar orbea een smaller frame gemaakt dan volgens shimano zou moeten en hebben ze spacers bijgeleverd om de cranck as goed te ondersteunen. Dan is het een kwestie van goed kijken hoe de boel ondersteund wordt. Misschien een sorry van mijn kant nodig :) Het leek mij zo op de fotos echt de kunststof kap die het eigenlijke lager afsluit.
Het lijkt me dat die uitsparingen ergens op wat passende nokken zitten, moet niet heel moeilijk zijn om die te vinden. Ben nu eigenlijk wel erg nieuwsgierig geworden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de Shimano BB lagers staat Do Not Disasseble.
Daarom heeft Shimano ook geen plaatjes van een gedemonteerd lager.
Die ziet er uit als de extra seals die tegen het lager aanliggen. Maar die hebben doorgaans een shim aan vast zitten, die de ruimte tussen de 25mm lagers en de 24mm as opvult.
Waarschijnlijk hoort de gladde kant buiten en de kant met (rubber) ribbels tegen het lager.
Vet er tussen en terug plaatsen.
Of het spul is kapot en dan heb je een nieuwe nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb zo'n licht vermoeden dat de 2e LBS die de fiets heeft nagekeken, die heeft bijgeplaatst. Ik heb daar handgepaakte velgen gekocht in september en dan daar eens mijn fiets laten nakijken (want hij had speling op de main pivot) en Fox demper en vork laten servicen.

De LBS 1 die (ook) Orbea verdeelt en waar ik fiets gekocht heb, die kon aan telefoon totaal niet volgen waarover ik het had. Ik moet toch langsgaan om iets af te halen en ging hem foto's laten zien.

Ik heb die trapas nog uit elkaar gehaald (maar voor onderhoud van LBS 2) en toen ben ik daar dus niet over gevallen. Zou dus kunnen dat LBS 2 vindt dat dit daar moet zitten. Ge kunt ze dat nu ook niet echt meer vragen, die weten dat toch niet echt meer na een half jaar.

Ik heb alleszins de vraag eens gesteld in het mega "ORBEA OIZ" topic op MTBR. Als dat niet standaard vanuit Orbea wordt geleverd, dan zal ik het daar wel horen van een mede OIZ gebruiker.

Voor het nageslacht zal ik mijn bevindingen nog posten! :D
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Ik heb een scott spark met XTR crank en BB. Bij mij zitten ze er ook op. Of ze nu bij het lager of de crank horen weet ik niet maar plaats ze altijd netjes terug. Binnen- en buitenkant weet ik ondertussen ook niet meer want de crank gaat er regelmatig af vanwege wisselen van 1X naar 2X en ben ik een keer vergeten te kijken hoe ze zaten. Merk geen verschil in hoe ze gemonteerd zitten.

Patrick
Proberen lukt altijd
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ze lijken wel op de 2 bovenste ringen op deze pagina.
https://www.omnibikeparts.com/nl_NL/p/s ... pas/56291/
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Het zijn dus spacers, horende bij de crank die iets andere q-factor heeft. Het is een FC-M8120 en die komt met zo’n spacers. De handleiding is ook lichtjes aangevuld met 1 pagina bij Shimano specifiek als je zoekt bij deze crank. Daar staat ook de richting beschreven! Bedankt om mee te zoeken! Mystery Solved.

Afbeelding
Plaats reactie