Iemand ervaring met 1,5 -> 1 1/8 CSU steerer reducer (straight steerer in een tapered CSU)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik ben al een tijdje op zoek naar alternatieven voor een nieuwe vork in mijn bike maar zit met de uitdaging dat hij een straigt steerer headtube heeft én 26'' is.
Nu kan het 2e probleem makkelijk opgelost worden door een 27,5'' vork te kiezen, dat past prima. Maar de keuze van vorken met 1 1/8'' straigt steerer is echt belachelijk klein.
Dus kwam ik op het idee om uit te zoeken of een tapered steerer makkelijk te vervangen is door een 1 1/8 steerer. Vervolgens kwam ik deze tegen:

https://ndtuned.com/b2b/index.php?route ... duct_id=64

Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring met zo'n reducer. Het lijkt mij vragen om problemen om een dubbele persfitting te plaatsen op zo'n kritisch punt, maar misschien zit ik er naast.

Als dit een optie is gaat er ineens een wereld voor me open om uit wat modernere vorken te kiezen!

Een 2e optie is om te vragen aan de service centers of er nog complete straight steerer CSU's verkrijgbaar zijn om uit te wisselen me een tapered type. Ik zou graag een nieuwer type vork willen dit jaar, en de daarbij horende 34mm poten :bier:

En nee.... er komt geen nieuw frame :lol: Voor het geval je het je afvraagt :winkie:
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dat is een redelijk omslachtige optie.

Simpelste oplossing, mits er een semi-integrated headset in je bike zit (binnendiameter headtube voor cup moet dan 44mm zijn)
is een 11/8 externe headset. Type B5 moet je dan hebben.

https://www.chainreactioncycles.com/nuk ... prod124574

Je hoef dan alleen het onderste deel van je headset te vervangen.

Werkt goed, zelf meerder keren gedaan om in een 11/8 framepje een tapered vork te plaatsen.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Helaas heb ik een integrated headset... dus die vlieger ging al niet op :(
Maar het meedenken wordt erg gewaardeerd :-q

Ik heb intussen Reefo's bikeshop gevonden en gemaild. Ze zijn distributeur van ND tuned. Hopend dat ze eventueel deze service verlenen :)

In de UK zitten een paar Shops die het doen... maar om het naar buiten de EU te sturen vind ik wel erg ver gaan...
Laatst gewijzigd door Patrick_V op za 16 januari 2021, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Patrick_V schreef: za 16 januari 2021, 09:56
Heeft iemand hier ervaring met zo'n reducer. Het lijkt mij vragen om problemen om een dubbele persfitting te plaatsen op zo'n kritisch punt, maar misschien zit ik er naast.
Een voordeel van dit systeem: het is vormgesloten, dus je zal niet zomaar je vork kwijt zijn, mits de balhoofdbuis niet breekt. Het zal hooguit een bron voor kraken zijn.

Ik zou het proberen, verwisselbare vorkbuizen waren 20 jaar geleden normaal.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Een kraak in de stanchions/CSU is in ieder geval geen voor- of achteruitgang :lol:

Goed om te horen :-q
Hoka
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 978
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 23:16
Mijn mountainbike: FRM 10HP

Heb nog wel een hele mooi RS Sid voor je liggen, 26 inch, gewone rechte stuurbuis en nagenoeg nieuw....
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik rij nu een hele mooie Xfusion velvet :-q
Daar gaat het niet om. Ik wil graag een paar jaar vooruit in de tijd... niet terug :lol: of doe ik hier een verkeerde aanname Hoka :lol: :-q

Wel bedankt voor het aanbod hoor!

Maar een mooie recente Pike , FOX 34 of dergelijks in 27, 5" ofzo. Misschien mullet ... misschien niet. De huidige Velvet is ook geschikt voor 27,5" maar de techniek wat simpel (doch effectief) en afstelmogelijkheden zijn sumier.

Het gaat me meer om de modernere dempertechnieken al dan niet met meer afstelmogelijkheden.
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

+10 voor mullet! gewoon doen!
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bighit76 schreef: ma 18 januari 2021, 21:47 +10 voor mullet! gewoon doen!
Lijkt mij ook een goed idee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoka
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 978
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 23:16
Mijn mountainbike: FRM 10HP

Patrick_V schreef: ma 18 januari 2021, 20:24 Ik rij nu een hele mooie Xfusion velvet :-q
Daar gaat het niet om. Ik wil graag een paar jaar vooruit in de tijd... niet terug :lol: of doe ik hier een verkeerde aanname Hoka :lol: :-q

Inderdaad, verkeerde aanname!
Gaat om een moderne Sid XX, weliswaar 32mm stanchions maar echt een modern topvorkje van 1480 gram.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik blijf liever aan de stevige kant van het vork-spectrum. Zeker met mijn gebruik :D
Ben toch wel nieuwsgierig tot welk jaar RS de SID heeft gemaakt in 26''
Hoka
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 978
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 23:16
Mijn mountainbike: FRM 10HP

Weet ik niet, heb het ding paar jaar geleden nieuw gekocht en nauwelijks gebruikt, als hij 500 km gezien heeft is het veel...
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Reefo's heeft in ieder geval de optie tot wisselen van stuurbuis in bepaalde merken. Dus dat bied opties.
Verder gaat mijn Velvet nog volledig onderhoud krijgen bij Bikesuspension. En tot er een nieuwe in komt zal ik wat gaan spelen met de viscositeit van de demperolie!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik wilde net zeggen, bij Reefo's hangen er een paar van die ND tuned stuurbuizen aan de muur :-q
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie