MTB 12 speed trapt door

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rogier_72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 22:18

Hoi,

Na 1250 km heb de cassette en de ketting vervangen van mijn Canyon Spectral 2020 gezien ik deze intensief heb gebruikt mede in de Alpen en de Vogezen. Ik merkte dat de boel zeker op de grotere tandwielen niet helemaal lekker meer liep en schakelde. Gemonteerd zitten een SLX 12 speed derailleur, XT cassette en een Shimao XT ketting. Dit is mijn inziens redelijk snel en besloten om de kosten te drukken om de 500 km van ketting te gaan wisselen.

Geen enkel schakelprobleem gehad in deze 500 km echter na het plaatsen van de nieuwe ketting trapt deze door op het kleinste tandwiel als ik wat meer kracht zet. Ik heb de afstelling gecontroleerd met de technische handleiding in de hand maar hij staat perfect afgesteld. Als ik de mtb in de garage heb hangen en loos vooruit en achteruit draai met de trappers zie ik geen haperingen over dit kleine tandwiel.

Kan het kleine tandwiel nu al versleten zijn of zie ik iets over het hoofd?
Knakworstkweker

Voorblad versleten?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Je hebt dit dus nadat je alleen de ketting hebt vervangen?
De quick link heeft een draairichting, zit die goed?
Rogier_72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 22:18

ThijsE schreef: vr 15 januari 2021, 18:47 Je hebt dit dus nadat je alleen de ketting hebt vervangen?
De quick link heeft een draairichting, zit die goed?
Ketting goed geplaatst dus met tekst op de ketting naar de buitenkant en de missinglink met de pijl in de draairichting.

Inderdaad alleen de ketting vervangen.
Rogier_72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 22:18

Knakworstkweker schreef: vr 15 januari 2021, 18:40 Voorblad versleten?
Voorblad is goed. Ik heb het probleem alleen op het kleinste tandwiel achter. Ik heb 1 blad voor.
Knakworstkweker

Als de ketting ook goed door de kooi loopt is het waarschijnlijk toch het tandwiel
Rogier_72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 22:18

Knakworstkweker schreef: vr 15 januari 2021, 19:25 Als de ketting ook goed door de kooi loopt is het waarschijnlijk toch het tandwiel
Ben ik ook bang voor. 10 tands is natuurlijk best klein en krijgt flink te verduren. Kan ze helaas niet los vinden op het internet. Hebben jullie wellicht een tip?
Knakworstkweker

Op denandere tandwielen rijden zo lang? :lol:
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Rogier_72 schreef: vr 15 januari 2021, 19:27 Ben ik ook bang voor. 10 tands is natuurlijk best klein en krijgt flink te verduren. Kan ze helaas niet los vinden op het internet. Hebben jullie wellicht een tip?
10T is idd niet los te krijgen, alleen als setje samen met de 12T
Shimano onderdeelnummer voor dat setje: Y-1X498020

Even Googlen op dat nummer, die setjes zijn te vinden. (maar op 't moment nergens op voorraad...)
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt het hele spul vervangen en 500km later alleen de ketting vervangen?
Dat is te lang.
Misschien helpt de tip hierboven, een paar nieuwe kranjes op je cassette.
Anders je "oude" ketting er weer op en de zaak oprijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rogier_72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 22:18

KTManiac schreef: vr 15 januari 2021, 19:42
Rogier_72 schreef: vr 15 januari 2021, 19:27 Ben ik ook bang voor. 10 tands is natuurlijk best klein en krijgt flink te verduren. Kan ze helaas niet los vinden op het internet. Hebben jullie wellicht een tip?
10T is idd niet los te krijgen, alleen als setje samen met de 12T
Shimano onderdeelnummer voor dat setje: Y-1X498020

Even Googlen op dat nummer, die setjes zijn te vinden. (maar op 't moment nergens op voorraad...)
Dat had ik zelf ook kunnen vinden....... :-q . Bedankt voor de tip. Ik ga ze maar bestellen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 januari 2021, 20:06 Je hebt het hele spul vervangen en 500km later alleen de ketting vervangen?
Dat is te lang.
Dat dus, als je kettingen wilt wisselen moet je daar meteen mee beginnen.
Je tweede/nieuwe ketting zal nu ook een inhaalslag maken met de slijtage, omdat-ie op tandwielen loopt die al ietsje gesleten zijn.

En die piepkleine kransjes omdat we voor met een enkel blad willen rijden dat niet te groot mag zijn is geen goed idee. Je weet nu waarom ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rogier_72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 22:18

Bedankt voor jullie feedback. Gezien de kleine tandwieltjes los 35 euro kosten ga ik kijken wat deze ketting doet (inhaalslag) en anders gaat de oude er maar weer op. En volgende keer maar weer een SLX cassette en ketting. Die is goedkoper en gaat evengoed een 1250 km mee. Helaas bestaat er geen cassette waarvan het kleinste tandwiel 11 tandjes is.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Rogier_72 schreef: vr 15 januari 2021, 20:46 Helaas bestaat er geen cassette waarvan het kleinste tandwiel 11 tandjes is.
SRAM en Sunrace hebben 11-50 cassettes. Alleen als je nu Shimano 10-xx hebt, zit je met de body. Je hebt dan als het goed is een microspline en voor 11-xx moet je een 'normale' hebben.
Rogier_72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 22:18

markje schreef: vr 15 januari 2021, 20:52
Rogier_72 schreef: vr 15 januari 2021, 20:46 Helaas bestaat er geen cassette waarvan het kleinste tandwiel 11 tandjes is.
SRAM en Sunrace hebben 11-50 cassettes. Alleen als je nu Shimano 10-xx hebt, zit je met de body. Je hebt dan als het goed is een microspline en voor 11-xx moet je een 'normale' hebben.
Oh maar daar heb ik een niuwe body voor over maar dan zal ik ook aa nde gang moeten met een nieuwe derrie denk ik. Ga ik maar eens over nadenken.
Plaats reactie