MTB 12 speed trapt door

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Grappig, ik heb op hetzelfde moment een onderwerp met zelfde probleem geplaatst.
Ook 12 steeds Shimano 6100 deore. Nu 1600 km en 20.000 hoogtemeters offroad gefiets vanaf nieuw en ketting vervangen omdat deze volgens indicator 75 aangeeft.
Tandwielen zien er nog goed uit.
Laatste weken slaat de ketting over op kleinste blad. Nu nieuwe ketting gemonteerd , alle instelingen nagelopen en loopt mooi. Alleen bij kracht zetten slaat i over op kleinste blad…

Bij rose kun je twee losse tandwielen krijgen.. maar aangezien ik niks an tandwielen weet ik niet of dit oplossing is.. twee losse tandwielen kost ook 25 euro
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

de hele theorie van een ketting vervangen bij .75 slijtage komt voor zover ik weet uit de racefiets wereld.
Misschien is het ook nog wel een tijdje van toepassing geweest in het 2x/3x tijdperk, met name voor de mooi weer, meer over de weg fietsers.

Maar ik ben eigenlijk zelden iemand tegen gekomen die met succes een nieuwe ketting op een moderne 1x 11 of 12 speed mtb heeft gestoken na 500-1000 km Zelf 1 x een poging gedaan na 800 en dat ging ook niet, daarna nog 2000 mee gereden en ketting en cassette op oude wielen laten zitten en nooit meer gebruikt, pas de fiets verkocht en die cassette zag er werkelijk 10 x beter uit dan de XT cassette met +/- 5k en 2 om en om kettingen. Heb de koper geadviseerd de oude cassette en ketting ook nog op te rijden. Kan nog zeker 2k mee.

Dus zoals ook al heel vaak aangegeven, wil je niet 1 set op rijden, pak dan 2 of 3 kettingen vanaf het begin en wissel na max elke 200 km


Een ketting + cassette na 1250 km vervangen is wel heel erg vroeg, zelfs als die 1250 km onder brute omstandigheden zijn gereden.. Tenzij je er flink geld voor over hebt om met alles tip top in orde te rijden zou ik nooit een set afschrijven onder de 2500 km, tenzij het overslaat ondanks perfecte B-tension etc.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Prulleman schreef: ma 17 januari 2022, 16:02 de hele theorie van een ketting vervangen bij .75 slijtage komt voor zover ik weet uit de racefiets wereld.
Misschien is het ook nog wel een tijdje van toepassing geweest in het 2x/3x tijdperk, met name voor de mooi weer, meer over de weg fietsers.

Maar ik ben eigenlijk zelden iemand tegen gekomen die met succes een nieuwe ketting op een moderne 1x 11 of 12 speed mtb heeft gestoken na 500-1000 km Zelf 1 x een poging gedaan na 800 en dat ging ook niet, daarna nog 2000 mee gereden en ketting en cassette op oude wielen laten zitten en nooit meer gebruikt, pas de fiets verkocht en die cassette zag er werkelijk 10 x beter uit dan de XT cassette met +/- 5k en 2 om en om kettingen. Heb de koper geadviseerd de oude cassette en ketting ook nog op te rijden. Kan nog zeker 2k mee.

Dus zoals ook al heel vaak aangegeven, wil je niet 1 set op rijden, pak dan 2 of 3 kettingen vanaf het begin en wissel na max elke 200 km


Een ketting + cassette na 1250 km vervangen is wel heel erg vroeg, zelfs als die 1250 km onder brute omstandigheden zijn gereden.. Tenzij je er flink geld voor over hebt om met alles tip top in orde te rijden zou ik nooit een set afschrijven onder de 2500 km, tenzij het overslaat ondanks perfecte B-tension etc.
Dus ik moet m’n nieuwe ketting er maar weer afhalen en dan met de oude combinatie doorrijden tot alles versleten is? Heb de ketting er net opliggen 😓
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Hoogtemeters schreef: ma 17 januari 2022, 18:23
Prulleman schreef: ma 17 januari 2022, 16:02 de hele theorie van een ketting vervangen bij .75 slijtage komt voor zover ik weet uit de racefiets wereld.
Misschien is het ook nog wel een tijdje van toepassing geweest in het 2x/3x tijdperk, met name voor de mooi weer, meer over de weg fietsers.

Maar ik ben eigenlijk zelden iemand tegen gekomen die met succes een nieuwe ketting op een moderne 1x 11 of 12 speed mtb heeft gestoken na 500-1000 km Zelf 1 x een poging gedaan na 800 en dat ging ook niet, daarna nog 2000 mee gereden en ketting en cassette op oude wielen laten zitten en nooit meer gebruikt, pas de fiets verkocht en die cassette zag er werkelijk 10 x beter uit dan de XT cassette met +/- 5k en 2 om en om kettingen. Heb de koper geadviseerd de oude cassette en ketting ook nog op te rijden. Kan nog zeker 2k mee.

Dus zoals ook al heel vaak aangegeven, wil je niet 1 set op rijden, pak dan 2 of 3 kettingen vanaf het begin en wissel na max elke 200 km


Een ketting + cassette na 1250 km vervangen is wel heel erg vroeg, zelfs als die 1250 km onder brute omstandigheden zijn gereden.. Tenzij je er flink geld voor over hebt om met alles tip top in orde te rijden zou ik nooit een set afschrijven onder de 2500 km, tenzij het overslaat ondanks perfecte B-tension etc.
Dus ik moet m’n nieuwe ketting er maar weer afhalen en dan met de oude combinatie doorrijden tot alles versleten is? Heb de ketting er net opliggen 😓
Je hebt de volgende opties
- door rijden en hopen dat het doortrappen weg gaat
- kransjes vervangen (indien leverbaar...)
- oude ketting terug en gewoon 5k mee rijden zonder gedoe (indien nog niet in de kliko ;))
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Prulleman schreef: ma 17 januari 2022, 18:44
Hoogtemeters schreef: ma 17 januari 2022, 18:23

Dus ik moet m’n nieuwe ketting er maar weer afhalen en dan met de oude combinatie doorrijden tot alles versleten is? Heb de ketting er net opliggen 😓
Je hebt de volgende opties
- door rijden en hopen dat het doortrappen weg gaat
- kransjes vervangen (indien leverbaar...)
- oude ketting terug en gewoon 5k mee rijden zonder gedoe (indien nog niet in de kliko ;))
Oké !

Fietsenmaker zegt dat cassette toch versleten is. Dus elke 1600 kilometer (zeddam route) de cadette en ketting vervangen (elk half jaar voor mij dus) ..
Plaats reactie