XT achterrem voelt vreemd
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het is een truukje, en het werkt vooral als er lucht in de leiding is gekomen door te weinig olie in het reservoir. Dat gebeurt vaak als je de fiets neerlegt met een bijna leeg reservoir.
Als er echt lucht in de remklauw zit, werkt het niet.
Wat je dan moet doen is ontluchten met de remklauw los vh frame, en dan naar beneden laten hangen. (Dus zoals je voorrem gemonteerd is)
Er is namelijk een reden waarom dit telkens met de achterrem gebeurt en nooit met de voorrem.
Als er echt lucht in de remklauw zit, werkt het niet.
Wat je dan moet doen is ontluchten met de remklauw los vh frame, en dan naar beneden laten hangen. (Dus zoals je voorrem gemonteerd is)
Er is namelijk een reden waarom dit telkens met de achterrem gebeurt en nooit met de voorrem.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Ik ging er gemakshalve vanuit dat het met losse klauw ontluchten al gedaan was. Ik ben echter wel van mening dat de tiewrap methode perfect is voor het laatste stukje "hardheid" van een remhandle of pedaal. Met name AJP remdraken ( niet van een fiets ) laten /lieten zich uitsluitend op die manier volledig ontluchten. AjP is inmiddels al jaren failliet....zal vast een reden hebben gehadThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 25 januari 2021, 16:39 Het is een truukje, en het werkt vooral als er lucht in de leiding is gekomen door te weinig olie in het reservoir. Dat gebeurt vaak als je de fiets neerlegt met een bijna leeg reservoir.
Als er echt lucht in de remklauw zit, werkt het niet.
Wat je dan moet doen is ontluchten met de remklauw los vh frame, en dan naar beneden laten hangen. (Dus zoals je voorrem gemonteerd is)
Er is namelijk een reden waarom dit telkens met de achterrem gebeurt en nooit met de voorrem.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Er had zich weer een nieuwe kandidaat gemeld, geen idee wat die al heeft gedaan
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 566
- Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
- Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
- Contacteer:
Met een losse klauw ontluchten is lastig want de kabels lopen binnendoor. Dan moet hij dus alsnog helemaal uit elkaar na ontluchten.
Ga het wel nog een keer proberen met de fiets helemaal verticaal gericht. Kijken of dat nog wat doet.
Mijn XTR m985 remmen hebben nergens last van en zijn de beste remmen gevoelsmatig welke ik ooit gebruikt heb... Hoop dat dit ook lukt met de M8100. De voorrem is zoals gezegd perfect. Nu achter nog.
Ga het wel nog een keer proberen met de fiets helemaal verticaal gericht. Kijken of dat nog wat doet.
Mijn XTR m985 remmen hebben nergens last van en zijn de beste remmen gevoelsmatig welke ik ooit gebruikt heb... Hoop dat dit ook lukt met de M8100. De voorrem is zoals gezegd perfect. Nu achter nog.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Fiets verticaal kan ook hekpen, maar dan zit je weer met de remhendel.
Is het stukje leiding tussen klauw en frame dan zo kort dat je de klauw niet naar beneden kan laten hangen???
Anyway, XT moet net zo goed zijn als XTR, je voorrem bewijst dat.
Is het stukje leiding tussen klauw en frame dan zo kort dat je de klauw niet naar beneden kan laten hangen???
Anyway, XT moet net zo goed zijn als XTR, je voorrem bewijst dat.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Als je niet in begrijpelijke taal kunt schrijven moet ik je aangeven bij de moderatoren... .
Behalve dat XT nu al een paar generaties geplaagd lijkt te worden door - iets meer dan gemiddeld - sponzige remmen... .ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 25 januari 2021, 21:47 Anyway, XT moet net zo goed zijn als XTR, je voorrem bewijst dat.
Tijd om ze aan het rijtje Magura en Sapim toe te voegen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
1 Je moet mn disclaimer lezen, ik ben onschuldig
2 De voorrem doet het telkens wel
Maar ik snap waar je heen wilt.
En ook als het slechts een ontluchtings probleem is, een rem die je nauwelijks kan ontluchten is waardeloos.
Ironisch genoeg is dit juist een ding dat Shimano zegt verbetert te hebben, het ontluchten
2 De voorrem doet het telkens wel
Maar ik snap waar je heen wilt.
En ook als het slechts een ontluchtings probleem is, een rem die je nauwelijks kan ontluchten is waardeloos.
Ironisch genoeg is dit juist een ding dat Shimano zegt verbetert te hebben, het ontluchten
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
15 jaar geleden introduceerden ze al trots een verbeterde ontluchting.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 25 januari 2021, 22:10 Ironisch genoeg is dit juist een ding dat Shimano zegt verbetert te hebben, het ontluchten
Maar zelfs Pinkbike maakt er ongeveer iedere 2e testfiets gewag van dat die XT remmen geen constant drukpunt hebben.
Gewoon Deore of zelfs nog goedkoper nemen. Briljante remmen en ze kosten geen drol.
Of Hope. Of Trickstuff. Eenmalig duur, maar op den duur spotgoedkoop!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dat veranderende drukpunt ... Ik herken het absoluut. Maar je kunt het vaak ook grotendeels weg krijgen. Ik heb het al tientallen keren gezien en na het zorgen dat beide kanten van de klauw gelijktijdig op de schijf gaan drukken is dat veranderende drukpunt grotendeels weg.
Het let erg nauw. Absoluut. Maar zorg dat beide kanten exact gelijkertijd op de schijf drukken en dus niet 1 kan nets iets eerder.
Het let erg nauw. Absoluut. Maar zorg dat beide kanten exact gelijkertijd op de schijf drukken en dus niet 1 kan nets iets eerder.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het veranderende drukpunt komt zeker voor en wordt veroorzaakt door de grote afstand vd blokken icm. de manier van remmen (pompend).
Als je de rem weer inknijpt voordat de blokken helemaal terug zijn, dan pomp je de rem op.
Opwarmen vd remmen maakt het nog erger.
Lijkt me niet hetzelfde probleem als een zachte achterrem.
Hoewel je die zachte achterrem ook kunt oppompen.
Als je de rem weer inknijpt voordat de blokken helemaal terug zijn, dan pomp je de rem op.
Opwarmen vd remmen maakt het nog erger.
Lijkt me niet hetzelfde probleem als een zachte achterrem.
Hoewel je die zachte achterrem ook kunt oppompen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik heb de achterrem meerdere keren ontlucht, de laatste keer met de klauw los van het frame en mijn frame verticaal (remleiding loopt door het frame). Je voelt dat de remmen goed ontlucht zijn en niet soft. Ze vertragen best goed, maar niet zo solide als mijn hope remmen, de XX remmen of de m970 remmen die ik destijds had.
Ik heb het trucje met de toewrap geprobeerd, maar het veranderende drukpunt is er nog steeds. Ik heb gekeken of de blokjes exact gelijk tegen de schijf komen en voorzover ik kan zien is dat het geval. De schijf beweegt absoluut niet wanneer de blokjes ertegenaan worden gedrukt.
Het lijkt hem in de constructie te zitten en niet oplosbaar. Ik had het nergens gelezen (had er vooraf ook geen onderzoek naar gedaan vanwege mijn goede ervaringen met Shimano), maar als ik opnieuw remmen ga kopen wordt het geen Shimano meer.
Ik heb het trucje met de toewrap geprobeerd, maar het veranderende drukpunt is er nog steeds. Ik heb gekeken of de blokjes exact gelijk tegen de schijf komen en voorzover ik kan zien is dat het geval. De schijf beweegt absoluut niet wanneer de blokjes ertegenaan worden gedrukt.
Het lijkt hem in de constructie te zitten en niet oplosbaar. Ik had het nergens gelezen (had er vooraf ook geen onderzoek naar gedaan vanwege mijn goede ervaringen met Shimano), maar als ik opnieuw remmen ga kopen wordt het geen Shimano meer.
Laatst gewijzigd door Cyclist op di 26 januari 2021, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd
Excuus: dubbel post
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd
-
- Extreme Biker
- Berichten: 566
- Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
- Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
- Contacteer:
Toch blijft het vreemd dat de voorrem het niet heeft en de achterrem wel... Eens proberen om de hendels om te draaien en kijken of het probleem dan ook aan de andere hendel gebeurt. Zo niet dan moet het een defecte hendel zijn.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Klopt, de voorrem voelt zoals het hoort. Mijn gevoel zegt dat het niet aan de hendel ligt, temeer omdat anderen het ook vaak over de achterrem hebben. Maar ik ben wel benieuwd naar je bevindingen.
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd