XT achterrem voelt vreemd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heb afgelopen woensdag weer gefietst en het probleem lijkt weg, voor en achterrem voelen hetzelfde aan.

Wat ik gedaan heb:

- fiets ruim een week verticaal gezet, met de remhendel als hoogste punt (stuur dus een beetje gedraaid)
- af en toe met de schroevendraaier tegen de leiding tikken
- in de verticale positie het bleed-schroefje verwijderd en mbv het bekertje olie bijgevuld
- met het bekertje nog op de hendel al pompend de rem in knijpen

Gisteren nog even getest en beide remmen voelen nog steeds hetzelfde aan.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

goed om te lezen dat je het weer goed werkend hebt :-q
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Gisteren ook dit fenomeen waargenomen (M8000). Zit op de camping, dus maar de remhendel ingetrokken en een klein spanbandje erom gedaan. Morgen maar eens kijken wat het effect is. Als ik thuis ben misschien toch de Hope remmen maar eens monteren....
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Mag ik dan jouw remmen dan?
Hier op twee fietsen M8000 remmen zonder problemen maar wel manisch ontlucht. Gebruik biologisch afbreekbare remolie en wilde zeker weten dat er geen lucht in zat :o
Ook nog geen kokende olie in bikeparks gehad met deze remmen, dus wie ze kwijt moet weet waar ie ze kwijt kan.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook Peter schreef: di 3 augustus 2021, 00:17 Mag ik dan jouw remmen dan?
Hier op twee fietsen M8000 remmen zonder problemen maar wel manisch ontlucht. Gebruik biologisch afbreekbare remolie en wilde zeker weten dat er geen lucht in zat :o
Ook nog geen kokende olie in bikeparks gehad met deze remmen, dus wie ze kwijt moet weet waar ie ze kwijt kan.
Als het probleem alleen in de achterrem zit, is het vrijwel zeker een probleem met ontluchten.
Natuurlijk kan het ook gewoon kapot, maar als we de remprobkemen op het forum ecen op een hoop gooien is het vrijwel altijd de achterrem, bijna nooit de voorrem.
Achtervering, interne remleiding en plaatsing vd remklauw geven bij de achterrem ruimschoots gelegenheid voor lucht insluiting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ook Peter schreef: di 3 augustus 2021, 00:17 Mag ik dan jouw remmen dan?
Hier op twee fietsen M8000 remmen zonder problemen maar wel manisch ontlucht. Gebruik biologisch afbreekbare remolie en wilde zeker weten dat er geen lucht in zat :o
Ook nog geen kokende olie in bikeparks gehad met deze remmen, dus wie ze kwijt moet weet waar ie ze kwijt kan.
Weet je zeker dat het "biologisch afbreekkbare" olie is en geen DOT 5.1 remvloeistof ?
DOT en Shimano remmen gaan niet samen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Biologisch afbreekbare remolie en zeker geen DOT4 of DOT5.1.
Jarenlang met DOT remvloeistof lopen prutsen en een lichte voorkeur voor huid-/lak-/milieuvriendelijke alternatieven ontwikkeld omdat die er zijn.
Lekker fietsen!
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Freekenstein schreef: ma 2 augustus 2021, 15:10 Zit op de camping, dus maar de remhendel ingetrokken en een klein spanbandje erom gedaan.
Het heeft geholpen. Maandag een rondje gereden nadat de rem een uur of 15 met een spanband aangetrokken stond, en het probleem is (voor nu) weg.
Ook Peter schreef: di 3 augustus 2021, 00:17 Mag ik dan jouw remmen dan?
Helaas, voorlopig nog niet ;)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

:-q fijn te horen dat ze t weer doen.
Lekker fietsen!
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Cyclist schreef: zo 14 februari 2021, 12:28 Gisteren een mooie rit gemaakt en toen heb ik mijn fiets even neergelegd om mijn tooltje uit mijn rugzak te pakken. Ik verstelde mijn zadel en toen ik weer op weg ging was mijn achterrem ineens keihard. Hij liep helemaal vrij, maar ik kon de remhendel nauwelijks inknijpen. Dat werd tijdens het fietsen wel iets beter, maar ik kon de hendel minder ver inknijpen dan voor de pauze.
Net even gevoeld en de rem is nog steeds hard. Er zit een duidelijk verschil met de voorrem.
Wat een rukzooi deze 8100 rem..
Dat zou dan toch lucht kunnen zijn. Wellicht is er door het neerleggen toch wat lucht uit het systeem ontsnapt of verplaatst.

Op dit moment heb ik ook wat issues met mijn XT achterrem (br-m775 uit 2008, beetje oud). De achterrem is nu zo onbetrouwbaar dat je niet meer zo makkelijk de fiets laat gaan omdat je niet weet of je rem het wel doet. Ga nog maar een nachtje de remhendel vastzetten om te zien of dat helpt. Ook de veer die de remblokjes uit elkaar duwt iets minder strak zetten. Soms kan ik rechts knijpen tot vlak bij het stuur voordat hij aangrijpt. Fietst niet echt ontspannen zo. Daarna evt nog maar een keer bleeden (heb ook al gravity bleed gedaan en bleed van onderaf in de afgelopen weken).

De fiets hoeft het nog maar 1 maand uit te houden omdat dan mijn nieuwe fiets komt. Al die jaren hebben de remmen het uitstekend gedaan met minimaal onderhoud, met uitzondering van een garantiegeval waarbij er olie lekte bij lage temperaturen.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat zou dan toch lucht kunnen zijn. Wellicht is er door het neerleggen toch wat lucht uit het systeem ontsnapt of verplaatst.
Van lucht wordt een rem niet keihard.

Ik gok op doorspoelen met verse remolie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Destijds verschillende tips and tricks toegepast die in dit topic werden aangedragen. Alles hielp, maar een feilloos werkende achterrem werd het niet. Momenteel functioneert de rem goed, zelfs het variërende aangrijppunt is minder geworden. Ik heb niet meer meegemaakt dat de rem keihard werd.
Wat het geweest is? Ik zal het denk ik nooit weten.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Ook Peter schreef: di 3 augustus 2021, 00:17 Hier op twee fietsen M8000 remmen zonder problemen maar wel manisch ontlucht.
Lol

Manisch ontluchten... Ik stel me nu voor hoe dat eruit ziet. :-) Maar inderdaad, problemen met remmen kunnen wel vervelend zijn.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Freekenstein schreef: wo 4 augustus 2021, 07:58
Freekenstein schreef: ma 2 augustus 2021, 15:10 Zit op de camping, dus maar de remhendel ingetrokken en een klein spanbandje erom gedaan.
Het heeft geholpen. Maandag een rondje gereden nadat de rem een uur of 15 met een spanband aangetrokken stond, en het probleem is (voor nu) weg.
Ondertussen even kleine twee weken verder, niets anders gedaan met de fiets (en rem) dan fietsen. Geen problemen meer gehad... :~
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nadat ik ook een wat zacht drukpunt met mijn XT achterrem had (8020 vierzuigers) had ik een paar new old stock remhendels gemonteerd die ik nog had liggen. Dat werkte wel, maar die combinatie greep me niet direct genoeg aan. In vergelijking met een goede 8020 was het zo net een Hope, die begint ook pas te remmen als de XT al lang gepakt had :D

Ik heb er een tijdje mee gereden (alleen NL) maar met een Alpenweek in het vooruitzicht dacht ik, doe eens gek en heb een paar XTR hendels gekocht. De race-versie, dus zonder Servo-wave en het reach-verstelknopje. De oude versie (980) van die remmen zit op mijn hardtail en ik vind dat erg prettige hendeltjes.

Spul is inmiddels gemonteerd en ontlucht, maar vanwege het ontbreken van een nieuwe ketting (die verwacht ik vandaag) heb ik er nog niet mee kunnen rijden. Dat gaat de komende week hopelijk wel gebeuren. Mocht deze remervaring onverhoopt tegenvallen schroef ik de originele XT hendels weer terug voor ik de Alpen in ga...
Het gaat me vooral om het aangrijpen, dat moet direct genoeg zijn voor mijn smaak. Ik wil echt meteen respons zodra ik de hendel beroer :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie