XT achterrem voelt vreemd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Onlangs heb ik nieuwe XT M8100 remmen gemonteerd en ontlucht. Wanneer ik de achterrem bedien, komt de remhendel de eerste keer iets dichter bij het stuur dan de volgende keren. Alsof je hem de eerste keer een beetje moet oppompen.
Het remt prima, maar de achterrem is na het "oppompen" iets te hard. Vanmiddag de achterrem opnieuw ontlucht, met hetzelfde resultaat.

Doe ik iets verkeerd?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog eens ontluchten, denk ik.
De achterrem hoort hetzelfde aan te voelen als de voorrem.
(Okay, ietsjes zachter doordat de langere leiding ietsjes meer meegeeft, maar dat is echt marginaal, en niet merkbaar in de praktijk)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Is je klauw perfect gecentreerd tov je schijf en is de schijf kaarsrecht?
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 december 2020, 23:13 Nog eens ontluchten, denk ik.
De achterrem hoort hetzelfde aan te voelen als de voorrem.
(Okay, ietsjes zachter doordat de langere leiding ietsjes meer meegeeft, maar dat is echt marginaal, en niet merkbaar in de praktijk)
Zal ik proberen, maar ik vraag me af of het helpt. Toen ik het vanmiddag voor de tweede keer in een week deed, kwam er geen enkel luchtbelletje naar boven.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

RuudRuud schreef: do 31 december 2020, 00:15 Is je klauw perfect gecentreerd tov je schijf en is de schijf kaarsrecht?
De schijf is kaarsrecht, maar ik heb niet gecontroleerd of de klauw perfect gecentreerd is. Dat ga ik morgen gelijk doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cyclist schreef: do 31 december 2020, 00:47
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 december 2020, 23:13 Nog eens ontluchten, denk ik.
De achterrem hoort hetzelfde aan te voelen als de voorrem.
(Okay, ietsjes zachter doordat de langere leiding ietsjes meer meegeeft, maar dat is echt marginaal, en niet merkbaar in de praktijk)
Zal ik proberen, maar ik vraag me af of het helpt. Toen ik het vanmiddag voor de tweede keer in een week deed, kwam er geen enkel luchtbelletje naar boven.
Soms zit er lucht in een hoekje van de remklauw.
Probeer het eens met de klauw los vh frame, en houd die verticaal, zoals je voorrem. Voorremmen ontluchten gaat altijd beter dan achterremmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Na een ritje zijn de meeste belletjes meestal wel verplaatst naar de pomp maar proberen kan geen kwaad.

Tik dan ook even met de achterkant van een schroevendraaier op de klauw en leiding om belletjes een beetje te helpen.

Let op: gebruik wel een bleed block van de juiste dikte. (10mm voor Shimano uit mijn hoofd, maar hang me er niet aan op)
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Wat bij mij wel eens geholpen heeft:
Als je de remhendel horizontaal hebt, dan kun je het schroefje om te bleeden verwijderen. Dan druppel je er wat remolie in (let op met morsen) totdat de olie tot de rand komt. Dan de schroef er weer op.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

ThijsE schreef: do 31 december 2020, 09:08 Wat bij mij wel eens geholpen heeft:
Als je de remhendel horizontaal hebt, dan kun je het schroefje om te bleeden verwijderen. Dan druppel je er wat remolie in (let op met morsen) totdat de olie tot de rand komt. Dan de schroef er weer op.
Mocht daar een beetje lucht zitten, dan heb je daar geen last van. Of je moet de fiets op de kop zetten oid.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Bekend probleem van de remmen. Zoek maar eens op variable breakpoint en m8000 brakes... probleem zit in de remhendel. Bleeden en een microbleed helpt wel een beetje maar het wordt nooit perfect.

https://www.singletracks.com/mtb-gear/s ... rm-review/

Als het wel goed doen werken ze trouwens perfect.
Robi-One
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 07:39

Ik ervaar dit ook bij mijn nieuwe fiets met M8100.
Is dit een garantie kwestie of kan het met veelvuldig bleeden opgelost worden?
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

@TSTM: Het viel me idd al op dat de bleed nipple van de remklauw achter bovenop zit, en van de voorklauw onderop. Heeft natuurlijk te maken met de leidingloop, maar luchtinsluiting bij de remklauw achter is dan wel makkelijker mogelijk. Ik ga het straks proberen met de klauw los van het frame.

@RuudRuud: Ik gebruik zo'n geel bleed block van Shimano. Heb ik meerdere van en ze passen perfect, maar ik zal eens kijken of die allemaal dezelfde dikte hebben. Met dat bleed bock voelt de remhendel "stiff", conform het manual:
Afbeelding

@ ThijsE: Hier heb ik ook op gelet

@Marke: Dat is waar

@Jouke74: Goed artikel. Omschrijft precies wat ik bedoel. Ook het variëren van het aanspreekpunt dat van rit tot rit verschilt.
Lijkt erop dat sommige sets het issue niet kennen en andere wel. Als bleeden en micro bleed niet helpt, zal ik het eens bespreken met Mantel.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Cyclist schreef: do 31 december 2020, 00:48
RuudRuud schreef: do 31 december 2020, 00:15 Is je klauw perfect gecentreerd tov je schijf en is de schijf kaarsrecht?
De schijf is kaarsrecht, maar ik heb niet gecontroleerd of de klauw perfect gecentreerd is. Dat ga ik morgen gelijk doen.
Het gaat erom dat als je in je remmen knijpt dat je ziet dat beide kanten van de klauw gelijktijdig/evenredig op de schijf komen. Dat die schijf dus niet eerst een kantje op geduwd wordt waarna de andere piston er bij gaat drukken. Dat ongelijktijdig op de schijf 'landen' versterkt het veranderende bijtpunt.

Als ik dat heb, dan hou is met een grote platte (schoongemaakte) schroevendraaier die eerder drukkende kant tegen en knijp dan een paar keer in de remmen. Dan gaat die luie piston iets verder uit staan. Zover tot ze beide gelijk op de schijf drukken.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Hebben die dingen nog steeds last van een verlopend bijtpunt? Dat was bij de M8000 al opgelost vanaf een bepaalde productiecode.

Tip van PaneVino is ook een goede, ik doe het altijd andersom, ik duw het blokje tegen de zuiger aan die als eerste naar buiten komt om zo de andere zuiger te helpen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jouke74 schreef: do 31 december 2020, 12:23 Bekend probleem van de remmen. Zoek maar eens op variable breakpoint en m8000 brakes... probleem zit in de remhendel. Bleeden en een microbleed helpt wel een beetje maar het wordt nooit perfect.

https://www.singletracks.com/mtb-gear/s ... rm-review/

Als het wel goed doen werken ze trouwens perfect.
Nee, veranderend drukpunt is iets anders (en zou ook bij de voorrem moeten optreden!), al zal het er niet beter op worden als er lucht in zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie