XT achterrem voelt vreemd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Ik denk toch dat het gewoon lucht is wat nog ergens verscholen zit. Ik ga hetgeen hier op pagina 20 is vermeld ook eens proberen:
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-TRBR001-01-ENG.pdf

En hier staat ook nog wel wat handigs: https://epicbleedsolutions.com/blogs/gu ... mini-bleed
De reach adjuster helemaal terug draaien voor het bleeden.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Idske schreef: di 26 januari 2021, 20:13 De reach adjuster helemaal terug draaien voor het bleeden.
Het ontluchten doe ik precies zo. Maar de tip met het uitdraaien van de reach adjuster heb ik nog niet geprobeerd.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Vandaag uitgebreid ontlucht. Het is ietsje beter geworden maar nog steeds blijft de eerste slag dieper dan de direct daaropvolgende.

Blijft een vreemd fenomeen... :~
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Hier hetzelfde. Ik heb de xt 8100 serie. Veel verschil in "rempunt" inderdaad. Vanaf het begin al. Vandaag in de modder mn remblokjes tot op het metaal weggesleten. Morgen nieuwe blokjes plaatsen en de boel ook maar eens goed ontluchten. Reach afstelling maakt toch niks uit voor het vullen en ontluchten van de remmen itst stroke afstelling? Hiervoor had ik slx 675 remmen en die voelden altijd goed iig.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Als je blokjes totaal versleten zijn, betekent dat dat je je remmen prima ontlucht zijn. Als je de zuigers terug duwt en nieuwe blokjes plaatst zul je merken dat het geheel weer werkt naar behoren. Oftewel de olie vanuit het resevoir heeft de afnemende dikte van de remvoering opgevangen. (Zelfstellend)
Put something exciting between your legs!
MagpieManny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29

Heb zelf 7100. Maar achterrem precies het zelfde. Zoals veel al vermeld staat dit best vaak online beschreven voor de achterrem. Nog geen oplossing gevonden
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb het al genoemd: pistons komen niet gelijktijdig op de rotor. Daardoor gaan ze ook meer terug.
Kijk maar eens goed als je in je rem knijpt, dan zul je zien dat de rotor eerst een kant op wordt geduwd voordat de piston vanaf de andere kant de rotor bereikt. Als je zorgt dat beide kanten gelijktijdig op de rotor komen is dat veranderende aangrijppunt een stuk kleiner.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Maar waarom komt dit voor dan een stuk minder vaak voor dan achter?
MagpieManny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29

Misschien omdat de volume van de buis toch 2x zo klein is bij de voorrem dan de achterrem? Dus de ander piston sneller er bij aansluit en je het verschil dan veel minder merkt?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Indien er geen lucht in het systeem zit dan zouden de pistons (praktisch) gelijk moeten reageren.
Als het wat minder koud is, ga ik mijn achterrem nog eens ontluchten en dan met de klauw los en naar beneden hangend zoals hierboven beschreven. Gisteren in de kou leek het probleem wel groter dan daarvoor. Eerst keer remmen heel laat aangrijpen, tweede keer veeeeeel eerder en ook eerder dan daarvoor.
Blijft een apart fenomeen, m'n Formula's op m'n andere fiets reageren voor en achter precies gelijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Helemaal gelijk lukt nooit. Het is geen mechanische bediening, maar hydraulisch. De olie kan a hter de pistons vrij bewegen.
De piston met de minste wrijving beweegt het eerst. Pas als die weerstand ondervindt (de remschijf), dan komt de andere in beweging.
Niets mis mee, mits ze ook weer helemaal terug gaan als je de rem loslaat.

Maar de achterrem is lastiger dan de voorrem.
De leiding loopt met betrekking tot het ontluchten ook veel lastiger dan die vd voorrem.
En de remklauw achter wordt door je achterband volgeschept met modder.

Verder wordt de achterrem het meest gebruikt. De voorrem wordt gebruikt als je echt wilt remmen, met de achterrem worden voortdurend kleine correcties uitgevoerd.

Alles bij elkaar heeft de achterrem het gewoon wat moeilijker, de condities om goed te functioneren zijn slechter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Elvander schreef: wo 10 februari 2021, 21:49 Indien er geen lucht in het systeem zit dan zouden de pistons (praktisch) gelijk moeten reageren.
Als het wat minder koud is, ga ik mijn achterrem nog eens ontluchten en dan met de klauw los en naar beneden hangend zoals hierboven beschreven. Gisteren in de kou leek het probleem wel groter dan daarvoor. Eerst keer remmen heel laat aangrijpen, tweede keer veeeeeel eerder en ook eerder dan daarvoor.
Blijft een apart fenomeen, m'n Formula's op m'n andere fiets reageren voor en achter precies gelijk.
Ik heb de achterrem ontlucht met de klauw los van het frame en de bleed nipple als laagste punt. Maar ook dat heeft niet geholpen.
Misschien is de afstand van de blokjes bij deze remmen groter dan bij Deore, SLX of XTR. Of komen de pistons langzamer terug waardoor je ze kan oppompen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 februari 2021, 23:11 Helemaal gelijk lukt nooit. Het is geen mechanische bediening, maar hydraulisch. De olie kan a hter de pistons vrij bewegen.
De piston met de minste wrijving beweegt het eerst. Pas als die weerstand ondervindt (de remschijf), dan komt de andere in beweging.
Niets mis mee, mits ze ook weer helemaal terug gaan als je de rem loslaat.

Maar de achterrem is lastiger dan de voorrem.
De leiding loopt met betrekking tot het ontluchten ook veel lastiger dan die vd voorrem.
En de remklauw achter wordt door je achterband volgeschept met modder.

Verder wordt de achterrem het meest gebruikt. De voorrem wordt gebruikt als je echt wilt remmen, met de achterrem worden voortdurend kleine correcties uitgevoerd.

Alles bij elkaar heeft de achterrem het gewoon wat moeilijker, de condities om goed te functioneren zijn slechter.
Dat snap ik allemaal maar waarom had mijn br-m8120 XT achterremklauw met XT remgreep er geen last van en de huidige br-m7120 SLX met dezelfde XT remgreep wel. Dat komt toch die ontluchting om de hoek die ik nog beter moet uitvoeren.
En het blijft gek dat andere merken, en oudere shimano's er geen last van hebben.
Daar heb ik hier op het forum althans nog nooit zoveel van gelezen als van de nieuwere shimano remmen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk toch dat het een designdingetje is. Tot aan de 8000 XT series hoorde je volgens mij amper over dit fenomeen van veranderend drukpunt. Mijn XTR 980's hebben er totaal geen last van, ook oudere Shimano's die ik had (SLX 675, Deore 595) niet.

De XT 8020 vierzuiger achterrem op mijn e-mtb is er afgelopen jaar ook mee begonnen. Na de eerste anderhalf jaar geen probleem :~
Ik ga 'm ook maar weer eens grondig ontluchten en heel precies afstellen zodra de temperaturen in de schuur weer draaglijk zijn :-)
Mocht het niet verbeteren hangt het er vanaf hoeveel ik me eraan ga ergeren. Als dat teveel is komt er wat anders.

Of ik knoop er een oudere hendel aan, eens kijken of dat verbetering geeft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ja, dat is ook mijn plan.
Even wachten tot de kou uit de lucht is en dan een keer heel rustig en zo precies mogelijk ontluchten.
Mijn slx klauw was helemaal leeg toen die arriveerde en heel goed mogelijk dat daar toch nog wat lucht in is achtergebleven bij het vullen en ontluchten. De xt-klauw kwam met de remgreep gevuld aan en die was misschien wel echt zonder lucht. Daar merkte ik dit fenomeen in ieder geval niet op en ik kon dit topic toen dus ook niet zo goed plaatsen.
(Vervloekt is de dag waarop ik de zuigers van mijn xt setje verkeerd terug duwde en er lekkage optrad....)

Nu erger ik me vooral aan het verschil tussen voor en achter.
Dat het ene merk anders reageert dan het andere daar wen ik wel aan. De formula cura's remmen, of voelen, totaal anders maar die omschakeling heb ik geen moeite mee. Wordt vervolgd.
Plaats reactie