uitleg werking zuigers van schijfrem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

De olie wordt alleen verplaatst feitelijk en aangezien olie zich heeeeel lastig laat samenpersen heb je ook amper een drukverschilverhaal.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2648
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Erwin25 schreef: di 22 december 2020, 10:48
Haal het veertje er maar even uit en ga een stukje fietsen. Het grootste (en waarschijnlijk enige) verschil is een hoop gerammel van je hendeltje.
Voila: de funktie van het veertje. :-q
Goed uitgelegd. :-q
Helaas, er zitten twee veertjes, een achter de zuiger en een tweede bij de remhendel. Laat die tweede nou net het rammelen tegengaan. De veer achter de zuiger heeft als enige doel de zuiger terug te drukken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Lars TB schreef: di 22 december 2020, 10:43
Erwin25 schreef: ma 21 december 2020, 23:19 De remhendel heeft helemaal niks met deze werking te maken.
Ook in/op een rempedaal zit een veer.


Die veren zullen er vast zitten om het pedaal of de hendel terug te trekken om zo de dichtingen de mogelijkheid te geven de zuigers terug te bewegen. In zoverre heeft de remhendel dus wel met de werking te maken dat die het systeem in ieder geval niet tegenwerkt.

En anders mag iemand nog even de functie van die veren uitleggen... .
Een remhendel of rempedaal is een los staand onderdeel van het hydraulische remsysteem dat je ook kunt vervangen door wat anders.

Je sterke vingers, een schroevendraaier of wat dan ook gebruiken om het remsysteem te bedienen.
De werking van het remsysteem zal niet anders zijn. In die zin heeft de remhendel niks met de werking van het hydraulische gedeelte van het remsysteem te maken.
Het veertje in een remhendel zorgt dat de remhendel terugkomt in de beginstand. Zonder veertje komt deze ook wel terug in de beginstand, zal alleen wat rammelen omdat er een constructief bepaalde speling zit tussen de drukstift die de remzuiger bedient en de remhendel.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Mad Wally schreef: di 22 december 2020, 10:58 Helaas, er zitten twee veertjes, een achter de zuiger en een tweede bij de remhendel.
Die heb ik nog niet kunnen vinden...

Maar denk idd dat je gelijk hebt dat daar een veertje zit:
Afbeelding

Zal er voor zorgen dat iig het zuigertje in de cylinder altijd correct terug komt.
Feit blijft dat de aan de de remklauw zijde de seals om de remzuigertjes er voor zorgen dat de zuigertjes weer terug komen en de remblokjes vrij komen.
Laatst gewijzigd door KTManiac op di 22 december 2020, 11:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Mad Wally schreef: di 22 december 2020, 10:58
Erwin25 schreef: di 22 december 2020, 10:48

Goed uitgelegd. :-q
Helaas, er zitten twee veertjes, een achter de zuiger en een tweede bij de remhendel. Laat die tweede nou net het rammelen tegengaan. De veer achter de zuiger heeft als enige doel de zuiger terug te drukken.
Niks helaas, het ging hier alleen om het veertje in de remhendel. Daarop wordt gereageerd.
Tuurlijk zitten er in en op de fiets meer veren, echter die hebben niks met die reactie te maken en liet ik daarom ook buiten beschouwing om het niet al te verwarrend te maken. :winkie:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mad Wally schreef: di 22 december 2020, 10:58Helaas, er zitten twee veertjes, een achter de zuiger...
Achter welke zuiger...?

(ik heb van de week nog een remklauw - Shimano M615 - compleet uit elkaar gehad en in de remklauw zelf zitten alleen de seals)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Het gaat hierboven over de hoofdremcilinder. Daarin zit een veer om de zuiger tegen de beginaanslag te duwen.

Jij hebt het over de remklauw. Daarin zit ook een zuiger en i.d.d. geen veer.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Typische technische discussie van mountainbike.nl, er was duidelijke uitleg in de eerste 3 reacties en daarna raakten "science ontkenners" erbij betrokken.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Inderdaad, maar typisch voor elk forum hoor. :-D "Ja, maar....."
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ja, dat is wel typisch van dit forum. Maar ook wel een beetje een weerspiegeling van de maatschappij. Iedereen wil meepraten en overal wat van vinden.
15 jaar geleden op de eerste forums was het anders. Iemand stelde een vraag, daar werd door kenners op gereageerd en bleef het beperkt tot een paar inhoudelijk zinvolle reacties. De zoekfunctie was toen ideaal, je zocht en vond. Die tijd ligt ver achter ons.

Ik weet heel veel niet over fietsen en kwam 4 maand geleden achter dit forum. Ik wilde wat weten en zocht bij 'zoeken'.
Echter de hoeveelheid tijd die je kwijt bent om over één onderwerp wat te weten te komen is absurd. Soms meer dan 100 pagina's en honderden posten waar je hooguit bij wijze van spreken 5 zinvolle bijdragen over het onderwerp kunt vinden. :winkie:
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... ts-p53101/

He 2 veren. Voor de niet techneuten, een drukveer en een rorsieveer.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dank allemaal, werking is mij nu geheel duidelijk :-q

(maar inderdaad ging ik ook teveel op gevoel)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

:-D :-q

We leren met zijn allen ons hele leven constant bij. Iedereen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het wordt altijd een wedstrijd ver plassen :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je ouder wordt wordt je doorgaans wijzer.
Tegelijkertijd kun je dan soms minder ver plassen.

Conclusie?
Geen idee... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie