Geometrie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien vind je hier nog wat info:
viewtopic.php?f=4&t=151561
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

kermit schreef: vr 15 oktober 2021, 11:34 Doordat de zithoeken ook vaak steiler worden groeit de ETT niet gelijk op met de reach mee.
En een Epic is een xc-racer, toch een categorie fietsen die wat vertraagd meegaat met de langere reach trend. Ik weet niet van welk jaar de jouwe is, maar hoe ouder hoe minder vergelijkbaar met een moderne bike uit de trailcategorie of "hoger".

Daarnaast is zo'n fiets met een iets andere inzet getekend, bedoeld voor een andere (gestrektere) zithouding.
Dus ik denk dat een Epic qua zit met een (moderne) trailbike vergelijken een beetje appel-peer verhaal is.
Mijn XL Epic heeft een ETT van 647 en 90mm stem (Origineel 110mm). De XL Stoic heeft een 678 ETT en 40 mm stem (Deze nu vervangen voor een 60mm stem) en ondanks dat het inzet bereik totaal verschillend is kom ik elke keer rond de 740 gecombineerd uit wil ik lekker zitten.

En ik probeer altijd het zadel enigszins in hoogte gelijk met het stuur te krijgen, dat is voor iemand die frame maat M heeft vaak geen probleem maar in XL wel :lol:
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik begrijp wel dat je de zit een beetje gelijk probeert te krijgen. Aan de andere kant zijn het fietsen voor een ander inzetbereik, dus een iets andere zit zou ook niet onlogisch zijn.

Misschien is er ook nog een verschil in de stackwaardes tussen beide frames? Als je het stuur omhoog brengt wordt de effectieve afstand naar je stuur natuurlijk korter, dus als het ene frame meer spacers e.d. vraagt heeft het daar ook meer invloed op je gevoelde lengte van de fiets (wat dan weer gecompenseerd moet/kan worden met een andere stuurpenlengte).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Bovengenoemde vervalt met een riserbar overigens.

Trouwens, met andere pen zit je hetzelfde en stack is 14mm hoger(statisch) dus komt ook ~ zelfde uit.
Stoic is iets meer trail dus misschien toch meet rise proberen? Kom je wat rechterop, misschien wat fijner?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2434
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kleine zijspoortje :

maar wat nu als je een 29" frame neemt en daar in 27,5" wielen zet (beetje eigen gewin)

gaat dat de borium bracket tov de grond te veel naar benen?, of is het verschil te verwaarlozen , zal denk ik zeker wel wat doen met de geometrie ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: za 16 oktober 2021, 09:49 kleine zijspoortje :

maar wat nu als je een 29" frame neemt en daar in 27,5" wielen zet (beetje eigen gewin)

gaat dat de borium bracket tov de grond te veel naar benen?, of is het verschil te verwaarlozen , zal denk ik zeker wel wat doen met de geometrie ...
Pak een 29 wiel en zet er 27,5 naast. Het hoogteverschil door de helft en dat zakt je bottom bracket.
Als je beide wielen vervangt doet dat op zich niet heel veel, alleen komt je frame lager te zitten en dus je standover height ook lager.

Ga je er een Mullet van maken, door achter een 27.5 in te monteren, in plaats van een 29, dan verandert er meer. In de basis komt je achternaaf lager, hierdoor komt je hele fiets iets achterover te staan. Dus je vorkhoek wordt slacker, je zadelbuis gaat schever achterover staan waardoor deze minder steil komt te staan. Je bottom bracket komt lager en je reach wordt korter.

Het feit dat de hedendaagse fietsen langer worden zoals Nicolai, betekend in de basis voor je zithouding niet zoveel. De afstand tussen je stuur en je zadel wil je toch dezelfde houden. Echter door een vlakkere balhoofdhoek, is er meer stabiliteit op hoge snelheid, je hebt minder snel het gevoel dat je een OTB krijgt. Dit mede omdat er ook rekening wordt gehouden met een veel kortere stuurpen. Waar vroeger 70-90mm normaal was, zie je nu 32-50mm, ook is het stuur breder geworden. Waar vroeger meer schouderbreedte werd aangehouden, is nu 750mm tot 820mm heel normaal. Ga je de reach vergroten op een fiets, waardoor je makkelijker staand kan fietsen, zonder het gevoel te hebben je stuur op je schoot te hebben, moet je de zitbuis ook verder naar voeren brengen, hierdoor zie je waarden van 77 graden die heel normaal zijn, bij bijvoorbeeld een balhhoofdhoek van 62.5 graad. Deze laatste zag vroeger alleen bij DH bikes.

Maar in essentie is de afstand van je zadel tot je stuur nog steeds gelijk. Echter door de aanpassingen van de geometrie, kun je tegenwoordig met een LSL concept dus makkelijker staand fietsen, steilere afdalingen pakken zonder snel het gevoel te hebben dat je een OTB gaat maken en zal de fiets ook stabieler aanvoelen op hoge snelheid. Allemaal win situaties? Nee helaas niet...
Het kleinere pielwerk, kleine haarspeldbochtjes etc, tja dat wordt dan wel weer een uitdaging. Je wielbasis is namelijk door de enorme aanpassingen in de hoeken ook sterk gegroeid. Hierdoor is de wielbasis toegenomen en je fiets minder wendbaar.

Dus aan het eind is het vooral kijken wat rij je het meest en wat geniet je voorkeur. Daarnaast ook gewoon veel verschillende modellen testen en ervaren wat het voor jezelf doet.
Plaats reactie