Ik probeer me wat meer in te lezen in geometrie en wat bepaalde veranderingen voor invloed hebben op rijeigenschappen want ik merk dat ik er gewoon (nog) niet genoeg van af weet.
Dingen zoals head angle, seattube angle, vork offset, lengte stuurpen, enz.
Nu ben ik op zoek naar goede artikelen om te lezen. Die hebben jullie vast dus kom maar op.
Geometrie
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5447
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
zwaar overrated, gewoon gaan met die banaan. Waar je nu prima op fietst is volgens de marketing boys over 10 jaar "onfietsbaar"
https://www.bikeperfect.com/features/mo ... ck-and-low
https://www.bikeperfect.com/features/mo ... ck-and-low
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Klitse
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
- Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred
Hoewel ik het best met die stelling eens ben wordt dat lastiger als je iets wilt opbouwen en voor de keuze komt of je bijvoorbeeld een 44mm of een 51mm offset vork moet bestellen. Zover ben ik nog (lang) niet maar ik wil het dus wel graag weten.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5447
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ik heb serieus net een 51mm vork besteld omdat de 44mm niet leverbaar was ...... die 7mm op een vork die 160mm veert zal wel los lopen
maar kort:
Vlakkere balhoofd hoek, stabieler op snelheid, instabieler bij langzame bochten
Langere wielbasis, stabieler op snelheid, lastiger van richting te veranderen
Steilere zitbuis, vooral erg persoonlijk maar tegenwoordig deel vd "modern geometry" wel graag icm dropper
offset, naloop, trail etc ook compromis tussen stabiliteit en wendbaarheid https://www.pinkbike.com/news/To-The-Po ... Trail.html
maar nogmaals, net als bandendiscussies hier, allemaal gerommel in de marge voor de 99% amateurs die hier rondneuzen.
Wil je erover mee kunnen praten moet je op veel verschillende bikes gaan rijden en alle andere factoren proberen gelijk te houden dan voel je wat iets doet.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Klitse
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
- Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred
Wellicht gerommel in de marge, maar ik wil gewoon graag de theorie hier achter weten. En als je de theorie wilt weten moet je dus lezen. Ergens heeft het een reden dat er naast een 44mm offset vork ook een 51mm offset bestaat. Ik wil weten waarom. Of ik verder wat met die wijsheid ga doen? Vermoedelijk niet want 95% van wat ik op school heb geleerd doe ik niks mee .
-
- Extreme Biker
- Berichten: 622
- Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
- Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2
Da's de enige waarvan ik de invloed niet begrijp.
Je stelt je zadel op hoogte en hoek in en je zit prima, fijn.
Op dat moment maakt het toch totaal niks meer uit of die buis daaronder nou een paar graden meer of minder steil staat?
Pas wanneer ik m'n zadel met de dropper laat zakken zal er een verschil zijn in hoever m'n zadel naar voor komt.
Onbelangrijk geneuzel in de marge lijkt me, ik zit er dan toch niet op... Marketing verzinsel?
Overigens met Klitse eens, leesvoer over de hele materie kan best interessant zijn mits het niet geschreven is door marketing maar door een techneut.
De eenvoudigste manier om vork offset te begrijpen is proberen met losse handen te rijden op een fiets met 0 offset.
Maar... die is niet te vinden en daar is een reden voor.
Laatst gewijzigd door KTManiac op di 8 december 2020, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5447
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
En dan noem je precies het voorbeeld waar niemand iets aan heeft. Zelfs de ervaren testers van diverse bladen en websites melden dat ze dat verschil inderdaad niet voelen.
Waar ik dan wil nuanceren dat je het bij een 'moderne' vlakke balhoofdhoek inderdaad niet voelt. Maar het verschil bij een 'ouderwets' steile balhoofdhoek wel te voelen is.
Naast het lijstje van Yo is er verder niet heel veel meer aan toe te voegen. Alles heeft invloed op elkaar en 2 op papier gelijke fietsen kunnen behoorlijk anders sturen als er een hogere of lagere stuurpen op zit of als de verder even lange rijders 4 cm hoogteverschil hebben in zadelpositie.
Als alles namelijk helemaal duidelijk zou zijn, dan zouden alle fietsen op elkaar lijken. Maar gelukkig doen de meeste fabrikanten nog genoeg fout!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5447
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
gewicht meer naar voren bij zittend klimmen, met die lange voorkant verlies je anders druk vooropKTManiac schreef: ↑di 8 december 2020, 15:55Da's de enige waarvan ik de invloed niet begrijp.
Je stelt je zadel op hoogte en hoek in en je zit prima, fijn.
Op dat moment maakt het toch totaal niks meer uit of die buis daaronder nou een paar graden meer of minder steil staat?
Pas wanneer ik m'n zadel met de dropper laat zakken zal er een verschil zijn in hoever m'n zadel naar voor komt.
Onbelangrijk geneuzel in de marge lijkt me, ik zit er dan toch niet op... Marketing verzinsel?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Nee, waar je zadel ten opzichte van de trapas staat bepaald welke spieren je gebruikt bij het trappen. Als jouw zadel even hoog blijft staan maar wel opeens 5 cm naar voren, dan trap jij de eerste weken geen deuk in een pakkie boter.KTManiac schreef: ↑di 8 december 2020, 15:55Da's de enige waarvan ik de invloed niet begrijp.
Je stelt je zadel op hoogte en hoek in en je zit prima, fijn.
Op dat moment maakt het toch totaal niks meer uit of die buis daaronder nou een paar graden meer of minder steil staat?
Pas wanneer ik m'n zadel met de dropper laat zakken zal er een verschil zijn in hoever m'n zadel naar voor komt.
Onbelangrijk geneuzel in de marge lijkt me, ik zit er dan toch niet op... Marketing verzinsel?
Daarnaast bepaalt de positie van het zadel je zitlengte, wat zeker met de huidige, lange reach van belang is. Daarmee bepaalt die positie dan ook de gewichtsverdeling van het geheel en hoeveel jij op je stuur leunt. Onder andere... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Klitse
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
- Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred
Juist. Gelezen. Mis wel wat cijfers in dit artikel en de invloed die die cijfers hebben. Maar voor de basis is dit een prima artikel. Ik zoek echter wat meer verdieping.yo-eddy schreef: ↑di 8 december 2020, 15:56 dit dus https://www.pinkbike.com/news/To-The-Po ... Trail.html
Vond zelf deze beter bij mijn behoefte passen al is dit artikel ook al weer 5 jaar oud: https://www.bikeradar.com/features/push ... xperiment/
Was ook maar 1 van de voorbeelden. Ik snap dat alles invloed op elkaar heeft en dat het geen exacte wetenschap is. Maar er is toch wel meer theorie dan het lijstje van Yo-Eddy?Lars TB schreef: ↑di 8 december 2020, 15:57En dan noem je precies het voorbeeld waar niemand iets aan heeft. Zelfs de ervaren testers van diverse bladen en websites melden dat ze dat verschil inderdaad niet voelen.
Waar ik dan wil nuanceren dat je het bij een 'moderne' vlakke balhoofdhoek inderdaad niet voelt. Maar het verschil bij een 'ouderwets' steile balhoofdhoek wel te voelen is.
Naast het lijstje van Yo is er verder niet heel veel meer aan toe te voegen. Alles heeft invloed op elkaar en 2 op papier gelijke fietsen kunnen behoorlijk anders sturen als er een hogere of lagere stuurpen op zit of als de verder even lange rijders 4 cm hoogteverschil hebben in zadelpositie.
Als alles namelijk helemaal duidelijk zou zijn, dan zouden alle fietsen op elkaar lijken. Maar gelukkig doen de meeste fabrikanten nog genoeg fout!
Laatst gewijzigd door Klitse op di 8 december 2020, 16:14, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 622
- Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
- Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2
Eddy en Lars: Inderdaad!
Had er effe niet bij stilgestaan dat de positie van de trapas in dit geval het vaste referentiepunt is. Duidelijk en volkomen logisch.
Had er effe niet bij stilgestaan dat de positie van de trapas in dit geval het vaste referentiepunt is. Duidelijk en volkomen logisch.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Het lijstje somt vrijwel alles op. En daarachter zit een behoorlijke waslijst aan theorie inderdaad. Met ook steeds veranderende inzichten.
Zo zou de huidige geometrie waarschijnlijk niet tot stand zijn gekomen zonder de uitvinding van de dropperpost!
Maar omdat er ook verschillende meningen zijn, ga je eigenlijk nergens een lijst vinden die het compleet en juist opsomt. Waarbij je ook nog kunt zeggen dat 'juist'' ook nog eens afhangt van de rijder (in veel opzichten!!) en van het terrein waar je rijdt.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Hier meer dan genoeg leesvoer: https://www.peterverdone.com/category/bicycle/