Geometrie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: di 8 december 2020, 16:15 Hier meer dan genoeg leesvoer: https://www.peterverdone.com/category/bicycle/
Een man met een (stevige) mening :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hij is iets te vol van zichzelf (maar komt zowaar niet uit N-H ;-) ), en ik ben het zeker niet altijd met hem eens, maar niettemin de moeite van het lezen waard.

Verder zou ik voor je Marino gewoon de geo van een fiets die je aanspreekt kopieren, dat doet de rest van de wereld ook. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

suravida schreef: di 8 december 2020, 16:22 Hij is iets te vol van zichzelf (maar komt zowaar niet uit N-H ;-) ), en ik ben het zeker niet altijd met hem eens, maar niettemin de moeite van het lezen waard.

Verder zou ik voor je Marino gewoon de geo van een fiets die je aanspreekt kopieren, dat doet de rest van de wereld ook. :winkie:
Ergens geloof ik er geen zak van dat JIJ dat zou doen :wink:
En hoewel zo'n Marino in mijn achterhoofd speelt is dat niet de (volledige) reden voor dit topic. Ik ben gewoon nieuwschierig naar hoe dingen werken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Klitse schreef: di 8 december 2020, 16:04 Maar er is toch wel meer theorie dan het lijstje van Yo-Eddy?
Er is veel meer theorie maar vaak levert verdieping alleen maar meer ruis op, alles heeft invloed op alles en uiteindelijk zoekt iedereen zijn eigen compromis. Je moet dus voor jezelf gaan uitvogelen wat jij prettig vindt en niet wat een andere zegt dat jij prettig moet vinden.
Qua geo mag je BB drop en chainstay lengte nog mee nemen als dingen die je merkt als ze erg variëren , net als "standover height"
Meestal wil je een niet te extreme geo zodat je fiets het overal wel aardig doet .... marketing technisch kun je weinig met het voorgaande, dan wil je "stand-out" prestaties van je keuzes, deze worden dan ook vaak schromelijk overdreven.
Toen de headtubes slacker werden gingen de vorken in offset mee om een "juiste" trail te houden .... nu bij de extreem slacke headtubes zie je juist dat de offset weer terug gaat om te compenseren voor die extreme hoeken ..... allemaal met een eigen verhaal om dit te kunnen verkopen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: di 8 december 2020, 16:22 Hij is iets te vol van zichzelf (maar komt zowaar niet uit N-H ;-) ), en ik ben het zeker niet altijd met hem eens, maar niettemin de moeite van het lezen waard.
Ik mag 'm wel, komt ook omdat hij uitgesproken fan is van wat we bij 11Ants doen 8) :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klitse schreef: di 8 december 2020, 16:24
suravida schreef: di 8 december 2020, 16:22 Hij is iets te vol van zichzelf (maar komt zowaar niet uit N-H ;-) ), en ik ben het zeker niet altijd met hem eens, maar niettemin de moeite van het lezen waard.

Verder zou ik voor je Marino gewoon de geo van een fiets die je aanspreekt kopieren, dat doet de rest van de wereld ook. :winkie:
Ergens geloof ik er geen zak van dat JIJ dat zou doen :wink:
En hoewel zo'n Marino in mijn achterhoofd speelt is dat niet de (volledige) reden voor dit topic. Ik ben gewoon nieuwschierig naar hoe dingen werken.
Ik kijk heus wel eens wat er elders wordt gedaan, zowel qua geo als qua andere technische oplossingen. Maar uiteindelijk is de specifieke maatvoering icm de geometrie de echte meerwaarde van custom (naast dat men een unieke fiets krijgt)

En je vraag lijkt erg op het overgrote deel van de "welke geo moet ik voor mijn Marino kiezen?" topics op de fb pagina's van Steel is Real enzo, vandaar. ;-)

Maar ik zou eens beginnen met alles lezen wat PVD heeft geschreven, daar leer je in ieder iets van. (of je er wat aan hebt is een tweede, maar amusant is het wel)

@Yo Eddy: volgens mij is PVD zijn racefiets langer en slacker dan jullie LTHT :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: di 8 december 2020, 16:15 Hier meer dan genoeg leesvoer: https://www.peterverdone.com/category/bicycle/
Ik heb je weleens "minder lovend" over PVD horen spreken :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

O nee hoor, het lijkt me absoluut een nare man, maar ook nare mannen zijn leerzaam :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Een link naar het betreffende artikel zou fijn zijn, of moet ik dat hele archief met zelfbevlekking door?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Klitse schreef: di 8 december 2020, 15:28
yo-eddy schreef: di 8 december 2020, 15:23 zwaar overrated, gewoon gaan met die banaan. Waar je nu prima op fietst is volgens de marketing boys over 10 jaar "onfietsbaar" :winkie:
Hoewel ik het best met die stelling eens ben wordt dat lastiger als je iets wilt opbouwen en voor de keuze komt of je bijvoorbeeld een 44mm of een 51mm offset vork moet bestellen. Zover ben ik nog (lang) niet maar ik wil het dus wel graag weten.
En ik heb net een 37mm offset vork besteld omdat de 46mm niet leverbaar is. Mocht ik het verschil merken dan zal ik het nog even melden, maar ik denk niet dat ik iets te melden heb :lol:
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: di 8 december 2020, 17:27 Een link naar het betreffende artikel zou fijn zijn, of moet ik dat hele archief met zelfbevlekking door?
:winkie:

Ach, misschien pik je nog iets op.
Zn Oilcharts zijn ook handig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

suravida schreef: di 8 december 2020, 16:58 Maar ik zou eens beginnen met alles lezen wat PVD heeft geschreven, daar leer je in ieder iets van. (of je er wat aan hebt is een tweede, maar amusant is het wel)
Dat ga ik zeker doen. Of ik ze allemaal lees weet ik nog niet :roll:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Klitse schreef: di 8 december 2020, 16:17
Lars TB schreef: di 8 december 2020, 16:13

En daarachter zit een behoorlijke waslijst aan theorie inderdaad.
Mooi. Die zoek ik.
Waar de uitleg van Yo dan nog aanvult, maar feitelijk neerkomt op: je hebt er niets aan zonder praktijkervaring.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: di 8 december 2020, 16:15 Hier meer dan genoeg leesvoer: https://www.peterverdone.com/category/bicycle/
Dan zie je ook meteen in het bericht over die gecrashte tijdrijdster waar het fout kan gaan: teveel getheoretiseer :roll: Sterker nog, een mountainbike met vering in het terrein in een bocht zou je op die manier niet eens kunnen ontleden: teveel variabelen. Hooguit kun je de theorie als start gebruiken.

Waarbij je je dan moet afvragen of de theorie een betere start is dan de praktijk.



Kunnen we ons niet beter druk maken over dat breakdance Olympisch is geworden?
Laatst gewijzigd door Lars TB op di 8 december 2020, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie