Bout demper vastzetten scott spark

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Ik heb sinds vandaag eindelijk een set torx-sleutels, dus ik wilde even de verbindingen op mijn scott spark nalopen. Nu viel me het volgende op. De bout die door het bovenste oog van de demper loopt, kon ik heel makkelijk rond draaien. Deze zou op 10Nm moeten zitten... maar als ik de bout ronddraai, zie ik aan de andere kant dat deel gewoon meedraaien? Hoort dit? Of is het zo dat ik die bout in de link draai en niet op het "tegendeel"?
Zie de foto's.
Afbeelding Afbeelding
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Op een Spark Rc model 2020 is de torx bout tegengestelde draad. De bevestiging bout bestaat inderdaad uit 2 delen.
Voor de zekerheid doe ik wel altijd een druppeltje loctite op de draad.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

OK, thanks! Dus ik moet die bout linksom draaien om deze vast te zetten? Maar hoe zorg ik dan dat dat tegendeel niet meedraait? Of stopt dat vanzelf als de bout vaster komt te zitten?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Bij mijn 2019 spark is het 1 bout, zo te zien bij jou ook omdat er maar aan 1 kant torx zit.

Zie deze bout:
https://www.westbrookcycles.co.uk/scott ... es-p327066

Dus de andere kant draait dan mee, maar het schroefdraad is tegenovergesteld dacht ik.

Mocht je er loctite op willen doen (dan moet de hele bout er uit), laat dan wel de lucht eerst uit de demper!

Edit:
Schroefdraad is niet tegenovergesteld bedenk ik me bet, maar omdat je vanaf de andere kant vast draait moet je wel linksom vastdraaien.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Bedankt voor dat plaatje. Nu snap ik hoe de bout werkt. Ik zat dus ook gewoon de verkeerde kant op te draaien :tong
Ik snap overigens niet waarom ze het op deze manier hebben uitgevoerd, maar goed
Plaats reactie