Vriendin kan geen band vervangen. Wat is de beste oplossing?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Mss moet je jezelf er helemaal niet druk om maken. Beetje op haar banden letten (latex zoals eerder aanbevolen). Hier hangen voor elk gezinslid een MTB en racer in de garage. Maar ik ben de enige die banden repareer. Maar doe eigenlijk alleen regulier onderhoud.
In 10 jaar een keer thuisfront gebeld om me op te laten halen. Nooit plakspullen bij me.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mw TSTM kan ook geen band wisselen.
Maar er zit een sloot latex in en ik zorg dat die regelmatig ververst wordt.
Voor noodgevallen heeft ze een spuitbusje latex bij zich, en als dat niet helpt een biba en een pompje (maar dan moet een vriendelijke passant te hulp schieten).
Biba en spuitbusje zijn al jaren werkeloos.

Voor de racefiets heb ik zelf goede ervaring met latex in de binnenband.
Zo jeren wooreerkverkeer gedaan zonder lekkeband.
Latex in de biba blijft veel langer goed dan latex in de buitenband, dus tussentijds bijvullen (verversen is erg lastig) is niet nodig.
Bij een nieuwe buitenband meteen een nieuwe biba met een verse scheut latex.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Gewoon zoiets meenemen

Afbeelding

Heb je ook van andere merken.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dat heeft mijn vrouw ook bij zich als ze alleen fiets. Heeft ze nog niet hoeven gebruiken, maar vriendin van haar wel. Werkt goed dat spul ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Heeft nog niemand de michelin latex binnenbandjes voorgesteld? Ik rijd ook op de racer en rijd echt al jaren zonder lek te rijden, gp 4000s II of hoe die tegenwoordig dan ook heten icm michelin latex binnenbandjes. En ja, je moet voor elke rit even je banden op pompen, thuis met de normale pomp maar dat moet toch wel lukken?
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ook die kunnen nog steeds lek en dan zit ze nog steeds met de buitenband die ze er niet op- en afkrijgt. Daarnaast, steeds de banden weer oppompen vind ze dan waarschijnlijk ook lastig :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Michiel schreef: zo 29 november 2020, 13:52 Heeft nog niemand de michelin latex binnenbandjes voorgesteld? Ik rijd ook op de racer en rijd echt al jaren zonder lek te rijden, gp 4000s II of hoe die tegenwoordig dan ook heten icm michelin latex binnenbandjes. En ja, je moet voor elke rit even je banden op pompen, thuis met de normale pomp maar dat moet toch wel lukken?
Zeer slechte ervaringen mee, kan ik zeker niet aanraden.
En wat George zegt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

Mits je fatsoenlijke velgen hebt kan iedereen het zonder bandenlichters.

Band helemaal leeglaten, borgring ventiel eraf, band naar het midden knijpen en dan vouw je hem er zo af, krachtloos, moeiteloos.

Ik doe dit op de racer en de mtb, gelukkig de afgelopen 2 jaar maar een keer of 5 een band hoeven wisselen.

1 x lek mtb
3 x bandenwissel mtb
1 x lek race

Maar anders zoveel mogelijk tubeless, latex en bandenlichters toestanden.

Rijdt ze trouwens ook met een angisensor o.i.d.? Je kan dr wel leren een band te wisselen, als ze in the middle of nowhere een klapper maakt heb je aan die kennis niets, maar is het wel fijn even een alarm te krijgen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Knakworstkweker schreef: zo 29 november 2020, 19:33 Mits je fatsoenlijke velgen hebt kan iedereen het zonder bandenlichters.

Band helemaal leeglaten, borgring ventiel eraf, band naar het midden knijpen en dan vouw je hem er zo af, krachtloos, moeiteloos.
Misschien met de combinatie / banden die jij rijdt maar er zijn zat waar dat echt een missie kansloos is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 29 november 2020, 18:54 Zeer slechte ervaringen mee, kan ik zeker niet aanraden.
En wat George zegt.
Vertel.
Ik rijd ruim 3500km per jaar op de racer en heb sinds juni 2016 niet meer lek gereden. En dan rijd ik ook nog de meeste kilometers in Wallonië waar de wegen nou niet echt denderend. Enfin. Whatever, voor mij en mijn maten waarmee ik rijd is dit een goeie oplossing en dan neem ik dat even mijn banden oppompen voor lief.
Daarbij, er is geen 100% oplossing voor dit probleem anders zouden we dat allemaal al gebruiken, er zijn alleen verschillende meningen.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Knakworstkweker

cheeta schreef: zo 29 november 2020, 20:00
Knakworstkweker schreef: zo 29 november 2020, 19:33 Mits je fatsoenlijke velgen hebt kan iedereen het zonder bandenlichters.

Band helemaal leeglaten, borgring ventiel eraf, band naar het midden knijpen en dan vouw je hem er zo af, krachtloos, moeiteloos.
Misschien met de combinatie / banden die jij rijdt maar er zijn zat waar dat echt een missie kansloos is...
anwb is altijd nog een optie
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Michiel schreef: zo 29 november 2020, 20:18Vertel.
Joh, fijn dat jij “noooooooit!” lekrijdt, maar die kans is er domweg, ongeacht de band/binnenband-combinatie. En als iemand écht geen band kan plakken, is dat dus gewoon geen oplossing, want ooit gebeurt het wél, ondanks die magische banden van jou, en dan sta je.

De vraag was dan ook niet, “welke banden raken echt, heus, eerlijk nooit of te nimmer lek,” maar wat een oplossing voor onderweg is voor iemand die geen band kan plakken.

En gek genoeg komt er, niet alleen hier, maar ook in andere draadjes en ook op letterlijk élk fietsforum op het héle internet, op zo’n opmerking over magisch lekvrije banden als die van jou, steevast een reactie van iemand die nou juist met precies díe combinatie niets dan lekke banden heeft ervaren.

Wat op zich al genoeg zegt over de waarde van dat soort anekdotes.
Vorsprung durch Pedantik.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Heb diezelfde latex bandjes in de racer van mijn vrouw. Die moet ik structureeel bijpompen. En vlgs ook al eentje weggepleurd. Denk dat hier mss sprake is van de wet van Murphy.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

skidje schreef: zo 29 november 2020, 21:06[…] latex bandjes […] moet ik structureeel bijpompen.
Latex laat makkelijker lucht door dan butyl. Dat bijpompen is normaal.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Had iemand al aangedragen dat er dan een nieuwe fiets op stapel staat?
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Plaats reactie