Vriendin kan geen band vervangen. Wat is de beste oplossing?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

cheeta schreef: zo 29 november 2020, 20:00
Knakworstkweker schreef: zo 29 november 2020, 19:33 Mits je fatsoenlijke velgen hebt kan iedereen het zonder bandenlichters.

Band helemaal leeglaten, borgring ventiel eraf, band naar het midden knijpen en dan vouw je hem er zo af, krachtloos, moeiteloos.
Misschien met de combinatie / banden die jij rijdt maar er zijn zat waar dat echt een missie kansloos is...
Ik heb race-combinaties gehad waarbij ik serieuze kunststof bandenlichters heb gebroken...... (De vorige generatie Campa wielen stond er om bekend; Neutron, Vento, Sirocco)

Gisteren toevallig de WP Race 2.4 van mijn DT1900 wiel af gehaald; no way dat je die eraf kreeg zonder bandenlichter. Met 2 lichtertjes is het een eenvoudig klusje, maar met je losse handen gaat het niet.
De NobbyNic 2.25 die ik er voor terug heb gelegd kostte met koude handen toch wel de nodige kracht en moeite.
Bicycle, bicycle, bicycle
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

daniel1975 schreef: ma 30 november 2020, 10:51 ...Ik heb race-combinaties gehad waarbij ik serieuze kunststof bandenlichters heb gebroken...... (De vorige generatie Campa wielen stond er om bekend; Neutron, Vento, Sirocco)
Ja, dat ken ik :roll:
Ik had de eerste generatie Scirocco's, daar heb ik meerdere banden op geprobeerd voordat ik een setje trof dat normaal te (de)monteren was.

Erop ging nog wel, thuis met een emmer sop en een stapel bandenlichters. Maar ook dat was al een worsteling.
Toen ik voor het eerst lek reed met die wielen en Michelin bandjes erop moest ik mijn vriendin bellen om me te komen halen, voor het eerst in vijfentwintig jaar fietsen.
Toen op zoek gegaan naar een setje banden dat ik wel zelf zou kunnen fixen onderweg, na wat Conti's en Vredesteins geprobeerd te hebben bleken de Ultremo's die Schwalbe toen net op de markt bracht de oplossing. Gelukkig waren dat ook nog eens prima rijdende bandjes...

Dus er zijn zeker combinaties die verrekte lastig zijn, en zonder bandenlichters vraagt ook vaak wel wat kracht in je handen. Mij lukt het ook vaak genoeg niet zonder bandenlichters, maar hé, die dingen zijn niet voor niets uitgevonden ;-)
Het is wat mij betreft geen erezaak om te kunnen melden dat je je banden zonder bandenlichters kunt demonteren, maar dat idee krijg ik hier soms wel een beetje...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakworstkweker

Ervaring leert dat maxxis banden vrij gemakkelijk zonder spullen los te halen zijn.

Reed maxxis ikon op de orginele velgen van mijn mtb (jalco) en nu met dt swiss, heb nu een ikon en een ardent, exo (dus stugger) die haal ik er zonder gereedschap af.

Op de racer idem, reed voor en achter met maxxis dolomites, ging moeiteloos op de standaard jalco velg.
Liggen nu specialized bandjes op, roubaix pro, maar die gaan ook zonder gereedschap op en af.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: ma 30 november 2020, 13:17 Ervaring leert dat maxxis banden vrij gemakkelijk zonder spullen los te halen zijn.

Reed maxxis ikon op de orginele velgen van mijn mtb (jalco) en nu met dt swiss, heb nu een ikon en een ardent, exo (dus stugger) die haal ik er zonder gereedschap af.

Op de racer idem, reed voor en achter met maxxis dolomites, ging moeiteloos op de standaard jalco velg.
Liggen nu specialized bandjes op, roubaix pro, maar die gaan ook zonder gereedschap op en af.
Maxxis is denk ik iets groter gemaakt dan b.v. conti. Ik had een setje Maxxis Holy Rollers (nieuw) op een Spank Spike 33 velg gemonteerd, en ze bleven er af klappen zodra er druk op kwam. Ik kon ze ook gewoon zonder enige moeite van de velg halen of er op leggen.
Vervolgens een setje conti Airking gemonteerd (stuk steviger al) en die kan wel prima op de velg blijven zitten.
Ook een setje Crossmark II exo in gebruik, en die zijn ook makkelijker dan een conti variant.
Maar heb je een iets grotere velg (zoals ik nu heb bij de Crossmark) dan heb je wel meer kracht nodig om hem er op en er af te krijgen (naast de juiste techniek) , dus of dat een oplossing is voor een bikende dame.......
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

cheeta schreef: vr 27 november 2020, 15:00 https://www.anwb.nl/wegenwacht/fiets
Als de anwb net zo soepel is als mijn voor de weg goedgekeurde enduro motor een paar jaar terug met een lekke band zou ik dat vooral niet doen ;) Ik sta op het asfalt met een lekke band, motor was te vies vonden ze. Dus helpen ho maar....
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Johanson schreef: vr 27 november 2020, 15:08 Ik weet niet hoe afgelegen je vriendin fietst maar een beetje hulpeloos kijken naar voorbijgangers is misschien ook al voldoende 😉
Precies, als ze de damsel-in-distress-kaart slim speelt komt er altijd wel een ridder op een stalen paard langs om haar te depanneren.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

w0utje schreef: di 1 december 2020, 18:36
cheeta schreef: vr 27 november 2020, 15:00 https://www.anwb.nl/wegenwacht/fiets
Als de anwb net zo soepel is als mijn voor de weg goedgekeurde enduro motor een paar jaar terug met een lekke band zou ik dat vooral niet doen ;) Ik sta op het asfalt met een lekke band, motor was te vies vonden ze. Dus helpen ho maar....
Mn laatste goede ANWB herinnering is een ANWB autootje van Dinky Toys.
Daarna niets dan teleurstellingen.
Laatste herinnering is alweer 9 jaar geleden, dus wellicht doen ze het nu beter.?.
Maar ik zou er mijn vrouw/vriendin niet aan toevertrouwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tony333
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 22:21

Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mark-V schreef: di 1 december 2020, 11:22 Maxxis Holy Rollers
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Van zo veel lachen kan je high worden
Lekker fietsen!
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Binnen band met Joe's No Flats Super Sealant of tubeless met Joe's No Flats Super Sealant.

gr pat
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

Dit meenemen , werkt echt goed voor iemand die niet krachtig genoeg is in de vingers/handen.

https://www.mantel.com/be/bbb-cycling-b ... 0aEALw_wcB
Christonabike!!
Plaats reactie