Vlekken na schoonmaken matte MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Maar Dreft is vet oplossend... tenminste de enige juiste echt Dreft wel.. Dat is dan toch niet zo slim? Onverhoopt haal je dan vet weg op de plekken waar je het liever niet weg wilt halen..

Ik gebruik Meguiar's techwax. Heb het toch staan voor de auto en je doet lang genoeg met een fles.

Schoonmaken doe ik meestal gewoon met een tuinslang om af te spoelen en daarna nog met de twee emmer-methode het frame en wielen schoonmaken. Meestal gewoon warm water en een autowashand.
Maar zoals eerder gezegd, ik ben niet een regelmatige schoonmaker en poetser.
SolidRider87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 oktober 2020, 09:30
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910 - 2021

Het "probleem" met dreft is de samenstelling en de toepassing.

Het product is ontwikkeld als afwasmiddel en heeft eigenschappen om etensresten te verwijderen.
Dat dit inderdaad ook 80% vet is, is ook waarom het ontvettend werkt.

Maar op je lak, auto en fiets zitten andere stoffen (zand, modder, rubber resten) dus een product dat daar op toegepast is, is altijd beter dan 1 voor alles. Een goede auto shampoo is daarom ook PH neutraal en dreft is dat helaas niet. (Er zijn soorten dreft die ph neutraal zijn, maar zitten stoffen in om je handen te beschermen)

Muc off gebruik ik ook bedacht, spray het op een goed natte fiets, daardoor verdunt het nog eens en het gaat bij mij met name om het grove modder los te weken. Daarna inderdaad de boel weer beschermen wat de muc off heeft beschadigd in de coating!

Zou ik dreft kunnen gebruiken? Ja waarschijnlijk wel, maar er zitten middelen in muc off die niet in dreft zitten.

Meeste producten zijn inderdaad, 1 in een dozijn. Maar bijna alle schoonmaak middelen bestaan 95 - 99% uit water en meeste formules zijn nog het zelfde ook, iets meer of minder van dat. Of gewoon een andere kleurstof, zo vooruitstrevend zijn de formules van de grote merken helaas niet.

Er zijn meerdere wegen naar Rome en gelukkig zijn we allemaal anders, het mooiste is dat wel allemaal verslaafd zijn aan het mtb'en!
Schoonmaken kan iedereen gelukkig op zijn eigen manier doen. Er is bijna geen "foute" manier, maar soms wel een betere, andere manier.

Maar als een manier voor jou werkt, gewoon blijven gebruiken! Ik heb gewoon uitgebreid verteld hoe ik het doe en als ik er iemand mee heb kunnen helpen, dan is het voor mij al winst. Soms zie je door het bomen het bos ook niet meer (Heb ik met alle MTB dingen) en is het handig als je ander perspectief krijgt.

Daarnaast heb ik even gekeken naar Muc - off en dreft in de samenstelling.

Helaas kom je niet verder dan de algemene benamingen van de actieve stoffen. Alleen Muc-off heeft wel iets meer verklaard welke stoffen ze gebruikt hebben.

Dreft
15-30% Anionogene Oppervlakteactieve Stoffen
5-15% Niet-Ionogene Oppervlakteactieve Stoffen
Benzisothiazolinone
Phenoxyethanol
Parfums

Muc -ff
< 5% Anionic Surfactants
< 5% Nonionic Surfactants
< 5% EDTA and Salts Thereof
TETRASODIUM EDTA
SODIUM COCETH-30 SULFATE GLYCERIN
Trisodium Nitrilotriacetate

Als je dan per ingrediënt bekijkt wat het nu is, heeft Muc-off er ingrediënten inzitten die vuil inkapselen.
Daarnaast gebruiken ze ingrediënten die proberen het ph niveau stabiel te houden. Dit omdat kraanwater invloed kan hebben op het ph niveau.

Het is beide troep en bestempeld als gevaarlijk voor mens en dier. Maar met schoonmaak zijn de regels nou eenmaal zo dat dit gebruikt mag worden. Ik zelf gebruik wel altijd rubber handschoenen en goed geventileerde ruimtes.

In ieder geval veel poets plezier weer na het mtben dit weekend!
Plaats reactie